Gå till innehåll

Hjälp med idé!


Holykestrel

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har fått en bra film idé som jag funderar på mer och mer. Problemet är att jag inte vet riktigt vad som ska hända. så här är de:

 

Jag vill skriva ett manus om några medelålders människor som äger en liten pizzeria som inte går så bra för dem. Men jag vet inte vad som ska hända sen eller vad filmen ska handla om. Kan ni ge mig några tips?

 

tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Komplett omöjligt att ge dig några tips om du inte har funderat på vad filmen ska handla om. Varför tycker du idén är så bra då? Vad i idén är det du brinner för? Skriv det så kanske det blir lättare att hjälpa dig på traven...

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

jaa asså jag vet inte riktigt. jag vill göra en komedi och en liten pizzeria i ett litet kvarter låter lovande. Kanske att någon pizzabagare blir kidnappad så vill kidnapparen ha 130 hawaii pizzor för att släppa honom, då måste den andra bagaren gå och köpa annanas från en speciell fabrik, men då blir han kidnappad där och det är upp till den tredje att rädda alla. haha de där var dåligt jag vet men nått sånt knasigt. En pizzeria är perfekt för någon knasig händelse :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Ge alla karaktärer en special egenskap, som t.ex. arg, dum, gillar att samla på leksaksbilar. Och ge dom var sitt långsiktigt mål i livet och ett kortsiktigt mål som t.ex. jobba ihop pengar till en bil och sen flytta till frankrike.

 

Dom olika karaktärernas mål får hjärna var motstridiga. Sonen liv flytta men fassan vill att han ska ta över pizzerian. Det öppna upp för många roliga konflikter.

 

Och så kan du slänga in något utomstående hot mot pizzerian som en konkurrent eller hälsovårdsnämnden.

 

Och så lite kärlek så klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Och lite ren och skär galenskap:)

 

När hälsovårdsnämnden hotar att lägga ned den lokala pizzerian kommer ägarna på en genial plan, de ska kidnappa sin egen son, därigenom vinna sympati och medlidande från den annars likgiltiga almänheten.

Allt går bra tills den italienska maffian dyker upp och hävdar att de har copyrighträttigheterna på kidnappning och Pizza.

Länk till kommentar
Share on other sites

Utveckla från Johns idé, till avancerad byteshandel. Copyright på Pizza byts mot att maffian tar hand om Hälsovårdsmyndigheten och en Mercedes 600. Pizzaägaren erhåller 2 st TV-apparater, Pentium 100mhz-dator och en persisk matta. Under tiden får Pizzaägaren nys om nytt sätt att göra pizza från Findus. Frys till frys-försäljning blir smart idé som ingen kan säga nej till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det enda du har än så länge är en miljö, men inget mer så du har en hel del att jobba på innan du ens kan tänka på att börja. Gör en enkel brainstorm och kartlägg karaktärer, handling, plot points, akter... alla komponenter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...