Gå till innehåll

Mikrofoner


Zapper

Recommended Posts

Jag är nybörjare på det här med ljud och jag funderar på att köpa en extern mikrofon så att jag kan få bättre kvalitet på ljudet.

De mikrofoner jag funderar på att köpa är dessa:

Röde ntg 1, Röde ntg 2 och Röde VideoMik.

 

Vilken är mest prisvärd av dessa och vilken av dem rekommenderar ni mig att köpa?

 

Var kopplar man in dem så att ljudet spelas in i kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang vilken som är bäst och mest prisvärd. Videomik är väl ok. Men jag valde att köpa ntg-2, dels för att ntg-1 inte var ett alternativ för mig. Ntg-1 kräver ju phantommatning. Och dels för att videomik är fast upphängd i en gummivagga (vilket iofs är smart) men för mig kändes det bättre att ha en lös mik som jag kan hänga i vilken vagga jag själv vill. Videomiken är också en något enklare modell om man kollar tekniskspec. Givetvis beror beslutet på vilken mik man väljer på vad den ska användas till. Jag tror dom flesta hobbyfilmare klarar sig otroligt lång med videomik. Med en prisskillnad på 1500:- (videomik ca 1000:-, ntg-2 ca 2500:-) så är nog videomik mest prisvärd för de flesta. Är priset inga problem så rekommenderar jag ntg-2.

 

Ang uttag på kameran. Nummer ett är väl att kolla på kameran eller i manualen om du har någon mikrofoningång på den. Har du det så är det ju förstås där du kopplar in miken. För att kunna göra det måste du se till så du har en sladd som går från xlr (kontakten på miken) till tele (kontakten på vanliga konsumentkameror). Har du xlr-in på kameran, vilket du nog vet om det är så att du har det, så använder du den ingången med en sladd som är anpassad därefter. När det gäller videomik så har du en tele-plug direkt på den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken som är mest prisvärd beror på vad du har för behov. Har du en kamera för 6000 kronor tror jag inte du har behov av den dyraste phantommatning.