Gå till innehåll

.mov fil blir alldeles för stor


Cjwk

Recommended Posts

jag har bara renderingen kvar på en kort film, den ska vara i formatet .mov och få plats på en cd-r (700mb)

filmen är under 1 minut men blir ändå 2.5 gb stor när jag renderar den till .mov format. Hur ska jag göra för att få ner storleken på den?

 

Jag använder vegas 5.

 

och en extra fråga när jag ändå är igång, vad menas med: "720x576 D1 pixel resolution" 720x576 förstår jag ju såklart, men vad står "D1" för?

 

tacksam för för svar / mvh Jake

Länk till kommentar
Share on other sites

.mov är inget format utan en wrapper/container för et antal format/codecs. Vad använder du för codec?

 

D1 var ett digitalt bandformat från Sony som nästan ingen använder längre men som satt standarden för standard definitions-beskrivningen av digital video (också känt som CCIR 601). Jag har en del D1-tejper i arkivet. Det är stora rackare där själva kassettlådan har ett bärhandtag för att man bekvämt ska kunna släpa omkring på bandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe låter lite retro men coolt :) men vad menar de med D1 i mitt fall? är det bara en beskrivning på att det är digital video?

 

Jag använde inget codec innan, det är en uncompressed .avi fil innan... skulle det t.ex funka ifall jag renderade ut i mpeg-2 och sedan renderade den i mov efter det eller skulle jag tappa alldeles för mycket kvalité?

 

tack för det lärorika svaret.

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

nu provade jag att rendera en .mpg fil till .mov... från filstorleken på mpg som var 44mb blev den 2.7gb när den ändrades till .mov... hur kan det ske? vad ska jag göra? ge mig gärna tips, har lite tidspress på mig!

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har sökt på google - hittar inget om mitt problem. jag har sökt här på voodoo film - inget där heller... jag har provat allt, inga framsteg.

Jag behöver hjälp snarast, vart är alla ni rutinerade filmmakare som kan allt om allt? hjälp mig :)

 

mvh Jake

Länk till kommentar
Share on other sites

det har inget att göra med hur stor filen du renderar är. när du klickar på "render as" i vegas och väljer att rendera till .mov så kan du välja mellan olika templates, mellan 56Kbps - 3Mbps video. Eller så klickar du på knappen custom och ställer själv in hur den ska komprimeras

Länk till kommentar
Share on other sites

perfekt ash, det var det där jag letade efter... men konstigt nog blir kvalitén riktigt dålig innan jag får ner filen under 700mb (då är klippet bara 58 sekunder långt också) det känns lite mysko... Jag använder "Animation 720x576 48kHz 16bit stereo" (det måste jag använda för att kunna delta i festivalen)

 

finns det något knep, jag menar, .mpg filen av samma film blir 44mb stor och har ruggig kvalité... klarar inte .mov av att göra det så bra?

 

tack för båda svaren, ska läsa vidare på länken imårrn

mvh Jake

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, vad jag vet så är Animering ett megaformat, som man absolut inte använder i slutrendreringen utan bara i arbetsprocessen när man vill ha allting absolut lossless. Är verkligen Animering en kriterie, får du väl bränna på en DVD-R, annars verkar det omöjligt. Förövrigt är det ett format som går väldigt långsamt att spela upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

dethär är formatet som den ska vara i: "QuickTime/720x576 D1 pixel resolution/25fps/Animation" så jag antar att jag måste ha detdär megaformatet animation... jag får försöka få tag på dom och fråga ifall en dvd-r är ok, för det är som du säger lilla_farbrorn... ska jag ner under 700mb blir bilden kass..

 

tack för hjälpen /j

Länk till kommentar
Share on other sites

Då har jag ytterligare frågor i temat:

 

På Mac:

 

Jag sitter och ska få ut några sketcher samt kortfilmer på nätet. Jag har även MPEG2-decodern från Apple, då mycket av materialet ligger på DVD. Då jag försökte komprimera om .vob filerna därifrån så märkte jag att man inte får med ljudet. Dessutom kan man bara göra EN justering under "filter" åt gången, vilket inte duger för mig.

 

Därför snurrade jag lite på nätet efter jakt på ett annat program, och fann till min stora glädje "MPEG Streamclip". Det enda jag inte hittar i detta program som kan koda om till flera olika format, är möjligheten till att skapa .MOV-filer med snabbstart eller snabbstart med komprimerat huvud.

 

Jag vill nämligen att mina filmer:

 

1. Ska vara snabbladdade, och starta automatiskt när en viss del av filmen har laddats in i beskådarens dator. Ni vet - på samma sätt som trailers på spelfilmer ligger utlagda på Quicktimes hemsida. Min fråga är då: Är det detta som är "snabbstart" / "Snabbstart, komprimerat huvud"? Vad är då "progressiv nedladdning" som jag läste om på en annan sida? Hur funkar generellt den tekniken som använts på quicktimes hemsida?

 

2. Vilken codec ska jag komprimera i? Att jag vill köra .mov som "behållare" för komprimeringen är för mig givet. Men sen då? Just nu labbar jag med:

 

VIDEO:

H.264, 50% kvalitet

320 x 240

Deinterlace picture

25 bps (är osäker på om detta bör vara 30 bps för datorbruk)

Best colordepth

700 kb/s dataström (är osäker vad detta gör jämfört med kvalitetsinställningen)

Kör även lätt uppljusning, lätt contrasthöjning samt volumhöjning ca 4dB.

 

Ljud:

IMA 4:1

Mono

32khz (lägsta som går att få i programmet, hade velat ha 22khz då det duger).

16 bit (ej inställningsbart, vill nog ej ha lägre ändå)

 

Saken är den, att filmerna som är allt emellan 7 minuter och 25 minuter blir rätt stora ändå. Några hamnar kring 20mb , andra kring 35-40mb. Detta hade ju fungerat om lite av filmen laddades in i datorn och sedan började spelas när det fanns "laddutrymme" över, så att säga.

 

Har ni några speciella tips för kodningen som gör filerna ÄN mindre? Jag vill som sagt köra .MOV, däremot är jag osäker på codecen jag ska använda. Har försökt labba fram och tillbaka, och är väl på rätt väg men jag behöver nog några goda råd. Kvalitet VS. Dataström etc, vilken codec är bättre än den andre och ger små filer men fina bilder.

 

Tack på förhand,

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...