Clown Posted May 14, 2006 Posted May 14, 2006 Har sett ett litet klipp ur en Italiensk film som handlar om en filminspelning. Jag tror att det är Federico Fellini som gjort den men jag är inte säker. Någon som vet vilken film det är jag söker? 0 Quote
DanyaelX Posted May 14, 2006 Posted May 14, 2006 Kanske denna? http://www.imdb.com/title/tt0206601/ eller http://www.imdb.com/title/tt0093267/plotsummary C. 0 Quote
Clown Posted May 15, 2006 Author Posted May 15, 2006 Tror inte att det är någon av dessa, möjligtvis Intervista. Filmen är ingen dokumentär. 0 Quote
Clown Posted May 15, 2006 Author Posted May 15, 2006 Det enda jag vet om filmen är att i den scenen jag såg så åkte hela filmteamet på en stor landsväg. Många saker kantade vägen, t ex prostituerade. Hoppas någon vet vad det är för film, den verkade riktigt bra så jag skulle vilja se hela :-) 0 Quote
Clown Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Ingen som vet? :( Blir bara mer och mer osäker på om filmen var Italiensk... Får kanske söka vidare på annat håll. 0 Quote
Dawey Posted May 21, 2006 Posted May 21, 2006 Det är en alldeles för generell beskrivning. Det finns säkert hundra italienska filmer där det finns inslag av meta-film/meta-filmande. Film är ett vanligt förekommande tema i film. Det kan vara "Cinema paradiso". Tror även att filminspelning förekommer i "San Lorenzo natten", men är inte säker. Det kan också vara någon av många Fellini-filmer där detta tema förekommer. De flesta av hans filmer har självbiografiska inslag - barndomsminnen framförallt - och filmen utgör hans starkaste barndomsminnen. Du måste ge fler ledtrådar om du vill att folk ska scanna sina film-minnen eller på andra sätt söka upp den. 0 Quote
Clown Posted May 22, 2006 Author Posted May 22, 2006 Tyvärr vet jag ingenting mer om filmen än vad jag redan sagt. Såg det lilla klippet och sedan stängde läraren av och började snacka - då stängde jag av... Fick känslan att hela filmen kretsade kring just en filminspelning, men det är just bara en känsla. 0 Quote
Dawey Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Okej, då får du titta på en drös med italienska filmer då. Men det finns fantastiskt mycket bra där, så det blir nog en rolig utmaning. ;) 0 Quote
nisse Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Federico Fellinis 8½ från 1963 kretsar kring en filmregissör som försöker komma igång med ett nytt filmprojekt, men hamnar i diverse sidohandlingar och drömmar... DanyaelX har postat en länk till en dokumentär om denna filmen... men det är ju självklart filmen du vill se - http://www.imdb.com/title/tt0056801/ [citat=Clown]Det enda jag vet om filmen är att i den scenen jag såg så åkte hela filmteamet på en stor landsväg. Många saker kantade vägen, t ex prostituerade. Hoppas någon vet vad det är för film, den verkade riktigt bra så jag skulle vilja se hela :-)[/citat] Jag kommer inte ihåg denna scenen men är rätt säker på att det är 8½... mycket bra film för övrigt :) 0 Quote
Clown Posted May 28, 2006 Author Posted May 28, 2006 [citat=Dawey]Okej, då får du titta på en drös med italienska filmer då. Men det finns fantastiskt mycket bra där, så det blir nog en rolig utmaning. ;)[/citat] Japp :D Får väl börja med 8½ och Roma iaf :-) 0 Quote
Recommended Posts