Gå till innehåll

Ansöka till filmskola!


berlin87

Recommended Posts

ärligt talat, sitta här på forumet och klaga/ beklaga sig leder ju knappast någånstans. final_cut, tycker du ska lyfta dig själv i kragen och göra ordentliga försök innan du anser systemet vara bristfälligt. komma in på filmskola handlar i grund och botten enbart om hårt arbete som märks och bekräftas, precis som festivaler. ja, klart du måste ha en känsla för människans natur och förmågan att lyfta fram attribut som du sätter i olika situationer för att bli en bra berättare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kännsla och kännsla. Vilja är ett måste men det räcker inte alltid! kolla bara på idåler eller nått liknande. Nej du föds inte med känsla utan av smärta. haha nä förlåt. Men varför är du så bitter? du har sökt in fått en kallelse till intagning eller? du får inte visa din film. Synd men vadå? visste du inte detta innan? Jag vet inte hur intagnings proven är där. Men det är ju bara att göra så mycket du kan ifrån dig där. det är ju lika för alla är inte det rätt? Eller måste man ha ghort hemma gjord film innan man ska lära sig filma? Jag tycker oxå att det är en fördel att sysslat med film, men något krav vore bara dumt! att skrivigt en bok innan man ens börjat skolan för att lära sig läsa och skriva? hmmm... Men att kunna berätta historier eller liknande det är något man kan lära sig utan instrument. lyckatill på intagningen då! =)

 

 

 

[citat=final_cut][citat=sound_front]Filma lär du dig på skolan. Men känslan måste du ha i deg. Låter kanske som en klyscha, men det är ju sant. [/citat]

Är det verkligen det? Och vad är den här "känslan" för nåt? Är det något övernaturligt, ett sjätte sinne eller vad? För jag vet vad vilja är, och det är en helt annan grej, och för övrigt det enda jag tror på. Det här du kallar känsla är väl mer erfarenhet. Tror du Kubrick föddes med "känslan"?

 

[citat=sound_front] Just den här femtio åriga mannen som du skriver mycket om? var finns han och vem är han? [/citat]

De finns, tro mig. Har sett filmer från olika skolor runt om i landet, och det gör alltid lika ont att se när filmmediet blir slaktat av de som fått ett infall på ålderns höst.

 

[citat=sound_front]har du sökt? hur gick det?[/citat]

Jag har fått en kallelse, nu måste jag se om jag har råd att åka.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]ärligt talat, sitta här på forumet och klaga/ beklaga sig leder ju knappast någånstans. [/citat]

Så du säger att man ska bara nöja sig med vad som helst? Jag gör det minsta jag kan göra, och det är att få min röst hörd. Såvitt jag vet funkade det för några av de största....öh, typ Martin Luther King. Så varför inte klaga när man tycker att nåt är fel? "Sitta här på forumet och klaga leder ju knappast någonstans", något av det dummaste jag hört. Jag tror inte att jag kan förändra någonting med denna tråd, men huvudsaken är att man uttrycker var man står. Hade bara fler eld under arslet, så...

 

[citat=krockis]final_cut, tycker du ska lyfta dig själv i kragen och göra ordentliga försök innan du anser systemet vara bristfälligt.[/citat]

Så ponera att allt går min väg, tror du verkligen att jag kommer att tycka att allt är frid och fröjd bara för att jag kommit vidare? Samma problem återstår, jag har barit råkat dra rätt lott, det är allt.

 

[citat=sound_front]Men varför är du så bitter? du har sökt in fått en kallelse till intagning eller? du får inte visa din film. [/citat]

Varför är det alltid så att folk som säger som det är alltid ska klassas som bittra? Och alla som ansöker SKA komma till intagningarna, så jag kan inte säga att jag känner mig utvald.

 

[citat=sound_front] det är ju lika för alla, är inte det rätt? [/citat]

Alla är inte lika, så nej, jag tycker inte att alla ska sättas i samma sits.

 

 

[citat=sound_front]Eller måste man ha gjort hemma gjord film innan man ska lära sig filma? Jag tycker oxå att det är en fördel att sysslat med film, men något krav vore bara dumt! [/citat]

Jag ser att du inte läst något av det jag skrivit. Här följer ett litet utdrag som jag hoppas svarar på allt...

