Elias Posted July 30, 2006 Posted July 30, 2006 Jag undrar om ni vet något bra filmgymnasium där man också lär sig grunderna till Regissörsyrket, eftersom att jag senare antagligen kommer gå någon sådan högskola med inriktningen: Regissör. Några bra förslag? 0 Quote
Ayame Posted July 30, 2006 Posted July 30, 2006 Tror det inte finns någon direkt Gymnasie inriktat mot film, finns väl vissa skolor som har lagt mer pengar på sitt mediaprogram än andra. Och Regi kurser lär du inte hitta på gymnasie nivå, det som finns är video/film generellt. Då täcker man allt inom film och video. Alltså ingen sådan specialisering så tidigt. För att vara ärligt så lär man sig inte så mycket på gymnasiet =) det mest lär man sig igenom internet och genom att filma själv om man är flitig och intresserad. Kan dock rekommendera Rudbecksskolans Media linje, har också hört mycket gott om linjen i Nacka. 0 Quote
Ayame Posted July 30, 2006 Posted July 30, 2006 [citat=Elias]Tack Ayame![/citat] Nemas problemas. 0 Quote
StenR Posted July 30, 2006 Posted July 30, 2006 Det finns ett filmgymnasium på Gotland (Visby). 0 Quote
lilla_farbrorn Posted July 30, 2006 Posted July 30, 2006 Kan rekommendera Täby Enskildas mediaprogram (http://www.tabyenskilda.se/) där jag går själv. Ingen extra "filmfördjupning" utöver grundkurserna, filmproduktion och dokumentärfilmning men gott om kameror och annan utrustning som man efter överenskommelse kan låna även till fritidsprojekt. Vi ska tydligen också ha en av de största studiosarna i Sverige. 0 Quote
ofstudios Posted September 5, 2006 Posted September 5, 2006 Jag kan rekommendera min egen skola, vi har högt kompetenta lärare, vår ena lärare har regisserat runt 700 filmer (reklam) och några spelfilmer om man vill bli regissör ska man söka till min skola för att få lära sig utav den bästa ! Vi har också toppmodern utrustning (bäst i sverige) måste ju skryta ;) 0 Quote
Ivan Posted September 6, 2006 Posted September 6, 2006 Jag kan rekommendera min egen skola, vi har högt kompetenta lärare, vår ena lärare har regisserat runt 700 filmer (reklam) och några spelfilmer om man vill bli regissör ska man söka till min skola för att få lära sig utav den bästa ! Vi har också toppmodern utrustning (bäst i sverige) måste ju skryta ;) Du kanske bör skriva vilken skola du går i 0 Quote
Armin Posted September 18, 2006 Posted September 18, 2006 Ale Gymnasium där jag går är super, flera kameror och även stora som man får låna hem , nya datorer och redigeringsprogram samt ren utrustning precis innan sommarlovet...SOFT, lärarna är verkligen duktiga på sin sak och jag går TV/filmproduktion (inte media om ni tror det) och vi är en av de få skolorna som har den inriktningen , alltså tv/film ... 0 Quote
Stalin Posted October 1, 2006 Posted October 1, 2006 Går på filmgymnasiet gotland. Trevlig utbildning, redigerar i Avid by the way. http://www.filmgymnasiet.gotland.se/ 0 Quote
Fredderov Posted October 1, 2006 Posted October 1, 2006 Men det finns inga film gymnasium nära Lund :( 0 Quote
Movie Jonie Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Jag tycker personligen att man ska sattsa på en vanlig utbildning före man ger sig in på film yrket. Så kan man på fritiden hålla på med film och försöka skaffa sig kontakter. Det gäller att vara mångsidig i dagens samhälle. Det beror självklart också på vilke motivation man har att plugga. Sats på film efter gymnasiet och få en bra grundutbildning :D På högskolan är det också eller annan vidare utbildning är det även mycket mer seriöst än gymnasiet. Gick själv tre veckor på riddarfjärdens media skola men byte sedan till Natur linjen på kungsholmen. 0 Quote
joli91 Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 Går på filmgymnasiet gotland. Trevlig utbildning, redigerar i Avid by the way. http://www.filmgymnasiet.gotland.se/ Har funderat på det jag med går i 9:an nu. Hur blir det efter filmgymnasiet då? 0 Quote
Movie Jonie Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 Det ska man alltid tänka på vad som händer efter tänk om man inte kommer in i media branshen då står man där bara ett tips :d 0 Quote
Jonnybravo Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Men det finns inga film gymnasium nära Lund :( det gör det väll visst, har hört om ett filmgymnasie där som inriktar sig på manusskrivning, har jag hört fel tro? 0 Quote
Jonnybravo Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Har funderat på det jag med går i 9:an nu. Hur blir det efter filmgymnasiet då? det bro sig ju mycket på hur stort intresse man har och hur mycket man är villig att offra för att lyckas, men sök in till en hel del liksom, finns ju inget stopp på hur många skolor man får söka in till går själv i 9:an och jag håller med om stalin i fråga om gotlands filmskola, jag har ju bara tittat på deras hemsida och snackat med några som går där, men jag tycker det verkar som den seriösaste skolan jag har hittat hittils, och rekomenderar den utifrån vad jag sett, visste du till exempel att dem har ett intagningsprov med:) 0 Quote
Simpan90 Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 jag går en estetisk film/tv linje i sandviken som är bra, men dock kommer den bli sämre nu för den kommer bli ett mediaprogram med färre timmar för film och skapandet. 0 Quote
Yesitisme Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Någon som vet ifall film coh tv-gymnasiet i växjö är bra? 0 Quote
Jonnybravo Posted March 15, 2007 Posted March 15, 2007 Någon som vet ifall film coh tv-gymnasiet i växjö är bra? Har hört väldigt gott om det varifall, mycket mer vet jag inte 0 Quote
Jonas Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 Om du vill bli regissör så borde du gå teater, inte media eller film. Jag önskar själv att jag hade gått det på gymnasiet istället för media. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.