Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har tröttnat på mitt skitstativ... som gnisslar och hackar om man skall försöka röra kameran det minsta lilla och som är omöjligt att ställa rakt..!!

Vill köpa mig ett "riktigt" oljedämpat stativ gärna med lodbart huvud. Har en billig kamera nu men kommer att byta ut den till en Pd 170 senare, så stativet skall vara rejält och stadigt.

Någon som kan rekommendera något?

Vänligen

Anders

Postad

[citat=barnholdt]Jag köpte denna combon http://www.scandinavianphoto.se/?44734 dock från en annan ÅF. Tycker den funkar bra än så länge, bara provat den i drygt 3timmar. Men tycker ändå jag har använt det så mycket att jag kan rekomendera det som ett allternativ.[/citat]

Inget fel på grejerna, men om man har inte så mycket stålar, duger Manfrotto 501 Pro fint som huvud. http://www.scandinavianphoto.se/?44733

503 är större och stabilare än 501, men om man inte har en kamera, som väger över 5 kilo, är 503 lite overkill.

Postad

[citat=barnholdt]Jag köpte denna combon http://www.scandinavianphoto.se/?44734 dock från en annan ÅF. Tycker den funkar bra än så länge, bara provat den i drygt 3timmar. Men tycker ändå jag har använt det så mycket att jag kan rekomendera det som ett allternativ.[/citat]

Jag har ett sådant stativ till min PD-170 och tycker det fungerar hur bra som helst.

Har du pengar och tycker det är värt att lägga på det stativet tycker jag du ska göra det.

Om jag ska agera extremt kritiskt så finns det 2 nackdelar.

• Kan vara klumpigt och bli lite jobbigt att bära på och förflytta
  • Vattenpasset*

* På mitt stativ var vattenpasset snett ditmonterat, vilket resulterade i att när man panorerade blev bilden sne.

Manfrotto menade att man får räkna med de, då de gäller de billigare stativen.

Dock har jag åtgärdat detta så det är inget problem för mig längre.

Postad

[citat=Grenom] om man inte har en kamera, som väger över 5 kilo, är 503 lite overkill.[/citat]

Overkill tycker jag är ett ganska starkt ord som syftar till att det är på tok för stort. Jag ser det snarare som en mindre kompromis än 501. Men smaken är ju som baken...

Postad

Den där är väl OK om kameran ska stå still, när du fotar, men om du ska göra mjuka panoreringar utan att det rycker, behöver du den oljedämpade 501:an. Har själv DVX100 + 501 och kan säga att de funkar bra ihop. 501 ger väldigt mycket för pengarna och håller många års slit. Dock dehöver man även något stadigare ben t.ex Manfrotto Video Pro light 351MVB - finns på cyberphoto.se för 2045 kr. Det blir en slant, men om man vill ha en seriös stativ, så kostar de lite mera.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...