Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tänkte kolla hur stort intresset är av att göra ett gruppköp av lösskottspistoler. Jag har nämligen hittat en kontakt i ungern som kan skicka till Sverige. För jag vet att frågan har varit uppe förut men att ingen ville skicka til Sverige.

Sådärför tänkte jag kolla om fler än jag vill köpa därifrån.

Dom spottar ut hyllsor och har mynningseld. Här kan ni kolla modellerna

http://www.gazpisztoly.hu/

du behöver ingen licens enligt svensk lag för dessa.

Postad

Kolla upp med polis och tull innan. Så ni inte sitter där och är fattigare samt blir misstänkta till förberedelse för rån. Mig veteligen är det licens även på dessa vapen, inte vapen men innehavslicens.

Helt enkelt så polisen vet vad som finns och var det finns. Inte säker men kolla upp innan, för 1000-2000 kr är för mycket att förlora.

Tjo

Postad

Någon form utav licens krävs för sådana typer av vapen. Dom var licensfria förut men pga att dom användes till många rån och liknande så lagen ändrad.

Postad

min kontakt i ungern som för övrigt har bott i i Sverige säger att man inte behöver nån licens för att ha dom hemma enligt EU standarden.

Så han verkar bombsäker på det.

Om jag tar typ 3st i Sverige och kollar så allt funkar, vilka är intresserade då?

Postad

[citat=Errx]min kontakt i ungern som för övrigt har bott i i Sverige säger att man inte behöver nån licens för att ha dom hemma enligt EU standarden.

[/citat]

Din kontakt i ungern kanske bodde här då det fortfarande var lagligt?

Postad

om jag skulle lägga ut för pickadollerna tills dom kommit till sverige då? hur många skulle va intresserade då?

Det skulle ju garantera er att det inte skulle fastna i tullen. Men då måste dom som bokar LOVA att köpa det dom sagt så jag inte står med utlagda pengar.

Postad

[citat=Errx]min kontakt i ungern som för övrigt har bott i i Sverige säger att man inte behöver nån licens för att ha dom hemma enligt EU standarden.

Så han verkar bombsäker på det.

Om jag tar typ 3st i Sverige och kollar så allt funkar, vilka är intresserade då?[/citat]

Tyvärr, vapen med synlig mynningsflamma/rök faller vad jag vet under start- och signalvapen som då kräver en vapenlicens (som är ett helvete att skaffa). Orsaken till lagens uppkomst är visserligen idag fullkomligt irrelevant (i och med att vapenreplikor och soft air guns är fullkomligt lagliga), men det stoppar inte en äkta svensk betonghäck från att upprätthålla den.

Och så vitt jag vet så finns det ingen EU-standard för vapeninnehav - det enda som finns är väl ett par regler rörande forslande och handel av vapen över gränserna (som t ex med de s k vapenpassen (som naturligtvis inte ens gäller i alla EU-länder))...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...