Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har nån ett tips på en kamera som har bra fokusmöjligheter (inte de abosult dyraste)? Alltså då menar jag att fokusera på ett ansikte och få bakgrunden suddig, eller tvärtom. Finns väl inga DV-kameror med det, antar jag.

Postad

[citat=Drogo]Har nån ett tips på en kamera som har bra fokusmöjligheter (inte de abosult dyraste)? Alltså då menar jag att fokusera på ett ansikte och få bakgrunden suddig, eller tvärtom. Finns väl inga DV-kameror med det, antar jag.[/citat]

Jovisst. Alla. Bara du står tillräckligt långt ifrån det du ska fokusera på. Ju mindre CCD ju längre bort får du stå.

Postad

Alltså, nu kan jag nästan inget om kameror. Men jag har fått för mig at tmed min kamera måste man ha linsen några centimeter från det man vill fokusera på, annars blir hela bilden suddig.

Postad

Det du verkar vilja ha är en kamera med kort skärpedjup.

För att få kort skärpedjup ska man använda så lång brännvidd och lågt bländartal som möjligt. Kameror med mindre CCD-chip har också objektiv med kortare brännvidder, dvs längre skärpedjup.

Postad

Fokusera på det du ska ha fokus på, flytta dig bakåt med kameran. Zoma in och filma det du vill ha fokus på. Bakgrunden kommer blura ut och vara ur fokus. Glöm inte koppla ur autofokus. Jag skulle rekommendera att du även tänker på att använda dig av ett stativ eller någon form av stöd för kameran.

Postad

[citat=barnholdt]Fokusera på det du ska ha fokus på, flytta dig bakåt med kameran.[/citat]

Fast det första steget är naturligtvis helt onödigt. Varför först ställa fokus och sedan flytta på kameran? Helt bakvänt ju...

/Jakob

Postad

[citat=jbergman][citat=barnholdt]Fokusera på det du ska ha fokus på, flytta dig bakåt med kameran.[/citat]

Fast det första steget är naturligtvis helt onödigt. Varför först ställa fokus och sedan flytta på kameran? Helt bakvänt ju...

/Jakob[/citat]

För att Munthe förklara precis hur det hela går till men jag uppfatta det som att frågeställaren inte förstod. Så jag försökte förklara på ett annat vis och förtydliga avståndets betydelse med en liten CCD.

Postad

Min poäng är alltså att man inte ställer fokus förrän på slutet. Om man skulle följa dina råd till punkt och pricka skulle motivet bli helt ur fokus. Tja, du kanske bara skrev fel...

/Jakob

• 2 månader senare...
Postad
Min poäng är alltså att man inte ställer fokus förrän på slutet. Om man skulle följa dina råd till punkt och pricka skulle motivet bli helt ur fokus. Tja, du kanske bara skrev fel...

/Jakob

Leta efter en tråd om fokus hjälpmedel och trilla över denna.

Ang. det jag skrev, så skrev jag givetvis fel, hoppas den som ställde frågan var mer vaken än vad jag var den dagen. Sent ska syndaren vakna....

Postad

Tror inte det finns något större än 1/3 ccd i den billiga prisklassen. Sen är ju problemet att man måste ha stor manuell fokusring om man vill kunna ha möjlighet att kontrollera skärpedjupet.

Postad

Utomhus zoomar jag och backar, inomhus använder jag mini35-adapter. Har man ingen mini35-adapter kan man fuska och spänna upp ett diffust duschdraperi eller något bakom skådespelaren.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...