 

[citat=final_cut]Visst, bara för att någon gjort 19 kortfilmer innebär inte att han eller hon ska få komma in före någon som har skrivit ett långfilmsmanus utan att ha en enda film på sin meritlista. Det handlar inte om att folk ska tävla om vem som har gjort mest, utan mer om vilket intryck man lämnar på juryn efter att de sett och hört allt. Det sista tål att upprepas än en gång![/citat]

 

[citat=sound_front]lyckatill på intagningen då! =)[/citat]

Ja du, det är precis vad jag behöver. Inte talang, utan tur. Nu lät jag bitter igen

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag tänker inte fortsätta att övertyga dig om att förberedelser och ett genuint intresse leder i slutändan till framgång. Anser du hela din existens bygga på tur så får du lungt göra det. De som har lyckats skapa något har samtliga jobbat i motvind många år och drivits av sin vilja att skapa. Framgång är ett resultat av hårt arbete och tålamod, inget annat. Nu råkar systemet vara sådant och det är väl bara anpassa sig för förändringen för att just du ska kunna bli det du vill bli. Man kan inte vara för stolt innan man har position för det.

 

Jag står fast vid att männsikor bör bedömas utifrån sina filmer och ser inte något fel med det. Alla kan fixa kamera och lära sig redigera. Alla kan skicka mail och skaffa skådisar på filmcafe.nu. Alla kan om de vill!!! Så enkelt är det. Sen så har jag varit på en del antagningar och har vänner som har varit på ännu fler.

 

Jag tycker inte att om en ansökande säger till juryn "jag vill utmana formen och känner starkt igen mig med lars von trier i min kamp mot ångesten" är en lika självklart kandidat som en som har gjort en film som är bra. För många flummisar där ute borde ha något och visa upp istället för massa snack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo föra sin talan och säga vad man tycker är otroligt viktigt! Men sen att folk ska hålla med om det du tycker de kan du ju ta förgivet.. Att du jämför dig med Martin Luther King, är fint! men en viss skillnad anar jag. Han va fan inte bitter. Det tycker jag fortfarande att du värkar vara. Och han kämpade för en lite större och viktigare sak! (tycker jag)

 

Jag förstår bara inte hur du inte först tar reda på hur systemet fungerar. Sen kan du göra valet, ska jag "anpassa mig"? sen kanske söka in om du vill. Nu hänger du upp dig på detta för att du har lagt all energi där antar jag... ??? Äta kakan, men säga att den smakar skit?

 

 

Du säger emot dig själv, Citat: "Sitta här på forumet och klaga leder ju knappast någonstans", något av det dummaste jag hört. Jag tror inte att jag kan förändra någonting med denna tråd, " slut citat. Nä du tror inte att du kan förändra systemet här och nu. Om du kommer vidare och börjar på Fridhem till hösten. Vad gör du då? kommer du göra vad du kan för att dom skall ändra på detta? eller tänker du bara igentligen på dig själv? (som jag tror i DETTA fallet) du vill ju komma in och få jobba med något du tycker om att jobba med. Det råkade va så att det inte fungerade som du ville för detta va din chans anser du? (med din film)

 

Sen tror jag många gör filmer i (mer eller mindre) syfte att söka till en skola. Det kan fungera man visar vad man kan. Men det blir lätt innehålls fattigt och lamt. Film ska man väl göra för att berätta en bra & intressant historia av något slag eller för att säga någonting?

 

 

Citat: "Jag ser att du inte läst något av det jag skrivit. Här följer ett litet utdrag som jag hoppas svarar på allt...

 

 

final_cut skrev:

Visst, bara för att någon gjort 19 kortfilmer innebär inte att han eller hon ska få komma in före någon som har skrivit ett långfilmsmanus utan att ha en enda film på sin meritlista. Det handlar inte om att folk ska tävla om vem som har gjort mest, utan mer om vilket intryck man lämnar på juryn efter att de sett och hört allt. Det sista tål att upprepas än en gång! " slut citat

 

 

