Gå till innehåll

Eraserhead


Mikael_hs

Recommended Posts

[citat=Mikael_hs]Såg just filmen, tyckte den var riktigt cool (förutom "ängeln" med pungkulor i ansiktet) ;)

 

Någon annan som sett den och vill dela sin syn på den? =)[/citat]

 

 

För mig är den rullen ett mästerverk för sinnet. En lek med fantasier o drömmar. En mardrömslik verklighet, men ändå nära på nåt sätt.

Lite flummigt kanske.

Den inspirerar mig som en atombomb. Den får mig att växa.

Lynch har en särdeles förmåga att väcka mina känslor.

 

Förklaringen till titeln Eraserhead är det mest vidunderliga som filmatiserats anser jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tillhör nog ett litet fåtal som inte fattar den alls. Jag är däremot en stor beundrare av hans andra filmer men jag tycker inte att han hade hittat formen för sina mardrömmar i den filmen. Jag uppfattar den som väldigt långsam, seg och ganska ful. Men det är ju bara min lilla uppfattning. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah om den finns där haha. Tyckte filmen var hur grym som helst.

Inte för att det är en film som låter sig tolkas i någon tydligt symbolisk mening (yay!), men vad tror ni om följande element:

 

Mannen i månen, fostret, titeln samt dess förklaring?

Det jag själv hade många frågetecken kring var busken som blöder i den "magiska teatern". Är det en koppling till Gud (lite Panteism) eller vad tror ni? =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...