joliam Postad 31 maj 2006 Postad 31 maj 2006 jo min fråga är. låt säga att jag har skrivit en scen där två killar går på en trottoar och diskuterar tjejer, eller vad som helst. och när jag ska filma det så kanske jag bestämmer mig för att gå med kameran framför dem, riktad mot dem, och sen när jag gjort det bestämmer jag mig för att filma på den enes ansikte och sen på den andres, för att jag ska ha saker att klippa med och mycket att "välja och vraka" mellan. måste jag då skriva ny scen i manus för varje gång jag bestämmer mig att byta kamera vinkel trots att dem snackar samma dialog? är tacksam för svar // Jonas 0 Citera
jbergman Postad 31 maj 2006 Postad 31 maj 2006 Nej, det är ingen ny scen. Som manusförfattare har du inget med klippningen att göra. Det som definierar en scen är att den är avgränsad i rummet och tiden, inget annat. /Jakob 0 Citera
berlin87 Postad 31 maj 2006 Postad 31 maj 2006 Skriv alltid bildmanus innan du filmar, där du skriver exakt hur du ska filma scenen, vinklar och så. 0 Citera
joliam Postad 31 maj 2006 Författare Postad 31 maj 2006 tack för svaren, ang. bildmanus? jag antar att det inte är manus författaren som skriver det, utan regissören? och bildmanus är väl, typ en storyboard? 0 Citera
TomStac Postad 31 maj 2006 Postad 31 maj 2006 När jag skrev mitt manus skrev jag en ny scen för varje ny bildvinkel. Det går väl att skriva manus på olika sätt: 1. Manus skrivet av en manusförfattare som ej skall regissera. 2. Manus skrivet av och för regissören. I den sistnämnda vill i alla fall jag fånga mina tankar kring bild- och scenlösningar som annars inte hade funnits i ett vanligt manusförfattar-manus. Sedan så kan man ju under filminspelningen spela in fler tagningar för insticksbilder bara för att ha extra material för klippning, som man eventuellt kan använda, och dessa kanske man inte behöver ha med i manuset om de inte är viktiga från första början förstås. 0 Citera
berlin87 Postad 31 maj 2006 Postad 31 maj 2006 Det har du rätt i Tomstac, e det man själv som sak regissera filmen kan man lika bra skriva sina egna tankar och vinklar i manuset. Personligen föredrar jag att skriva bildmanus för sig, blir inte lika klyddigt. 0 Citera
berlin87 Postad 31 maj 2006 Postad 31 maj 2006 Blir även mkt lättare för skådespelarna att förstå manuset om du skippar kameravinklar etc. 0 Citera
gorse Postad 1 juni 2006 Postad 1 juni 2006 Jag tror och envisas med, även om man har lite ideer om scentagningarna redan när man skriver manus, så skall man lämna det åt sidan medan man hittar på berättelsen. För jag tror att man har fullt upp med att göra själva berättelsen bra, så eventuella bildvinklar saboterar tankeflödet i berättelseskapandet. Om man tex själv tycker man har en genialisk lösning i nån detalj kommer den att ligga som en hörnsten i manus och blir mycket svårt att radera om det egentligen inte passar in. Eget omdömme är inte alltid så neutralt. (Blandannat därför jag inte tycker föräldrar skall vara tränare för barn/ungdomar som närmar sig elitnivå.) Är det riktigt i början av skapandet så skall man inte ens skriva dialogerna utan berätta i grova drag vad som sägs, så man inte går vilse i dialogerna. 0 Citera
TomStac Postad 1 juni 2006 Postad 1 juni 2006 Det där är väl väldigt individuellt hur den kreativa processen ser ut när man skriver ett manus. Personligen ser jag allt redan i bilder när historien växer fram. Varför skall jag då inte skriva ner det jag ser framför mitt inre öga? 0 Citera
jbergman Postad 2 juni 2006 Postad 2 juni 2006 [citat=TomStac]Varför skall jag då inte skriva ner det jag ser framför mitt inre öga?[/citat] För att ingen annan vill läsa det kanske? Ärligt talat, ingen vill läsa bildvinklar i manus. Inte producenten, inte den du söker pengar av, inte skådisarna, faktiskt ingen alls. Alltså, hur du eller någon annan väljer att skriva manus är mig egentligen minst sagt likgiltigt, men det är inte samma sak som att det inte finns en mall och en tradition att anpassa sig efter om man vill göra rätt. Den som vill skriva sitt manus med tuschpenna på en bunt servetter får naturligtvis göra så, men det är ett ganska dåligt tips att ge till en nybörjare. Det känns som att jag har ältat det här alldeles för många gånger i olika trådar, så jag tänker inte ge mig in i diskussionen igen, i synnerhet som jag redan besvarat ursprungsfrågan. Vad jag vänder mig mot just här är argumentation i stil med "jag använder inte punkt och stor bokstav när jag skriver, alltså kan det inte finnas några regler för när man skall använda punkt och stor bokstav." Sorry, men så funkar inte världen. Det finns rätt, och det finns fel. Gör fel om du vill, men det är ansvarslöst att uppmuntra andra att göra det. /Jakob 0 Citera