Ja du, du skriver att du inte tycker att mängden spelar någon roll. utan bara att man har gjort en film. (1) film, var går gränsen för film? vad gör en film till film? Längd genre m.m. Massa ramar och bestämmelser måste finnas bara för att det ska fungera att ansöka på det viset och då blir risken att folk just gör filmer för att ansöka med. Men den personen som HAR skrivigt ett filmmanus som är så in i helvete mycket bättre än alla dessa 19 filmer, han/hon kommer inte in för att han/hon inte har tryckt på ”rec” på en DV kamera och låtit någon från filmcafe spelat framför kameran. För det anser du är det viktigaste. att det har fastnat på film. jag förstår din poäng, med att man söker med film till en filmskola. Men jag anser att du har helt fel. För hur många ungdomar i detta land har faktiskt tillgång till tekniken och tycker det är kul och vissa är faktiskt duktiga på vissa saker men dom flesta gör så mycket SKIT för dom kan inte göra film, dom vet inte hur man berättar och vad som kan vara intressant under kanske 5 minuter... Dom gillar bara tekniken och har lätt att lära sig den. Dom ska kommer in före manusförfattaren som inte hade möjligheten och (INTE är femtio år alltså ).

Näääää kom igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

sound_front: Snälla, läs vad final_cut skriver innan du svarar. Han hävdar inte alls att Fridhem borde kräva att man lämnar in en film med ansökan, utan bara att man ska FÅ göra det. Och självklart (min åsikt) ska det räknas som ett plus om man har gjort en film tidigare, särskilt om man har tänkt bli regissör. Det tyder ju på intresse och ork i alla fall.

 

Och den som har skrivit ett lysande långfilmsmanus skulle också komma in naturligtvis. Manuset lär ju vara ett bra arbetsprov.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag läser mig trött på detta! men det är ju just problemet. FÅR man (möjligheten finns) så är det många som inte har någon film och då BLIR DET orättvist! men om du kräver så vet man vad som gäller. Eller så väljer man att inte ta emot filmer just för att det ska va lika för alla. vi kommer inte övertala varandra så jag lägger gärna ner nu =) Men jag hoppas inte det blir så att folkhögskolorna till skillnad från filmhögskolorna skall kräva att man har arbetat med film eller spelat in sin egen film. En frihet och en bra start där alla kan ha samma ingångs hastighet. Är du dessutom sjukt bra på filmandet och allt vad detta innebär så har du där inte att göra! så kan du söka jobb istället! eller hur !-?

Länk till kommentar
Share on other sites

ja vill man bli allt i allo eller scripta så kan man lämna in ett smakprov vad man tycker är roligt med film men vill man bli regissör så är en film en självklarhet anser jag. Självfallet så lämnar man in manus/ synopsis...ect om du nu söker utbildningar för manusförfattare osv. Tror nog vi pratar om olika saker. Jag pratar främst om Di, Danska filmskolan osv, där du läser en specifik inriktning. Till yreksförbredande linjer kan ja gå med på att att en serie bilder och synopsis duger fint som man kompletterar med intervjuer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Definiera "orättvist". Det ordet är extremt luddigt.

 

Är det inte "orättvist" att vissa är bra på att skriva ansökningsbrev och andra inte? Är det inte "orättvist" att vissa gör ett gott intryck vid antagningsintervjun och vissa inte? Är det inte "orättvist" att vissa är smarta och vissa är dumma i huvudet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha lite skoj att se hur de som själva gjort filmer vill få använda dem, medan de som inte gjort det (eller hade det vid tillfälle för ansökan) tycker motsatsen. Kanske misstar mig men det känns lite så.

 

Självklart borde arbetsprover vara meriterande, likväl film som manus eller bevis på medverkan i filminspelning (i rollen som t.ex. ljussättare). Teori är jättefint, men praktik väger väl ofta lite tyngre. Att det är "orättvist" är så jävla fjantigt, jävla jantelag. Alla är inte lika bra, sorry... Det blir väl för övrigt inte mindre "orättvist" om någon kommer in bara för att denne skriver ett makalöst brev men suger pung på att göra film? [EDIT: såg nu att Vilcans skrev detta innan, hehu]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]FÅR man (möjligheten finns) så är det många som inte har någon film och då BLIR DET orättvist![/citat]

Så hur rättvist är det att en sökande som sysslat med film i hela sitt liv inte får visa upp att han verkligen duger eftersom det ska vara rättvist för de som inte gjort nåt alls... Saken är den att man kommer in baserat på några helt irrelevanta prov som man genomgår, dessa grundar sig främst på ens förmåga att vara spontan. Varför inte bara presentera sig själv för vem man är istället för att leka lekar som man gjorde i lågstadiet (faktiskt även i gymnasiet, ni svenskar och era lekar!). Vad kommer sen? Tipspromenad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, jag har följt med ping-pong argumentationen och önskar bara komma med en allmän reflektion:

