Asterix Postad 10 maj 2006 Postad 10 maj 2006 Hej Jag ska göra en filmanalys, och jag skulle vilja ha lite tips på filmer som följer den klassiska dramaturgin med treaktsstruktur etc. Med protagonist, antagonist, premiss osv. Det är bra om den är extra tydlig. Gärna Svensk. Tack på Förhand 0 Citera
jmalmsten Postad 10 maj 2006 Postad 10 maj 2006 ehhh, skulle vara svårare att nämna en film som inte följer treaktsstrukturen m.m. en del tycker att 2001 inte gör det,,, men men, jag själv gjorde en 10 sidor analys om Robocop (alla andra tog lynch-filmer och tjakowsky, visst de är intressanta, men de är sönderanalyserade redan...)för en kurs på universitetet, och jag fan hundratals detaljer jag inte tänkt på förut. Flera sexuella undertoner m.m. tolkningar på diverse vanliga ordspråk m.m. alla möjliga grejer går att få ut från en bra film, försök bara följa alla planteringar, alla payoffs, allt möjligt i filmen du väljer. Välj bara en film som du tycker är jävligt intressant, så att du orkar sitta och flippa fram och tillbaka mellan scener och analysera karaktärerna. själv så föredrar jag att analysera de som inte är alltför "artsy" (som är sönderanalyserade redan och den du lämnar in den till har säkert läst ett tjugotal analyser om Lost Highway, Seven Samurai) 0 Citera
DanyaelX Postad 10 maj 2006 Postad 10 maj 2006 jag hade nog analyserat "Zingo" en svensk svart humor komedi om en fd puscher och knarkare som överger sitt liv i synd och bestämmer sig att bli filmare, han lyckas övertala sin bror(tror jag) att ta hans manus om den Bruna filmen och så får han en porrfilms producent med tyska investerare att sponsra filmen. Den är as kul och helt underbar.... Följer treakts modellen precis som de flesta filmer gör.... Annars hade jag nog tagit änglagård av Köllnig Nöttlig (colin nuttly eller vad fan människan heter, han som alltid ska ha sin fru i huvudrollen oavsett om hon passar eller inte). Jag har arbetat i en liten håla som var värre än den hon hamnar i så jag kände igen allt i den. Den är inte så långt från verkligheten som vi som bor i städerna tror.... C 0 Citera
jonkanon Postad 10 maj 2006 Postad 10 maj 2006 Star Wars är utstuderat exakt. Det blir då episod IV. Men "så som i himlen" är väl en av de mest mallartade svenska filmerna. 0 Citera
vilcans Postad 10 maj 2006 Postad 10 maj 2006 jmalmsten, har du lust att dela med dig av din Robocop-analys? Den är nämligen en av mina favoritfilmer och har mycket mer djup än vad man kanske tror. Precis som du säger, ordspråken och alla referenser till pengar etc. Men jag har aldrig läst en analys av den. Vore intressant. 0 Citera
Asterix Postad 11 maj 2006 Författare Postad 11 maj 2006 Tack för tipsen, nån svensk klassiker tror jag att jag väljer. Tror ni att det skulle funka med nån Jönssonligan film eller Sällskapsresan? 0 Citera
DanyaelX Postad 11 maj 2006 Postad 11 maj 2006 ja visst hade det fungerat... Det hade antagligen fungerat med en reklamfilm med... C. 0 Citera
Asterix Postad 11 maj 2006 Författare Postad 11 maj 2006 Aha, var det där en pik eller? Reklamfilm tror jag knappast fungerar. 0 Citera
jmalmsten Postad 12 maj 2006 Postad 12 maj 2006 vilcans: tyvärr så vet jag inte riktigt vart jag har den, jag lämnade in den till läraren sen så gjorde jag inte så mycket med den efteråt... Asterix: pik vet jag inte om det var menat som, men skrapar man lite så är bra precis alla filmer uppbygda med alla roller och de tre akterna... såväl reklamfilm som tjarkowskij... om jag skulle välja en svensk film så blir det nog som ni säger något som sälskapsresan, jönssonligan eller lite nyare Skenbart eller kanske mest Smala Sussie. Vill du vara lite mer "Out there" så kan du ju ge dig i kast med Mats Helges filmer eller så... jag har inte sett de nya "artsy-filmerna" Storm eller Frostbiten... så jag vet inte om jag kan rekomendera dom. 0 Citera
Java ex Machina Postad 15 maj 2006 Postad 15 maj 2006 Jägarna skulle jag välja. den hade de till och med en amerikansk dramaturg på om jag inte minns fel. 0 Citera
Dawey Postad 17 maj 2006 Postad 17 maj 2006 I "Blågult flimmer" finns en lång artikel om jägarna. Kan vara intressant om man vill skriva om filmen. Erik Hedling är redaktör och har skrivit artikeln. Han behandlar filmen utifrån ett amerikanskt mainstreamperspektiv. 0 Citera
nisse Postad 23 maj 2006 Postad 23 maj 2006 Fucking Åmål (1998) - följer allt till punkt och prickar... 0 Citera
Java ex Machina Postad 24 maj 2006 Postad 24 maj 2006 [citat=Dawey]I "Blågult flimmer" finns en lång artikel om jägarna. Kan vara intressant om man vill skriva om filmen. Erik Hedling är redaktör och har skrivit artikeln. Han behandlar filmen utifrån ett amerikanskt mainstreamperspektiv.[/citat] finns den artikeln online någonstans? 0 Citera
Dawey Postad 26 maj 2006 Postad 26 maj 2006 [citat=Java ex Machina][citat=Dawey]I "Blågult flimmer" finns en lång artikel om jägarna. Kan vara intressant om man vill skriva om filmen. Erik Hedling är redaktör och har skrivit artikeln. Han behandlar filmen utifrån ett amerikanskt mainstreamperspektiv.[/citat] finns den artikeln online någonstans?[/citat] Inegn aning faktiskt. Känner bara till boken. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.