Gå till innehåll

Mikrofoner


Zapper

Recommended Posts

Jag är nybörjare på det här med ljud och jag funderar på att köpa en extern mikrofon så att jag kan få bättre kvalitet på ljudet.

De mikrofoner jag funderar på att köpa är dessa:

Röde ntg 1, Röde ntg 2 och Röde VideoMik.

 

Vilken är mest prisvärd av dessa och vilken av dem rekommenderar ni mig att köpa?

 

Var kopplar man in dem så att ljudet spelas in i kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang vilken som är bäst och mest prisvärd. Videomik är väl ok. Men jag valde att köpa ntg-2, dels för att ntg-1 inte var ett alternativ för mig. Ntg-1 kräver ju phantommatning. Och dels för att videomik är fast upphängd i en gummivagga (vilket iofs är smart) men för mig kändes det bättre att ha en lös mik som jag kan hänga i vilken vagga jag själv vill. Videomiken är också en något enklare modell om man kollar tekniskspec. Givetvis beror beslutet på vilken mik man väljer på vad den ska användas till. Jag tror dom flesta hobbyfilmare klarar sig otroligt lång med videomik. Med en prisskillnad på 1500:- (videomik ca 1000:-, ntg-2 ca 2500:-) så är nog videomik mest prisvärd för de flesta. Är priset inga problem så rekommenderar jag ntg-2.

 

Ang uttag på kameran. Nummer ett är väl att kolla på kameran eller i manualen om du har någon mikrofoningång på den. Har du det så är det ju förstås där du kopplar in miken. För att kunna göra det måste du se till så du har en sladd som går från xlr (kontakten på miken) till tele (kontakten på vanliga konsumentkameror). Har du xlr-in på kameran, vilket du nog vet om det är så att du har det, så använder du den ingången med en sladd som är anpassad därefter. När det gäller videomik så har du en tele-plug direkt på den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken som är mest prisvärd beror på vad du har för behov. Har du en kamera för 6000 kronor tror jag inte du har behov av den dyraste phantommatning.

Själv har jag en Videomik är den är prisvärd för mina behov just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zapper]okej, varför gillar du den inte då?[/citat]

 

Ibland tror jag att Christian van Caine jort det till en grej att inte gilla VideoMic ;).

NTG-2 är en bättre mikrofon om du har i övrigt har utrustning för denna samt att du vill ha långa kablar.

NTG-2 kostar runt 2000 men det behövs en del extra utrustning om du ska använda denna mikrofon till en vanlig 6000kr ers kamera.

Du behöver en upphängning en så kallad Suspension Shock Mount och en 3.5 mm mini-jack to 3 pin XLR input Converter.

Då är du uppe i någon tusing till.

Kommer du hålla mikrofonen max 3m från kameran så fungerar VideoMic utmärkt.

Sedan vad det gäller ljudkvaliten så är det bara att gå in på rödes hemsida och jämföra. Jag kan inte se någon skillnad på NTG-2 och VideoMic. Är det någon som kan visa mig att det finns någon skillnad i ljudupptagningsbilden så förklara det för mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Videomic till min 7000kronors-kamera och det funkar skitbra. :)

Eftersom den redan har en inbyggd upphängning så är den oerhört lätt att hantera, lätt att montera på pole osv. Enda tillbehöret man behöver är en förlängsningssladd 3,5mm för 50 spänn. Sen är det bara att tuta och köra :P

 

Rent ljudmässigt är inte skillnaden så stor mellan videomic och andra, dyrare rödemikrofoner. Videomic vs. inbyggd 10-0

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag anser ju lite i protest att skaffar man prylar till bild för 10 000 så bör man kunna lägga lika mycket pengar på ljuddelen ;) Fast å andra sidan är man väl lite gnälligare än andra eftersom man ofta får försöka vara otroligt envis när man är lite ensam på ljudsidan i ett filmteam...

 

Jag har inte provat en enda Röde-mik på filminspelning så jag vill inte prata för mycket, men största nackdelen med en lite dyrare mik jämfört med "videomik" tycker jag är att man inte har balanserad utgång, sen skulle jag kunna tänka mig att ljudet i sig inte skiljer sig så mycket som priset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...