 

Alla etablerade filmskolor och filmlinjer har utvecklat sina antagningssystem under lång tid. Antagningssystemen bygger alltid på lång erfaranhet som många människor utvecklat. Detta är inte något en utomstående, som en sökande, kan ha särskilt stor inblick i. Något av det viktigaste för en sökande är dock att man respekterar skolans antagningsprocess fullt ut. Detta innebär att den sökande skall följa instruktionerna angående ansökan mycket noggrant och inte "göra på sitt eget sätt" för att denna anser att ett annat sätt skulle vara bättre.

 

Att tro att man själv vet bättre hur något bör går till är bara arrogant och dumt. Kommer man med den attityden till t.ex. en intervju så lägger en sådan person krokben för sig själv. Visar man sig inte villig att söka in på samma villkor som alla andra, så kan det i värsta fall bli så att man aldrig mer är välkommen tillbaka till den skolan mera. Tänk på att filmbranschen kräver stor ödmjukhet och en enorm samarbetsförmåga. Det är just sådana egenskaperna som de mest professionella skolorna söker hos sina elever, inte diva later och allmänt nonchalanta jargonger.

 

En bra start är alltid att redan från början visa respekt och ödmjukhet inför den skola du vill söka till och de elever du skall gå tillsammans med.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey]Alla etablerade filmskolor och filmlinjer har utvecklat sina antagningssystem under lång tid. Antagningssystemen bygger alltid på lång erfaranhet som många människor utvecklat. Detta är inte något en utomstående, som en sökande, kan ha särskilt stor inblick i.[/citat]

Hahahaha! Menar du allvar? Sen när är något i Sverige (på statlig nivå) utvecklat? Det de håller på med är rena gissningsleken... Och jo, jag har full inblick i hela systemet, till och med ett barn kan kartlägga det! Du har för höga tankar om vissa saker. Förresten, Fridhems rockar, fast i små doser.

 

[citat=Dawey]Detta innebär att den sökande skall följa instruktionerna angående ansökan mycket noggrant och inte "göra på sitt eget sätt" för att denna anser att ett annat sätt skulle vara bättre. [/citat]

Och på vilket sätt har du rätt mer än jag, du har ju inte mer inblick i systemet än vad jag har!

 

[citat=Dawey]Att tro att man själv vet bättre hur något bör går till är bara arrogant och dumt. Kommer man med den attityden till t.ex. en intervju så lägger en sådan person krokben för sig själv. Visar man sig inte villig att söka in på samma villkor som alla andra, så kan det i värsta fall bli så att man aldrig mer är välkommen tillbaka till den skolan mera. Tänk på att filmbranschen kräver stor ödmjukhet och en enorm samarbetsförmåga. Det är just sådana egenskaperna som de mest professionella skolorna söker hos sina elever, inte diva later och allmänt nonchalanta jargonger.[/citat]

Jag vet att Martin Munthe stöder det uttalandet, då han är en stor förespråkare av icke-individualitet och ödmjukhet...men jag tycker bara inte att man ska göra det hela till en principsak.

 

[citat=Dawey]En bra start är alltid att redan från början visa respekt och ödmjukhet inför den skola du vill söka till och de elever du skall gå tillsammans med.[/citat]

Som sagt, Fridhems är hittils den bästa skola jag varit på...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jakethesnake][citat=trancedanne]Någon som vet vad för slags frågor de ställer under intervju till filmskola? (stockholms filmskola)[/citat]

 

De tränger ihop tre personer i ett rum och frågar var och en: "Varför är du här då?" och "Har du 100 tusen?"[/citat]

 

haha vad har sfs gjort dig? för jag tror knappast att det du skrev är sanning

Länk till kommentar
Share on other sites

Final, jag talar inte om en enda specifik skola. Läs ordentligt så ser du att jag skriver filmskolor i plural.

 

Jag har varit särskilt inblandad och alltså jobbat på en viss skola och jag har även en hel del kunskap om andra skolor. Olika skolor brukar faktiskt vara väl insatta i andras skolors verksamhet. Det tillhör liksom det där att man bör känna till marknaden och vara konkurrenskraftig. Jag kan alltså lugna dig med att jag vet en hel del om hur saker och ting går till.

