Simon W Postad 6 oktober 2007 Postad 6 oktober 2007 Filma INTE hela akten från en punkt med stativ. Det blir så oerhört långtråkigt att titta på. Var rörlig. För all del, men tänk på att de i kyrkbänkarna, och förmodligen också brudparet, nog inte vill ha en kameraman rantandes omkring under vigselakten, i jakt på kameravinklar. Det stora ögonblicket där och då är kanske viktigare än att det till varje pris blir fångat på film så varierat som möjligt. Mitt tips är: Håll låg profil. Kanske du kan låna en extra kamera av någon, och ställa den typ snett framför brudparet, på stativ, för sig själv, registrerandes hela alltet. Din kamera placerar du på stativ snett från sidan, med dig vid ratten. Du panorerar mjukt mellan brud, brudgum och präst, zoomar in på detaljer. Helbild, halvbild, närbild. Att sedan köra med långsamma klipp mellan dessa två kameror kan kanske bli fint. Den andra kamerans bilder kanske man filtrerar till schysst kornigt svartvitt eller sepia...? Kan bli stämningsfull kontrast kanske. Redogör med brudparet vad de vill. Vad gäller mick... så har jag ingen aning. Men underskatta inte eko. Det "hör till" vad gäller kyrkor. I regel är det endast brudparet i fråga som tycker det är kul att titta på sin egen vigsel i efterhand, så du behöver faktiskt inte bryta nacken för att göra det "intressant" (du bör nog iaf låta bli att klippa till lättklädda brudar då och då). För egen del, när jag gifte mig, körde vi bara med fotografering under vigseln. Vi ville att minnet skulle vara den största länken till den händelsen (eftersom minnet är ganska bra på att filtrera bort hostningar, barngråt, prassel från psalmböcker, knak i kyrkbänkar, samt det faktum att man troligtvis svettades ymnigt.) VI är jättenöjda med detta val. Lycka till! 0 Citera
plf66 Postad 7 oktober 2007 Postad 7 oktober 2007 Tjabba, blivit bjuden på brölopp och jag ska filma det, Har rätt bra utrustning, det enda är väl då en bra mikrofon som jag saknar. Har ingen aning om hur de kommer se ut, men kan tänka mig att de kommer vara i en kyrka med en massa folk ;), Alltså ett "vanligt" bröllop. Så Vilka vinklar vill man få ut? Vad vill man igenkligen se på filmen för att de ska värka intresant? Vad ska jag speciellt filma? Ja ös på med tips, första gången jag filmar detta så vill ha de så bra som möjligt eftersom de är ganska nära vänner till mig som ska gifta sig! Antingen är man väl bjuden på ett bröllop som gäst, eller så är man väl engagerad som filmare utan att vara gäst? 0 Citera
megawatti Postad 7 oktober 2007 Postad 7 oktober 2007 Antingen är man väl bjuden på ett bröllop som gäst, eller så är man väl engagerad som filmare utan att vara gäst? Blev bjuden för jag är bra på detta med video och det. Mäst för att få de fångat tror jag. Men vill givetvis göra bra ifrån mig, eftersom dessa mäniskor har varit jättesnälla mot mig, ja ni vet. Rikiga vänner, och nu har man chansen att göra något gott för dem, så vill gör så bra som möjligt. Har en bild i huvudet hur jag skulle kunna filma och klippa detta, men musik. Vill ha något lungt orgel-musik, ja är helkass på detta. Några låt-tips? Hälst gratis musik, men "Skyddad" musik går också bra. 0 Citera
beta75 Postad 7 oktober 2007 Postad 7 oktober 2007 De som gifter sig har väl valt någon musik till kyrkan. Den är ju bra att använda. Annars kan du kila upp på kommunala musikskolan och övertala någon att spela "Stairway to heaven" på en orgel till dig... :D /KN 0 Citera
Simon W Postad 7 oktober 2007 Postad 7 oktober 2007 Vet väl inte om "Stairway" passar till vigslar... ;) Nångång hörde jag en väldigt vacker tolkning av "För kärlekens skull", av Ted Gärdestad. Endast två nylonsträngade gitarrer. Kanske skulle passa. Apropå mygga på prästen, så är det ju ofta så att prästen har en mygga, och snackar ut i högtalarna i lokalen. Koppla in dig i det systemet och iaf prästen är kirrad. Däremot tror jag inte brud och brudgum kan fångas upp i denna mick. 0 Citera
Pace Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 megawattis tråd ihopslagen. Döptes även om från "bröllopsfilmer". 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 En detalj som jag inte tänkte på när jag filmade ett brölopp var att de hade en "hörslinga" på, det störde ut min mygga så jag kunde inte använda något av det ljudet. Kolla om "hörslinga" kommer användas och vilken frekvens den är på så du kan använda din mygga på en annan frekvens. Som tur var för mig så hade jag en annan mick med mig så det gick bra tillslut. Vid ett annat tillfälle så bråkade min mygga också, då fick jag störningar om jag var länge bort än 5 meter från sändaren, så på det bröloppet sket dig sig rejält. 0 Citera
megawatti Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 Har desvärre ingen mygga, men ska se ifall man kan koppla in mp3:n till Präst-myggan, eller ifall de kan banda de han säger åt mig. Men förövrigt har jag en ganska bra bild om hur jag ska filma! Ni har vart till stor hjälp. 0 Citera
Johan308Gts Postad 11 oktober 2007 Postad 11 oktober 2007 Gör jag en bröllopsfilm lär brudparet tycka att den är bra oavsett om jag själv anser att den är dålig...för vad vet dom om bröllopsfilmer, effekter osv. Där tror jag att du misstar dig kraftigt, och den inställningen ska du nog inte ha om du tänker göra bröllopsfilmer ofta. Räkna med att paret, och speciellt bruden, har sett åtminstone tio av sina vänners bröllopsfilmer och vet exakt hur de (hon) vill att hennes egen ska se ut. Jag tror att det är en bra idé att fråga dem lite hur de vill ha det. glöm inte att du filmar något de förhopnningsvis bara gör en gång i livet, och som absolut inte går att göra om. Du får EN chans att göra rätt när du filmar deras kanske vikigaste stund. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.