Jump to content

Priset på Photoshop?

final_cut
 Share

Recommended Posts

Tänkte köpa Photoshop, men har nyligen upptäckt de stora prisskillnaderna, finns versioner från 800 till 10,000 kr! Vad har ni för program (cirkapris?) och vad använder ni det till? Vad kan man göra på en som kostar under tusenlappen? T ex var på skalan ligger Abdobe Photoshop 3.0, för dessa säljs på Tradera för ca 200-300 kr.

Skilj på Photoshop och Photoshop Elements. För det förstnämnda programmet är den senaste versionen Photoshop CS2 (drygt 6 papp), och för det senare Photoshop Elements 4 (7-800 pix).

Bägge programmen kan laddas ned från Adobes hemsida och testas gratis i 30 dagar.

Photoshop Elements har jag faktiskt aldrig testat, men det verkar vara ett bra program för sitt pris. För egen del är det ointressant eftersom jag producerar saker för tryck och måste kunna hantera CMYK. Om du inte förstod den meningen så kanske Elements räcker för dig... ;)

Jag har på nätet hittat feature för feature-jämförelser mellan programmen, men de säger en nog inte så mycket om man inte är lite insatt, så mitt tips är att du laddar ned båda versionerna och testar.

Beskriv annars vad du vill använda programmet till så kanske jag har något råd att ge dig.

/Jakob

Ok, användningsområde...

Kommer nog mest att behandla fotografier och bilder på en enkel nivå, göra ett och annat filmomslag kanske. Så för närvarande inget komplicerat. Förresten, var det Photoshop man använde för att göra specialeffekter (när man kör det transparent med ett filmprogram)?

[citat=final_cut]Ok, användningsområde...

Kommer nog mest att behandla fotografier och bilder på en enkel nivå, göra ett och annat filmomslag kanske. Så för närvarande inget komplicerat. Förresten, var det Photoshop man använde för att göra specialeffekter (när man kör det transparent med ett filmprogram)?[/citat]

Det är nog after effects du tänker på gällande specialeffekter. Men sure, du kan använda photoshop också genom att måla saker frame by frame.

final_cut: Det låter inte som att du behöver investera i full Photoshop inte. Elements eller ett annat program lär vara tillräckligt. Fördelen med Elements framför andra program är naturligtvis att det bli lättare att gå upp till fullversion om du en dag skulle få lust med det. Det bör dock nämnas att om du väljer att gå på krockis linje med GIMP så får du faktiskt en del funktioner som saknas i Elements, och det till det ringa priset av inga pengar.

krockis: GIMP låter som ett intressant program som jag har läst en del om men aldrig testat. Vad jag dock inte funnit ett tydligt svar på är vad Photoshop faktiskt gör bättre än GIMP, förutom en del småsaker som jag luskat ut (färre color modes och integreringen i Adobefamiljent t ex). Har du någon koll?

/Jakob

[citat=final_cut]Men exakt vilken version av Photoshop bör duga för mina ändamål?[/citat]

Photoshops olika versioner skiljer sig nästan enbart åt i fråga om vilka "finesser" som finns. Grunden har varit relativt oförändrad, i alla fall så länge jag varit med, dvs versionerna 3, 4, 5, 6, 7, CS1 och CS2. Jag skulle utan vidare kunna gå tillbaka till fyran och göra så gott som allt som jag använder CS2 till idag (fast jag skulle reta mig på vissa saker).

Som jag förstått det är saken den samma med Elements. Vill du kunna åtgärda röda ögon med ett enda musklick? Då är Elements 4 något för dig, annars kan du nöja dig med en tidigare version.

Och så är ju så klart pengar alltid en fråga. Det bästa programmet är även det dyraste, c'est la vie.

Vete tusan om du fått så mycket hjälp egentligen...

/Jakob

Shit! Låter komplicerat. Jag låter nog bli. Kan inte ens installera en skrivare (en lång historia), hur ska jag då ge mig på en sådan uppgift. Får nog lägga bud på Tradera. Förresten, är det inte så att när man väl installerat Photoshop på en dator kan programmet inte om-installeras på en annan dator, utom om det inte är en piratkopia. Så vad är det de säljer på Tradera, undrar jag.

[citat=jbergman]

krockis: GIMP låter som ett intressant program som jag har läst en del om men aldrig testat. Vad jag dock inte funnit ett tydligt svar på är vad Photoshop faktiskt gör bättre än GIMP, förutom en del småsaker som jag luskat ut (färre color modes och integreringen i Adobefamiljent t ex). Har du någon koll?

/Jakob[/citat]

hallo jakob! jag kan varmt rekommendera Gimp då jag har lärt mig det på sidan av photoshop och började med att ha det installerat på mina andra två datorer. nu har jag övergått enbart till gimp. integrationen med resten av adobefamiljen skulle jag nog kalla för den starkaste fördelen som photoshop har. eller ska jag vara ännu mer djärv så är det väl att du kan spara i pdf direkt i photoshop den starkaste fördelen i mitt vardagliga arbete.

jag har inte märkt av andra fördelar men det tål nämnas att jag kunde photoshop riktigt bra innan ja övergick till gimp. jag korrigerar färger "manuellt" med levels osv. och allt det jag behöver finns i gimp. gimp hanterar även transp. lager och kan sparas i .png samt .bmp ifall man känner för ta in bilder till premiere mm. nackdelen med gimp skulle väl vara att det är väl ett linuxbaserat program i grunden och kan vara lite krångligt att lära sig (eller lära om sig) men när man väl kommit över det så fungerar det grymt. sen så finns det massa inbakat i gimp som ja aldrig använder men som har sina fördelar. kan ju dra en jämförelse med virtualdub som även det är gratis och slår det mesta om man kan dess knep.

personligen ser jag inte någon mening med att lägga ut pengar för något som tar en liten stund att lära sig och fungerar minst lika bra. att färgkorrigera bilder i gimp och photoshop är i stort sett exakt samma sak. skapa ett par enkla mallar för omslag kan väl inte heller vara så svårt ifall man tar sig tiden och hittar mått på mallarna. sen så finns det alltid tryout på photoshop om man känner för det.

[citat=final_cut]Förresten, är det inte så att när man väl installerat Photoshop på en dator kan programmet inte om-installeras på en annan dator, utom om det inte är en piratkopia. Så vad är det de säljer på Tradera, undrar jag.[/citat]

Vad de säljer på Tradera vet jag inte, men visst går det att sälja en laglig kopia av Photoshop till någon annan, det står uttryckligen i licensavtalet. En kopia av PS går att avaktivera för att föras äver till någon annan (givet vissa förutsättningar). Vad försäljarna på Tradera har gjort med sina kopior går emellertid inte att veta. De behöver inte nödvändigtvis försöka lura dig, men de kan vara okunniga om vad som gäller. Du kan alltid kolla med Adobes support om vad som gäller vid begagnatköp.

Man har som PS-användare dessutom alltid rätt att installera en extra koipa på exempelvis sin bärbara dator, men det hör inte hit.

krockis: Tack för infon!

/Jakob

[citat=final_cut]Shit! Låter komplicerat. Jag låter nog bli. Kan inte ens installera en skrivare (en lång historia), hur ska jag då ge mig på en sådan uppgift. Får nog lägga bud på Tradera. Förresten, är det inte så att när man väl installerat Photoshop på en dator kan programmet inte om-installeras på en annan dator, utom om det inte är en piratkopia. Så vad är det de säljer på Tradera, undrar jag.[/citat]

Det är inte så komplicerat, dra ner installations filen och installera. Klart!