 

Och tror du att samarbetsvilja är liktydigt med icke-individualism, så bör du kanske tänka över din inställning.

 

Väx upp kompis, gärna innan du söker in till någon större filmskola eller försöker ge dig ut i branschen. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja... Vad ska man säga? och hur skall detta sluta? =) Nu verkar det på dig: Final_cut. Att du ogillar hela skolsystemet? statligt? pengarna kommer ju delvis från staten! Men (folkhögskolorna) är ju ett alternativ till statens klassiska skolsystem. Skolor som startade för att folket skulle kunna utbilda sig på en högre nivå utan massa pengar eller blått blod.

Det är fortfarande så på sätt och vis. Gissnings lek? hur menar du? Vem har sagt att du är bättre i slutändan på att arbeta med film, bara för att du har gjort det "i hela ditt liv" ??? Som redan nämnts så är förmågan att arbeta i grupp viktigare än det mesta måste jag nog säga. Vill du göra film själv så kan du ju göra det hemma. Vill man arbeta med film så måste man vara öppen ”trevlig” och flexibel. Att klaga på systemet är en sak. Men att klaga på det innan man ens har snuddat vid det och ändå vill in där? klaga på en jobb intervju innan man fått jobbet? ingen som vill ha in en där då ju. Jag har haft arbetsprover till handa. Men inte behövt använda dom. Detta har inte drivit mig till vansinne. Men jag förstår att du irriterar dig på hela Sverige för att det inte fungerar som du vill. Sök till en FILMHÖGSKOLA där dom tar arbetsprover istället så löser ju allt sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trancedanne][citat=jakethesnake][citat=trancedanne]Någon som vet vad för slags frågor de ställer under intervju till filmskola? (stockholms filmskola)[/citat]

 

De tränger ihop tre personer i ett rum och frågar var och en: "Varför är du här då?" och "Har du 100 tusen?"[/citat]

 

haha vad har sfs gjort dig? för jag tror knappast att det du skrev är sanning[/citat]

 

Det han har sagt är sant. De intervjuar tre st åt gången och frågorna är bland annat, vad gör du här och hur har du tänkt finansiära detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis][citat=trancedanne][citat=jakethesnake][citat=trancedanne]Någon som vet vad för slags frågor de ställer under intervju till filmskola? (stockholms filmskola)[/citat]

 

De tränger ihop tre personer i ett rum och frågar var och en: "Varför är du här då?" och "Har du 100 tusen?"[/citat]

 

haha vad har sfs gjort dig? för jag tror knappast att det du skrev är sanning[/citat]

 

Det han har sagt är sant. De intervjuar tre st åt gången och frågorna är bland annat, vad gör du här och hur har du tänkt finansiära detta.[/citat]

 

 

SJUKT!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis][citat=trancedanne][citat=jakethesnake][citat=trancedanne]Någon som vet vad för slags frågor de ställer under intervju till filmskola? (stockholms filmskola)[/citat]

 

De tränger ihop tre personer i ett rum och frågar var och en: "Varför är du här då?" och "Har du 100 tusen?"[/citat]

 

haha vad har sfs gjort dig? för jag tror knappast att det du skrev är sanning[/citat]

 

Det han har sagt är sant. De intervjuar tre st åt gången och frågorna är bland annat, vad gör du här och hur har du tänkt finansiära detta.[/citat]

 

haha okej de va som fan.. både bra och dåligt, men då är det i alla fall större chans att man kommer in så det är jag glad över

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså det är inte så att de inte släpper in dig om du inte har pengar men de undrar ju hur du hade tänkt dig. de flesta läser nåt på sidan av och får csn samt lite extrajobb så klarar man ju det. tycker inte det är speciellt sjukt att frågorna är sånna som de är. frågan "vad gör du här" är väl annorlunda utfromad, som "vad hopppas du får ut av detta och varför söker du". lite jobbigt att man är 3 st på varje intervju tyckte jag det var, blir lite så att man anpassar svar efter vad de andra har sagt o sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä SJUKT system bara. hade glömt bort hur hur de fungerade där. klart dom vill veta om man är tät eller om man har jobb så man klarar betala den sjuka summa penga det kostar att gå där. Att dom intervjuar tre itaget gör ju inte saken bättre! nä fy fan va kass! intervjun ska vara pesonlig. sen kan man ha en del som är i grupp för att se hur personer fungerar där med...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...