Gå till innehåll

RÖD SNÖ - Kortfilmsmanus


Waryah

Recommended Posts

Hej på er allihopa. Här har ni mitt först kortfilmsmanus. Tog 2 dagar ungefär att skriva, måste filmas och vara klar om 2 veckor. Det här är även första utkastet så ha tålamod och förståelse, blev klar nu kl 02:10. Det skulle vara otrolig hjälpsamt om ni gav kritik, både bra o dåliga. 11 sidor.

 

Lite om Handlingen:

 

Röd snö - En man möter en kvinna på krogen. det klickar och de träffas flera gg. Nästa gg hos kvinnan för middag och lite mys. Efter några glas vin leder det ena till det andra. Saker och ting blir lite komplicerad när det visar sig att kvinnan har träffat mannen i tidigare liv (inte bokstavligt självklart). Hur det slutar får du veta genom att läsa hela handligen på 11 sidor.

 

Gonatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

HAHA! Det här var det roligaste jag läst! Det här var den värsta smörjan som någonsin bajsats ned på ett papper. Jag skrattar ännu, ändra inget! Det här var den roligaste farsen jag läst på år och dag =)

 

"jag ska bara till toan och fräscha upp mig. Det går snabbt.

"SJÄLVKLART!"

 

Wtf liksom???

 

Jag ser fortfarande framför mig hur kvinnan står med sin stora "matkniv" och försöker rikta in den på stackars Daniels ansikte.

 

"DANIEL

Va där är det?

 

JOHANNA

Be mig inte att tvinga dig.

 

Daniel ser hur Hon blänker ljuset från kniven åt honom. Utan att tveka läser han upp texten."

 

AHAHAHAHAHAH! Underbart!

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite kommentarer:

 

Hur vet Johanna att Daniel har AIDS? Man får inte automatiskt HIV av att ha sex med en HIV positiv person och att två personer skulle få det vid ett förmodligen snabbt samlag är rätt osanolikt. Manuset faller pga detta. Gör research.

 

Dialogen är ofta klyschig och man har hört replikerna åtskilliga gånger i dåliga TV serier på TV, gör den mer intressant.

 

Varför visar du en läkare och en polisman i scenen där Johanna säger nåt om polisen och en läkare?

 

Mot slutet säger Johanna "Skulle du skydda din dotter mot alla odds". Att hämnas för att ens dotter blivit våldtagen är inte att skydda henne.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]HAHA! Det här var det roligaste jag läst! Det här var den värsta smörjan som någonsin bajsats ned på ett papper. Jag skrattar ännu, ändra inget! Det här var den roligaste farsen jag läst på år och dag =)

 

"jag ska bara till toan och fräscha upp mig. Det går snabbt.

"SJÄLVKLART!"

 

Wtf liksom???

 

Jag ser fortfarande framför mig hur kvinnan står med sin stora "matkniv" och försöker rikta in den på stackars Daniels ansikte.

 

"DANIEL

Va där är det?

 

JOHANNA

Be mig inte att tvinga dig.

 

Daniel ser hur Hon blänker ljuset från kniven åt honom. Utan att tveka läser han upp texten."

 

AHAHAHAHAHAH! Underbart![/citat]

 

Kan du inte gå och mobba någon som ser tjock ut eller liknande istället? Din kritik är bara destruktiv och helt onödig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Först och främst så ska du ha tack tomasz1985, för kritiken. De behövdes verkligen.

Det här med AIDS så ska jag skriva mer faktatrogen.

 

Dialogen är något som jag nämde redan i första posten och ska ändra till något mer trovärdigare.

 

"Varför visar du en läkare och en polisman i scenen där Johanna säger nåt om polisen och en läkare?"

 

Den scenen ska föreställa Johannas tankar, Hon föreställer sig genom att allt som hände spelas upp framför henne igen. Det borde vara tydligare i manuset. fel av mig!

 

Mot slutet säger Johanna "Skulle du skydda din dotter mot alla odds". Att hämnas för att ens dotter blivit våldtagen är inte att skydda henne.

 

Helt rätt. Slutet, som sagt, skrev jag kl 2 igår natt och jag håller med att det låter helt fel! Ändring där också.

 

Sen måste jag bara kommentera dig, Mikael_hs. Synd att du upplevde mitt manus som komedi, när det ska vara drama.

 

""jag ska bara till toan och fräscha upp mig. Det går snabbt.

"SJÄLVKLART!"

 

Wtf liksom???""

 

Om du läste hela manuset skulle du kanske förstå varför hon gick till toan för att "fräscha upp sig".

 

"Det här var den värsta smörjan som någonsin bajsats ned på ett papper."

 

Personligen tycker jag att du inte är den rätta personen att komma med en sådan kommentar när din eget manus "Margareta" inte fick, hur var det man sa...BRA feedback, nån feedback ens. Nu ska jag inte sjunka i samma nivå som dig men slösa inte din energi på destruktiv kritik av andras verk, utan på din egna, så kanske du får den feedback du ber om...

Länk till kommentar
Share on other sites

haha jo jag fick jättebra feedback av ingar bergman prisvinnaren, ja jag minns tyvärr inte hennes namn men min kollegas diabetesläkare känner henne, och det var så vi fick kontakt med henne =)

Hon hade t.om. inget att klaga på förutom att hunden kunde synas i bakgrunden på första scenen ;)

Att vi även fick 5000 i bidrag var trevligt.

 

Jag tyckte manuset var något av det mest underhållande jag läst på länge. Om min tolkning av det hela inte passar sig var det ju synd, men roligt hade jag i alla fall =)

 

Måste faktiskt fråga, gick hon på toa av den anledningen att hon kände sig jävlig eller ville hon bloda ned sig därnere rejält för att öka smittrisken? =)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Java ex Machina]den har inget med SVTs gamla thrillerserie "Röd snö" att göra då? den från 80-talet med Thomas von Brömsen? ;)[/citat]

 

 

Jag har aldrig hört talas om den serien. Titel syftar på huvudkaraktärens förhållande till snö, och just det röda färgen är symbol för många saker, däribland blod. Läs manuset om du vill så kanske du får veta varför jag döpte det till Röd Snö.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...