Gå till innehåll

Baskurs i Film DI


Jodokast

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

ja, du får veta om du gått vidare till intervju nu i dagarna (per post). intervjuer är vecka 22 och vecka 25 får du veta om du kommit in. vet ej hur många som har sökt eller hur många får gå på intervju men enligt studieansvariga på DI är det väldigt många som har sökt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, det är ingen annan som vet hur många som blir kallade till intervju eller ungefär hur många som sökt?

 

Jag blev mycket överraskande kallad till intervju, känns som det borde finnas fler som blivit det här...gör det det?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=krockis]ja, du får veta om du gått vidare till intervju nu i dagarna (per post). intervjuer är vecka 22 och vecka 25 får du veta om du kommit in. vet ej hur många som har sökt eller hur många får gå på intervju men enligt studieansvariga på DI är det väldigt många som har sökt.[/citat]

 

Det var ca. 135 som hade sökt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Grattis man! Jag sökte men kom inte ens till intervju. Blev lite förvånad, kan ha varit att ja skicka in en 30 min film istället för tio som önskat. skit samma, hade nog bangat ändå för ska gå sthlms filmskola, men hör av dig efter terminen om den är bra eller inte!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ZingoLazer]Jag kom in! Sjukt, sökte mest på test för att se hur man stod sig mot konkurensen, gick överraskande bra.[/citat]

 

grattis!

 

då är vi klasskamrater. Vilken dag hade du intervjun? hade själv den 31:a. fan va nervös man blev när man fick sitta på den röda stolen. Man kände sig väldig liten när alla gick förbi och tittade ner på en. men men. det slutade bra iaf.

 

nu är det bara att njuta av sommarn innan det startar för fullt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Jag kom också in men är kluven, kom även in på IHTV´s Regi linje. Egentligen är det ju mer film än TV jag vill hålla på med, men enligt nåra av förra årets IHTV elever är det ganska 50/50 i.o.m att de flesta vill jobba med film. Så varför är DI´s kurs tvungen att vara så kort, hade vart bättre med 40p. Väljer ni mellan andra skolor? Vad har ni för förväntningar? Vad har ni gjort tidigare? Trevlig Midsommar!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louiseh]Hej! Jag kom också in men är kluven, kom även in på IHTV´s Regi linje. Egentligen är det ju mer film än TV jag vill hålla på med, men enligt nåra av förra årets IHTV elever är det ganska 50/50 i.o.m att de flesta vill jobba med film. Så varför är DI´s kurs tvungen att vara så kort, hade vart bättre med 40p. Väljer ni mellan andra skolor? Vad har ni för förväntningar? Vad har ni gjort tidigare? Trevlig Midsommar![/citat]

 

Grattis först och främst. Du säger att du vill hålla på mer med film än tv så jag, personligen, skulle säga att DI är rätt skola för dig. Det är sveriges bästa "filmskola" pga att det erbjuder bästa lärarna och utrustning. Sen att kursen är 20 poäng beror på enkla anledningen att man ska hinna ha så stor kunskap som möjligt för att söka till de olika programmer som börjar HT2007. Sökningen sker december och därför vill de att man har läst färdig januari. känns konstig att fortsätta läsa hela VT och inte komma in på någon program.

 

Om jag ska vara ärlig vet jag inte hur viktig kursen är jämfört med andra, men ska du syssla med film och vill jobba inom den branscen är DI bra start, och har du möjligthet att plugga där, oavsett om det är kurs eller program så ska du ta den chansen utan att tveka. har jag fel?

 

Förlåt för att alla felstavningar (om det finns)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louiseh]Hej! Jag kom också in men är kluven, kom även in på IHTV´s Regi linje. Egentligen är det ju mer film än TV jag vill hålla på med, men enligt nåra av förra årets IHTV elever är det ganska 50/50 i.o.m att de flesta vill jobba med film. Så varför är DI´s kurs tvungen att vara så kort, hade vart bättre med 40p. Väljer ni mellan andra skolor? Vad har ni för förväntningar? Vad har ni gjort tidigare? Trevlig Midsommar![/citat]

 

Man kan inte jämföra DI med någon annan skola i sverige, speciellt inte med IHTVs utbildning. Jag hade hellre läst 1 p på DI än 40 vid någon annan skola än sthlm filmskola. Du får se över vad meriterna har för värde i sig och vad du vill syssla med. Allt från DI är guld värt medan mkt liten del av andra utblidningar betyder något i riktiga världen mer än broschyrer som förhöjer kursens/utbildningens egentliga betydelsen. Har du sett över hur många som kan arbeta som regissörer efter avlustad IHTV utbildning? DI är en mkt bra start om man vill komma in på deras regilinje, och faktiskt arbeta med film. Det är helt upp till dig men jag tycker inte detta är mkt till val om du vill ha starka meriter till senare utbildningar. Ha det bäst och lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Waryah][citat=ZingoLazer]Jag kom in! Sjukt, sökte mest på test för att se hur man stod sig mot konkurensen, gick överraskande bra.[/citat]

 

grattis!

 

då är vi klasskamrater. Vilken dag hade du intervjun? hade själv den 31:a. fan va nervös man blev när man fick sitta på den röda stolen. Man kände sig väldig liten när alla gick förbi och tittade ner på en. men men. det slutade bra iaf.

 

nu är det bara att njuta av sommarn innan det startar för fullt.[/citat]

 

Grattis till er båda! jag lyckades faktiskt också ta mig in! var dock sjukt nervös efter intervjun.. trodde jag hade sumpat hela grejjen... men tydligen så gick det bra! haha. Ingen som har en lägenhet till uthyres förresten? Har just nu stoora problem med det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era råd! Tror vi kommer ses till hösten, om vi inte ska ta och ses innan??

Grattis till dig med! Letar också lägenhet, har bara boende här till juli. Kolla blocket,andrahand, sth studentbostäder .... Vad säger ni äkta stockholmare?

 

Vad har ni gjort innan? Gått nån utbildning? Själv har jag gått Molkoms Folkhögskolas Videolinje och jobbat med Casting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej lousie!

 

jo, jag är som en igel på allt och alla som kan fixa lägenhet... men det går inte alltför bra.. men det ska nog förhoppningsvis lösa sig!

jag skulle jättegärna ses innan! meen det är bara det att jag bor i Piteå.. haha.. så det är ju en bit. Vet inte ännu när jag flyttar ner, beror på när jag får någonstans att bo. Men om vi inte ses innan lär vi ses den 21 augusti.

 

Jag har faktiskt inte gått nån speciellt utbildning, har sysslat med film på fritiden. Tog studenten det här året, så det har som inte funnits tid för annan utbildning.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo, precis! en studentlägenhet, om det var mig du syftade på? haha. jag söker en studentlägenhet eller studentrum, någonstans att bo där det inte är allt för dyrt.. något tips på var man kan hitta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...