Gå till innehåll

Blanda gips


Recommended Posts

Jag ska bygga upp ett landskap, med hjälp av gipslindor och hönsnät.

Är det något man kan tänka på när man arbetar med gips? Tex Hur stor del vatten bör man använda för att få den ultimata gipsblandingen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Häll aldrig gipsvatten i avloppet. Det blir garanterat stopp även om det ser helt upplöst ut. I övrigt är det bara att doppa bindorna, och jobba ganska snabbt. Bara gips och vatten skall bli lite lösare än filmjölk, men tjocknar snabbt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Häll aldrig gipsvatten i avloppet. Det blir garanterat stopp även om det ser helt upplöst ut. I övrigt är det bara att doppa bindorna, och jobba ganska snabbt. Bara gips och vatten skall bli lite lösare än filmjölk, men tjocknar snabbt.[/citat]

 

"Lite lösare en filmjölk" 1/3 gips 2/3 vatten då kanske..?

Jag har köpt 1 kg gips i en påse fick inget recept.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte säga receptet exakt, men börja med hälften vatten och hälften gips i en liten sats så ser du när det är lagom. Det brukar inte behövas så mycket vatten. Som sagt, det tjocknar snabbt. Sen kan du blanda större satser. Som grabb byggde jag modelljärnväg med hönsnät och gipsbindor och då klippte jag remsor som jag doppade snabbt i vatten. För lösgips gäller det att jobba ganska snabbt, och ha något att lägga gipset på annars rinner det genom maskorna. Blanda inte för mycket i taget, för när härdningen börjar går det mycket snabbt, mindre en minut innan det är hårt.

Det är inte så kritiktiskt hur man blandar. Blir det för mycket vatten kan man hälla av lite vatten när gipset sjunker ner i botten i burken. Men som sagt, prova med en liten sats först, sen ger det sig självt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Om man är för snål att köpa tapetklister kokar man vetemjöl i vatten. När mjölet kockar omvandlars stärkelsen till klister (eller hur det nu var?) och man får en smet exakt lika som tapetklister.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...