gorse Postad 24 april 2006 Postad 24 april 2006 Jag har lurat ut att vampyrfilmer är inte riktigt min påse, åtminstone ingenting inspelat senare än 1959. Det mesta i vampyr-genren har jag blivit besviken på. Men ni som läst här på forumet ett tag har säkert listat ut mina relationer till Mexico och jag har fastnat för en spansktalande film från Mexico som jag tror kan kvala in för att vara en vampyrfilm. Filmen heter "La Invención de Cronos" från 1993. Filmen har nypit en del awards, 20 stycken faktiskt. En antikhandlare i mexico city finner en mekanisk scarabe som byggts av en allkemist år 1535. Denna scarabe ger evigt liv till den intent ont anande ägaren genom att stinga honom tack vare en klurig klockmekansim. (den bor nån mysko insekt inuti). Tyvärr ger evigt liv nackdelen att vara ständigt blodtörstig. Dock är en annan person som är döende särkillt intresserad av denna tingest eftersom han är döende och kampen om ägarskapet genomförs av dennes brorson (Ron Perlman!). Våldet och effekterna är sparsamma men vampyrstämningen infinner sig. Filmen är inspelad med ganska begränsad budget av en regisör som började sin filmbana med att spela in sina egna leksaker. För er som har Robert Rodriguez som idol kommer säkert att uppskatta Guillermo del Toro (Hellboy). Min film har undertexter på engelska, men de engelska dialogerna textas inte. Filmen finns på discshop men heter då bara "Cronos". Det enda jag retade mig på lite, är att några dialoger är på engelska (tex Ron Perlmans) och borde vara på spanska. Antingen skulle de ta en latin-skådis eller så borde de lära sig spanska. 0 Citera
jakethesnake Postad 24 april 2006 Postad 24 april 2006 för mig finns det bar en vapyrbok. Bram Strokers Drakula och bara en film med samma titel. Den tycker du väl om hoppas jag? 0 Citera
Christian van Caine Postad 24 april 2006 Postad 24 april 2006 Fearless Vampirekillers måste vara den bästa vamp-rulle jag sett! 0 Citera
StenR Postad 24 april 2006 Postad 24 april 2006 Rymdens Vampyrer (a.k.a. Space Vampires) av Tobe Hooper är inte så dålig/bra som den låter, klar lågbudgetkänsla visst, men rätt kul för en genrefan :-) 0 Citera
gorse Postad 25 april 2006 Författare Postad 25 april 2006 Bram Strokers Drakula var länge sen jag såg. Den måste jag se om. Trailern såg lovande ut, och jag måste erkänna att jag kommer inte ihåg handlingen. Vilken suverän känsla att se en film nästan som den vore jungfruelig. :-) 0 Citera
Usarpe89 Postad 28 april 2006 Postad 28 april 2006 Jag är riktigt sugen på att se hans andra skräckfilm, The devils backbone:) 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 april 2006 Postad 28 april 2006 Vilken Devil´s Backbone menar du? El Espinazo del diablo? 0 Citera
_nemo_ Postad 29 april 2006 Postad 29 april 2006 Del Toro är grym. Ser grymt mycket fram emot Pan´s Labyrinth. Devil´s backbone är riktigt bra likaså Cronos. Blade 2 är den enda i serien som är värd att titta på. Mimic älskade jag som liten, har dock inte sett den sen dess. Hellboy är den enda dåliga filmen han gjort av det jag sett. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.