Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har gått omkring på jobbet och funderat på om man på något vis skulle kunna bygga en filmkamera av delen från en projektor som driver filmen och en stillbildskamera. Nu får någon gärna förklara för mig att man inte kan och varför man inte kan få en stillbildskamera att ta 24 bilder per sekund även om man modifierade kameran så att filmen skulle ha den hastigheten.

Jag känner att det inte är någon idé att jag funderar mer på det här för då skulle någon annan redan ha gjort det.

Postad

Den största frågan är väl varför man skulle ge sig på att bygga en filmkamera?

När det finns begagnade att köpa för en spottstyver?

Är det för att det är kul att mecka och prova på så är det väl bara att testa dig fram, det är ju det som är "nöjet" så att säga. Är det för att du tror att det ska vara billigare än att köpa en begagnad kamera så tror jag inte att du har kikat på vad begagnade kameror kostar på Ebay. ;)

Postad

Ja själva iden är ju logisk, och jag skulle nog säga att det skulle vara möjligt...dock lite avancerad. Jag skulle åtminstone inte klara av ett sådant projekt men om man har tid och lust så tror jag att det är fullt möjligt.

Det ända problemet jag ser i det hela är sedan den praktiska användningen av en sådan "film kamera" det bir knappast något man packar ner i väskan och flyttar till filmplatsen...eller vad vet jag egentligen^^...ja ser bara för mig en massiv kostruktion som man inte vill röra p.ga dess ömtålighet och konstnärliga värde:)

..men om du tänker bygga en sågdan "kamera", snälla sätt ut en tråd som berättar om hela processen..skulle vara jätte kul o följa med ett sådant projekt, när man inte är själv så insatt i att bygga och skruva..:)

Postad

Jag har inte en susning men jag tillåter mig spekulera:

Är det inte så att en stillbildskamera har en slutare med exponeringstid medan en filmkamera enbart har en bländaröppning och filmen löper förbi med en "ryckanordning" så att filmen står stilla under själva exponeringsögonblicket? Med en stillbildskameras slutare skulle det vara omöjligt att komma upp i filmkamerans antal exponeringar per sekund, helt enkelt för att det är för mycket antal rörliga delar. Hur lång är en normal exponerinsgtid för en stillbildskamera? Räcker det till för 24/25 exponeringar på en sekund?

Min gamla Canon kamera från tidigt sjuttiotal har en optik där man kan ställa bländaröppning. Det borde motsvara en filmkameras bländare kan jag tänka. Sen har kameran en slags "gardin" med en spalt. Bredden på spalten bestämmer exponeringstiden. När man trycker på knappen fälls spegeln för siktet upp och gardinen sveper förbi filmen som står stilla så att spalten exponerar filmen för objektivet. Någon egentlig frammatning för filmen finns inte, utan man vevar själv fram nästa ruta med en spak ovan kameran. Denna är lite listigt konstrerad med stop och så, så att man vevar fram lagom en ruta. Visseligen har moderna kameror en motor som kan veva fram nästa ruta, men principen är densamma.

Att veva fram nästa ruta enligt ovan är knappast möjligt i 25 rutor per sekund. En filmkamera har en avancerad och snillerik annordning som kan veva fram film med ett rasande tempo. Dock måste filmen stå stilla i exponeringsögonblicket (riktigt stilla faktiskt om det inte skall bli suddigt). Då mekanismen för att veva fram filmen är som en slags roterande musfälla som spänns, rycker fram filmen en ruta, spänns, rycker fram en ruta etc. Här går det undan. Gämför gärna med en symaskin på högsta fart. Att då blanda in en gardin blir för komplicerat. Jag undrar om det inte är så att riktigt gamla filmkameror hade en propeller eller en roterande skiva som skymde sikten under tiden filmen rycks fram? Men jag vet inte hur denna skiva synkroniseras med filmen, men det är nog inte omöjligt. Man kunde skjuta med kulspruta genom gamla tiders flygplanspropellrar.

Om jag får spekulera ytterligare så är filmkamerans främsta tekniska underverk att vara kapabel att veva fram film i rasande tempo. En stillbildskamera är mest bara optik och film, dvs en filmkameraoptik där själva filmkameran fattas och ersats med en filmhållare. En riktigt primitiv stillbildskamera gjorde jag i skolan av en svart kartonglåda. Man tejpade filmen i lådans insida, och stack ett hål i kartonen på motsvarande sida. Sen satte man på locket och gick ut i ljuset, med fingret för hålet. Sen tog man bort fingret från hålet i nån minut och täckte hålet igen. Sen sprang man i skolan igen och framkallade filmen. Funkade utmärkt även om sportbilder blev rätt svåra...

