Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

[citat=jmalmsten]munthe: Jesus och ankarström, nä att pryglingsdöd inte var särskilt ovanligt vet jag, samma som att korsfästning var en väldigt populär avrättningsmetod både före och efter jesus, men faktum kvarstår att även Spartakus beskrevs av många som en jesus-variant mest pga korsfästningen i slutet även om historierna går isär väldigt mycket därimellan. Att göra en film som fokuserar på pryglingsdöd av en "martyr" blir då väldigt likt passion...[/citat]

Fast Anckarström är ingen martyr. Min berättelse handlar om hur Gustav III vad den första svenska kung som välkommnade de nya franska idéerna som sedan skulle utvecklas till humanism. Han ville ju avskaffa dödstraff och lägga ned kriget. För det blev han "dödad" (skottet var ju inte dödligt - det var däremot läkarbehandlingen) och i kungens namn piskade man gärningsmannen till döds på ett utsökt brutalt sätt. Martyren är Gustaf den IIIe. Berättelsen handlar inte om martyrer utan om blodtörst och mänsklig dumhet.

Postad

Jag ska bara göra ett litet inlägg i den här tråden.

Waffen-SS, eller svenskarna som frivilligt var med, skulle vara en mycket intressant historia. Delvis för att jag är mycket intresserad av allt som har med andra världskriget att göra, och även för att det faktiskt var svenskar som hade relativt respekterade namn som deltog. Tex. så tror jag att en av de svenskar som deltog var Åsa Nisses skapare osv. osv.

och Munthe. Jag gillar din idé om Gustav III.

Postad

Jag skulle vilja se en riktigt tajt politisk konspirationsthriller i klass med JFK. Det enda som har försökts är sista kontraktet som bara var si och så. Tyvärr är svensk politik ganska tråkig historiskt, men jag har en riktigt tuff idé där kärnkraftsfrågan som splittrade den borgerliga alliansen på 90-talet var en bluff för en konspiration i att överföra makten till kungahuset genom ett kryphål i lagen, mycket byggande på den praxis och konsensus som finns i svensk lag, dvs att man enas om "lagar" men dem finns inte skrivna i sten. Sen skulle flera nyckelpersoner i regeringen från samtliga partier tillsammans med Kungen eller folk väldigt nära Kungen försöka genomföra denna kupp som tillslut avslöjas av huvudpersonen(fd. Säpo nu avdankad journalist el. likn) och därav avgick regeringen och döljde avhoppet med kärnkraftsfrågan för att undvika mediaskandal. Berättandet vore i stil med Jakten på Röd Oktober där "detta har egentligen hänt" berättas i form av möjliga, fast helt fiktiva scenarion.

.... Låter intressant? :P

/Pandy

Postad

[citat=Jawo][citat=Adam88]Ni som talar om att ni vill se svensk historia på film, här ni inte uppmärksammat SVT's serie Snapphanar?

I och för sig är det ingen film. Men men.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52987&a=617447&lid=puff_609932&lpos=extra_10[/citat]

Läste om den i tidningen. Kommer kolla om det är något att ha, men det är det säkert inte.[/citat]

Nej, eftersom att det är manusföfattaren till Carambole och Storm-regissörerna så blir det nog bara skit.

• 1 år senare...
Postad

Personligen efterlyser jag två saker i Svensk film; Expriment och provokation. Exprimentiell film behöver inte alls vara tråkig och oförstålig. Hollywood och den internationella scenen gör massor med filmer som exprimenterar/är okonventionell både med form och innehåll och stil. Det går definitivt att kombinera detta med kommersiell gångbarhet. Sen efterlyser jag filmer som vågar vara nära verkligheten och kritisera både makten och konventionerna i samhället. Tex oliver stones filmer, american history X, Fight club.

De ord jag associerar med nutida svensk film är (med några få undantag): tråkig, pinsam, fånig, larvig, töntig, slätstruken, intetsägande, pekoral, dålig, mesig, ful, persbrandt, gubbig, pratig, förlegad, föråldrad, omordern, löpande band produktion...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...