Jump to content

Demo-skiva, hur fungerar det?

filipg

Recommended Posts

Hejsan!

Jag tänkte höra efter med er som kanske har lite koll på sakerna;

När man vill få sin film distriubuerad, vad ska man göra? Alltså, precis som musiker gör. Dom skickar in en demo-skiva och hoppas på skivkontrakt. Hur fungerar det i filmvärlden?

Du skickar den till festivaler. Om du har tur så köper nått bolag rättigheterna till den eller så vinner du pris. Du kan också kontakta programcheferna på tv-kanalerna. De är faktiskt ganska trevliga av sig - de flesta i alla fall. Skicka runt den till filmbolag och se vad de tycker. Ring till ditt lokala kulturställe och be om att få hålla i en filmvisning, eller lägg upp den på internet.

Alltså, jag och några kompisar håller på med en spelfilm som håller ganska höga mått. Men om man vill få den distribuerad med Universal eller något annat företag, hur gör man? Hur gjorde Munthe med sin Campslaughter? Snackar jag kanske bara skit? Jag har ingen aning själv...

ÄNDRING: jakethesnake, det var precis det svaret jag letade efter ;D tack ska du ha! =)

Ring till distributionsbolagen och snacka med dem. Och gör en jävligt snygg trailer, för ingen kommer att sätta sig ned och titta på hela filmen om de inte redan tror att den är intressant. Och som jakethesnake är inne på så är det bra om ni redan i förväg skapat lite publicitet runt filmen på festivaler och liknande, men det är ingen garanti för att det kommer att gå vägen.

Lycka till!

/Jakob

Jorå, Munthe åkte ned till Cannes, och om man vill få internationell distribution är det definitivt så man skall göra, för det är ju en av de riktigt stora platserna där producenter och inköpare möts. Jag tänkte bara på den svenska/skandinaviska marknaden, men det var kanske obetänkt av mig.

/Jakob