Föresten när jag tänker efter: Om man inte har några krav på framrate så går det väl att bygga en filmkamera av en pappkartong också. Man tejpar in filmen i papplådan, exponerar, går in och flyttar fram filmen en smula, går ut och exponerar igen. En tjugo rutor kanske tar hela förmiddagen, men håller man på tillräckligt länge blir det nog en film. Det gäller bara att ställa lådan på exakt samma ställe hela tiden. Ett lite modernare namn på detta äventyr skulle kunna heta "timelapse"?

Postad

Uppsala BildTeknik: Billigare och billigare, om jag skulle lyckas med detta så skulle det inte direkt bli en 8mm kamera. ;) Men men, ska jag använda en 35mm projektor så kostar nog den ändå en aning mer.

R.R Studio: Den blir nog varken vacker eller smidig, men hur många kan skryta med att ha gjort en DIY 35mm filmkamera som faktiskt kan filma? :) Om projektet skulle lyckas så lär det ju se annorlunda ut mot för en fabrikstillverkad filmkamera ändå. Det är det där annorlunda resultatet som är lite charmigt också tycker jag.

gorse: Du har nog en poäng med slutaren där. Det var något sånt jag anade skulle sätta käppen i hjulet. Kanske man kan bygga en egen slutare och synkronisera den med motorn som driver filmen? En väldigt ful och primitiv lösning på en slutare skulle kunna vara som en propeller som sitter bredvid filmplanet så att ena sidan av propellern roterar framför filmplanet. När ett propellerblad är framför filmplanet så betyder det att slutaren är stängd och när inget propellerblad är framför filmplanet så är slutaren öppen. Jag är nog dålig på att förklara och det finns nog enklare sätt, men det var det första jag kom att tänka på.

Filmens framdrivning har jag tänkt lösa med drivdelen från en projektor. Den ser till att filmen går i rätt hastighet (18 fps, 24 fps eller vad man nu vill). Det räcker med 15fps för att bilden ska uppfattas som rörlig av det mänskliga ögat tror jag, så så länge den går över det och hela maskinen funkar så är jag nöjd. 24 fps är målet givetvis.

Om man bestämmer sig för att en 35mm filmprojektor är alldeles för dyr så kan man ju alltid sätta filmrullen på en vev. Hastigheten blir inte konstant, men så länge man också kan synka "slutarpropellern" till veven så får man väl i alla fall rätt exponerade bildrutor. Allt går ju i alla fall i 24 fps när man kör filmen i en projektor sedan. Lite slow motion ibland och lite uppsnabbat ibland men skulle jag ens lyckas med det så skulle jag bli väldigt stolt. :D

Och timelapse kan man ju göra med en vanlig stillbildskamera också. Man skulle ju kunna göra en "släde" så att man kan dra fram filmen i pappkartongen utan att behöva gå in och göra det. Då är det bara att dra fram filmen en bildruta, ta bort fingret en stund, sätta tillbaks fingret, dra fram filmen en bildruta, osv. Tanken är rolig men det går ju att göra med en stillbildskamera också. Så om man fick filmen att gå snabbare genom en stillbildskamera och kunde synkronisera slutaren så kanske det skulle gå? Men hur ofta är slutaren synkad med filmen egentligen? På min videokamera (jag vet, men principen kanske är densamma) kan man ju ha slutartider som inte är synkroniserade med bildhastigheten. Kameran filmar progressivt i 25 fps och man kan ju ändå ha slutartider som 1/120 och dylikt.

Postad

Jojjo, men även om du ska bygga om en 16mm eller en 35mm projektor så är ju frågan om det blir billigare än att köpa en begagnad. Inte för att jag har någon koll på begagnatmarknaden för 35mm kameror men spontant känns det knasigt att uppfinna hjulet en gång till. Om det inte är det som är nöjet alltså. ;)

Förresten billigare och billigare... Filmar man med 35mm film så har man väl rätt bra ställt med pengar. ;)

Postad

Äsh, jag är i ett sånt här stadie nu. Allt ska byggas hemma. :P

Inte för att jag någonsin kommer att ha råd att filma något på 35mm, men eftersom stillbildskamerorna redan är gjorda för 35mm film så kändes det som det givna valet, bara för att se om man kunde göra det liksom.

Man kan ju visserligen köra 16mm eller 8mm genom en systemkamera också, men då får man ju en sjujäkla förstoring istället eftersom mycket av bilden hamnar utanför filmen.

Jag kom att tänka på en till sak. En oexponerad film kan ju inte laddas i en projektor väl? Då går ju filmen trasig.

