Jump to content

Ta bort skrivskydd

simonrahnster
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Jag sitter i ett näverk där vi har samlat alla bilder på Dator 2.

Av praktiska skäl vill jag kunna rotera bilder från en annan dator (Dator 1).

Dock fungerar detta inte då mappen med innehållet är skrivskyddat.

Jag hittade denna sida, som troligen är svaret på frågan.

Dock får jag det inte att funka, dessutom är det lite lustigt skrivet av och till.

Kan någon förtydliga hur man gör?

http://support.microsoft.com/?kbid=326549

/Simon

[citat=R.R Studio]släng ut maskinen, (skräpet), och skaffa dig en mac...:D:D:D....heheh....[/citat]

R.R Studio, måste du skräpa ner trådar med samma sak om och om igen?

Fanatiska mac-användare som hela tiden skall trycka i andra att lösningen på alla deras problem är att byta plattform är bara patetiskt och löjligt. Samma sak gäller fanatiska pc-användare. Du gör dig själv bara löjlig och tas inte på allvar i något sammanhang tillslut. Har du inget annat att tillföra så skriv inte alls för allas trevnad.

Såvida det nu inte är en rättighetsfråga i nätet. Kan du inte t.ex ändra filnamn ,radera eller flytta filer i den mappen så har du inte rättigheter att ändra på den datorn och då fixa man det mapp-egenskaper - säkerhet. Är mappen utdelad måste du kolla utdelningsrättigheterna oxå.

Artikeln är nog inte relevant för dig.

Default-valet på utdelning av foldrar på home edition är read-only om mitt minne inte sviker mig. Sen måste gäst-kontot vara enablat om man inte vill logga in på sharet. På xp pro sätter man som regel sharet till full controll och rättigeterna på filnivå, men rättiheter på filnivå saknas på home edition. Om du är ensam på nätet så sätter du alla kryssrutor på full controll för everyone på utdelningen och enablar guest-account. (nu får du översätta från termerna ur min värld till vad det egentligen står i en svensk home edition)

[citat=simonrahnster]Det jag funderar över nu är hur det kommer sig att jag kan flytta och radera filer via nätverket, men när jag ska rotera en bild tar det stopp.[/citat]

Händer det bara när du skall rotera bilder? Om du tex ändrar storleken på samma bild och sparar den, fungerar det då?