TomStac Postad 2 juni 2006 Postad 2 juni 2006 jbergman! Mitt misstag i denna tråd är att jag inte har understrukit att jag själv är nybörjare, med blott två manus på min meritlista (varav ett långfilmsmanus och ett för en kortfilm). Så mina ord skall ABSOLUT inte tas för något annat än det. Men som nybörjare, när man studerar ämnet, både på internet (bl.a. Voodoofilm) men ockå litteratur (både äldre och nyare) blir man smått förvirrad. Det är helt klart att det IDAG är tämligen samstämmigt att man skall göra manus som du beskriver. Men över tiden har det inte alltid sett ut på detta sätt. Även om jag inte alls har läst särskilt mycket i ämnet, i jämförelse med många här på forumet, står det ganska klart för mig att det finns dessa två sätt att skriva manus på (antingen med få eller inga hänvisningar till kameraarbete, eller med tydliga hänvisningar till bildlösningar). Jag har personligen valt att anväda det senare greppet för att det ger mig det stöd jag kommer behöva när jag gör mina filmer. Återigen, den kreativa processen för mig omfattar den visuella biten. Jag tänker nästan uteslutande i bilder och inte som en romaförfattare. Att skriva på annat sett skulle bara reducera mitt arbete, inte understödja. Bortsett från detta försöker jag att hålla mig till standardformateringen av manuskrivandet eftersom jag inser att det måste bli läsligt även för andra i produktionen. Men manuset är främst skrivet för mig, precis som jag kommer att göra mina filmer främst för mig själv. Jag hoppas dock att andra kommer att uppskatta min personliga smak, men det är inget självändamål Manuskrivande är väl bland de viktigaste komponenterna i filmskapandet, lika viktig som själva inspelningen av scenerna och klippningen. Jag menar, man lägger väl grunden för hur filmen skall bli, både omfattningen och avgränsningarna. Eftersom jag kommer att göra noll eller näst intill noll-budgetfilm så måste jag ha filmen klar i huvudet innan. Bildmanuset kunde naturligtvis ha varit ett fullgott alternativ till detta. Men, mitt gamla huvud sviker mig när det gäller minnet. När jag får en idé måste jag få ner den på papper. Att skriva manus är en mycket kreativ process i sig. Den ena scenen och bilden efter den andra dyker upp. I denna process måste jag skriva ner det väsentliga. Nu är inte manuset färdigt ännu och det är möjligt att jag kommer att förenkla det på sikt, när jag väl har skapat ett bildmanus. Men nu kommer en naturlig följdfråga. När man spelar in de olika tagningarna så anger man på klappan scennummer och vilken tagning i ordningen med just den kamerapostitionen. Hur gör man då när man har en generell scenangivelse som kan innefatta flera kamerapositioner? Vad skriver man på klappan menar jag så att man kan hålla reda på de olika tagningarna? Det räcker väl inte att skriva scen 14, tagning 1, om det i manuset inte specifieras någon bildlösning? Man kan väl inte använd samma scennummer till olika kamerapositioner, eller kan man det? 0 Citera
StenR Postad 2 juni 2006 Postad 2 juni 2006 Man kanske förväxlar ett writer's draft med ett shooting script? http://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_script Lär man ut den distinktionen på svenska filmskolor? Visst, jag tänker också ibland i bildvinklar och kamerarörelser när jag skriver manus, försökte ett tag att skriva in dem som dolda kommentarer i Word men det blev för jobbigt. Men det funkar ju bra för övergripande bildkommenterar om man vill, i Final Draft så kan man använda ScriptNotes för samma sak. 0 Citera