Postad

[citat=Norbert]Jag kom att tänka på en till sak. En oexponerad film kan ju inte laddas i en projektor väl? Då går ju filmen trasig.[/citat]

Din första nöt att knäcka, gör ljustäta behållare för upptagningsrullen och filmrullen. Och täta hela mekanismen så att projektorn blir ljustät och dammfri. :)

Postad

Kul projekt, men väldigt avancerat. Jag hoppas du har gott om tid... Har du t.ex. tänkt på att filmen i en stillbildskamera exponeras horisontellt? Det blir alltså inte standard 35mm-format om du exponerar på det sättet, så du måste bygga en projektor också för att kunna visa filmen. :-)

Men som andra nämnde, det svåraste blir nog att bygga frammatningen, men där borde du kunna bygga om en projektor. Och så måste du bygga en slutare, för vanliga stillbildskameror har inte slutare som klarar av så höga hastigheter. Högsta bildhastigheten jag hört talas om på analoga stillbildskameror är på proffsmodeller som klarar av att ta c:a 10 bilder per sekund.

Förresten: Om du har en projektor kanske det är enklare att bygga om den till en filmkamera. En projektor och en filmkamera bygger på samma princip med frammatning, slutare etc. Det fanns t.o.m. tidiga filmkameror som kunde fungera som projektor också.

Postad

[citat=vilcans]Men som andra nämnde, det svåraste blir nog att bygga frammatningen, men där borde du kunna bygga om en projektor. ......

Förresten: Om du har en projektor kanske det är enklare att bygga om den till en filmkamera. .[/citat]

Hmmm, missade du den första raden på hans inlägg?

"Jag har gått omkring på jobbet och funderat på om man på något vis skulle kunna bygga en filmkamera av delen från en projektor som driver filmen"

Postad

Haha, den där musfällan var nog den bästa idén idag! Jag tror jag ska sätta små videokameror och larm överallt i huset så att jag slipper resa mig från stolen överhuvudtaget.

Jo, det är ju sant att jag har tänkt knycka den biten från en projektor isåfall. Tänkte inte på att projektorn har en slutare också. Det gör ju det hela mycket enklare. Tar man bort lampan i en projektor och vänder på optiken så har man väl i princip en filmkamera? Den svåraste nöten är ju då som sagt att bygga ett magasin för filmen och täta hela kalaset. Vad är det sen man behöver från systemkameran? Optiken och objektivfästet bara? Då spelar det väl ingen roll om filmen matas horistonellt eller vertikalt heller.

Postad

[citat=Norbert]Tänkte inte på att projektorn har en slutare också. Det gör ju det hela mycket enklare. [/citat]

En projektors slutare fungerar lite annorlunda jämfört med kameras. De har båda en roterande skiva men på en projektor har skivan tre öppningar (ser nästan ut som en propeller). Tanken är att skapa en högre frame rate för att slippa flimmer; varje bild visas tre gånger.

Postad

Om du har en hel projektor inklusive optik borde du kunna bygga om den till en filmkamera. Stillbildskameran lär inte behövas. Det kanske bara är att ljustäta allting och byta ut slutaren mot en med bara ett blad? Synd att förstöra en projektor bara (om den fungerar alltså).

Postad

Aha. Ganska roligt att jag själv var inne på en idé med en propeller även om jag inte hade en aning om hur en slutare i en projektor ser ut. :)

Så om man ska bygga en egen slutarpropeller så blir det en hel del matematik. Hur räknar man ut hur långt avståndet ska vara mellan propellerbladen och hur många propellerblad det ska vara för att slutaren ska vara öppen minst 24 gånger per sekund? Kanske är bättre att göra en slutare som är öppen 50 gånger per sekund istället så att bilden inte blir så släpig. En väldigt statisk slutare blir det ju.

Postad

[citat=vilcans]Om du har en hel projektor inklusive optik borde du kunna bygga om den till en filmkamera. Stillbildskameran lär inte behövas. Det kanske bara är att ljustäta allting och byta ut slutaren mot en med bara ett blad? Synd att förstöra en projektor bara (om den fungerar alltså).[/citat]Jo, i princip så är det väl bara att vända optiken och göra något slags magasin till filmen?

Postad

Slutaren i projektorn roterar antagligen redan 24 varv per sekund. Så matematiken blir ju inte så svår... Ett tips är att kolla upp i en bok eller på nätet hur en kamera och en projektor fungerar. Ditt projekt lär bli enklare då.

Postad

Men då måste det väl vara någon skiva med ett hål i som är lika stort som bildrutorna på filmen? Har man ett propellerblad som roterar 24 varv per sekund så blir väl slutaren "öppen" större delen av tiden?

Postad

Det är därför man kan välja hur stor del av ett varv som slutaren ska vara öppen, t.ex. 180 grader. Men allvarligt, läs lite om hur projektorer och filmkameror fungerar. Det är inte svårt, och det går snabbare än att fråga sig till informationen.

Postad

Mm, man kanske skulle läsa sig till lite. Jag kan ju säga att jag inte riktigt har fattat det där med "180 graders slutare" förrän nu i alla fall. :) Man lär sig något nytt varje dag.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...