jbergman Postad 2 juni 2006 Postad 2 juni 2006 [citat=TomStac]Även om jag inte alls har läst särskilt mycket i ämnet, i jämförelse med många här på forumet, står det ganska klart för mig att det finns dessa två sätt att skriva manus på (antingen med få eller inga hänvisningar till kameraarbete, eller med tydliga hänvisningar till bildlösningar).[/citat] Okej, kan du hänvisa mig till något manus som innehåller många kameraanvisningar, elle till någon källa som uppmuntrar detta? För om jag skall vara ärlig så tror jag inte på att dessa två former skulle vara likvärdiga. Därmed inte sagt att det inte finns manusförfattare som inte lägger in kameravinklar. Jag läste ett manus till ett avsnitt av Buffy av Joss Whedon som fullkomligt kryllade av dem, men med tanke på att han även skulle regissera avsnittet och var seriens huvudproducent så är det klart att han kunde ta sig friheter. Men de flesta har inte den lyxen. [citat=TomStac]Jag tänker nästan uteslutande i bilder och inte som en romaförfattare.[/citat] Det är inget fel i att tänka i bilder; det måste man göra som manusförfattare eftersom det är viktigt att manuset kan förmedla en god bild av filmen till läsarna. Att ta med kameraanvisningar och klipp i manuset gör det emellertid tvärtom oftast svårare att visualisera. [citat=TomStac]Att skriva på annat sett skulle bara reducera mitt arbete, inte understödja.[/citat] Vad som händer under själva skrivandet är egentligen ointressant. Då skulle det funka lika bra med tuschpenna och servetter. Det viktiga är hur manuset ser ut när du visar det för någon annan. [citat=TomStac]När jag får en idé måste jag få ner den på papper.[/citat] Inget fel på det, men det behöver inte vara i manuset. När jag skriver manus kan jag komma på alla möjliga saker som jag vill skriva ned, som kameravinklar, musikidéer, vilka skådisar jag vill ha, vilka lampor som behövs etc., men inte tusan skriver jag det i manuset. [citat=TomStac]Men nu kommer en naturlig följdfråga. När man spelar in de olika tagningarna så anger man på klappan scennummer och vilken tagning i ordningen med just den kamerapostitionen. Hur gör man då när man har en generell scenangivelse som kan innefatta flera kamerapositioner?[/citat] Man har aldrig bara en generell scenangivelse vid inspelning. Antingen är bilderna numrerade i bildmanuset eller i klipplistan. Men det har inget med manuset att göra. Det som i manuset kallas scen 4 har uppdelats till 4:1, 4:2 etc. /Jakob 0 Citera
TomStac Postad 2 juni 2006 Postad 2 juni 2006 [citat=jbergman]Okej, kan du hänvisa mig till något manus som innehåller många kameraanvisningar, elle till någon källa som uppmuntrar detta? [/citat] Så regisserar man smalfilm (Nordisk Rotogravyr, Stockholm 1961) av Tony Rose. Sedan har jag läst någonstans på nätet ganska nyligen (det kanske var på Voodoofilms egen filmskola) eller i en bok (kommer inte ihåg nu) att det var vanligt förr (1920-30-talen) att manusförfattaren skrev tydliga kameradirektiv, men att man i branschen efter ett tag ville lämna denna frihet till regissören. Men detta förusätter ju att manusförfattaren och regissören inte är samma person, eller? %2$s skrev: Därmed inte sagt att det inte finns manusförfattare som inte lägger in kameravinklar. Jag läste ett manus till ett avsnitt av Buffy av Joss Whedon som fullkomligt kryllade av dem, men med tanke på att han även skulle regissera avsnittet och var seriens huvudproducent så är det klart att han kunde ta sig friheter. Titta, du kunde hitta en själv ;) Sedan hade jag ju tänkt göra en Joss Whedon, dvs. vara manusförfattare, regissör och producent till mina filmer. [citat=jbergman]Det är inget fel i att tänka i bilder; det måste man göra som manusförfattare eftersom det är viktigt att manuset kan förmedla en god bild av filmen till läsarna. Att ta med kameraanvisningar och klipp i manuset gör det emellertid tvärtom oftast svårare att visualisera.[/citat] Jag var nog inte så tydlig när jag sa detta. Alltså, jag tänker som en kamera. I bildvinklar. Jag ser filmen som om den vore färdigklippt. %2$s skrev: Man har aldrig bara en generell scenangivelse vid inspelning. Antingen är bilderna numrerade i bildmanuset eller i klipplistan. Men det har inget med manuset att göra. Det som i manuset kallas scen 4 har uppdelats till 4:1, 4:2 etc. Tack! Denna sista information var värdefull. 0 Citera
jbergman Postad 2 juni 2006 Postad 2 juni 2006 [citat=TomStac]det var vanligt förr (1920-30-talen) att manusförfattaren skrev tydliga kameradirektiv, men att man i branschen efter ett tag ville lämna denna frihet till regissören.[/citat] Intressant, det kände jag inte till, men så vet jag inte så mycket om filmmanusens tidiga utveckling. Om någon känner till var jag kan läsa mer om detta så är jag tacksam för alla tips. %2$s skrev: Tack! Denna sista information var värdefull. För all del, det är bara att fråga på! /Jakob 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.