Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Alla har vi väl gjort stillbildskameror av mjölktetror på kemin i skolan. Man hör mycket mindre om hemmabyggda filmkameror. Är det så mycket svårare att bygga en enkel filmkamera än det är att bygga en mjölktetra-kamera?

Om jag minns korrekt så tog det väldigt lång tid för bilden att exponeras genom den lilla gluggen man gjorde i mjölktetran. Jag antar därför att svårigheten ligger i att få filmen att exponeras på minst 1/24 sek (eller 1/18 sek åtminstone). Någon som vet hur det fungerar?

Jag är bara lite nyfiken. :)

Postad

>Är det så mycket svårare att bygga en enkel filmkamera än det är att bygga en mjölktetra-kamera?

Ja det blir en hel del mer komplicerat eftersom det inte bara handlar om att exponera filmen, den biten är inte särskilt klurig. Det lär bli knepigt med en hål-kamera som du skriver i ditt inlägg, men man skulle ju kunna slakta en gammal SLR och använda linser ifrån den och på så sätt få in tillräckligt med ljus för att korta ner exponeringstiden tillräckligt. Det stora problemet är nog snarare att kameran måste klara av att veva fram filmen exakt en filmruta och sedan hålla den helt fixerad under den tid du exponerar filmen. Detta blir väldigt klurigt eftersom det måste ske med stor precision och samtidigt gå jäkligt fort (~1/24 sekund).

Jag skulle tro att det är därför du inte ser särskilt många hemmabyggen.

Postad

Tja, om man nöjer sig med nån ruta i minuten så borde det väl gå att göra många mjölkpaketkameror och exponera ruta för ruta alá stopmotionanimering. Fast man får nog ha en del tålamod.

Postad

Gamla filmkameror vevade man ju runt filmen på. En sådan borde väl inte vara svår att bygga isåfall? Där har man ju ändå inte kontroll över hastigheten med någon speciell precision. När man sedan spelar upp filmen i en projektor så går allt lite fort eller lite sakta ibland bara, som i sånna gamla filmer.

Postad

Även om du inte bryr dig om att kameran ska filma med en jämn hastighet så måste du ändå på något sätt lösa problemet att filmen för varje ruta som ska exponeras måste flyttas exakt en bildruta och sedan hållas helt stilla medan filmen exponeras. Filmen i en filmkamera dras inte fram i en mjuk rörelse, den rycks fram en bildruta i taget. Precisionen jag talar om har inte att göra med hastigheten filmen rör sig genom kameran utan att filmen måste hållas stilla när du exponerar och sedan snabbt flyttas så att nästa bildruta kan exponeras.

Postad

[citat=Norbert]Det är alltså därför vissa filmkameror låter som symaskiner?

Hur fixade man då detta på gamla vevkameror?[/citat]

på samma sätt som i alla andra filmkameror. en vev, en fjäder och en elmotor utför ju precis samma syssla, ser till att en axel snurrar, så det är ingen skillnad.

/matt

Postad

Jao, det vet jag, men jag menar själva grejen att varje bildruta stannar upp länge nog för att hinna exponeras. Vad är det som stannar upp varje enskild bildruta en viss tid? Det verkar ju inte bero på hastigheten man vevar filmen eftersom en vev knappast ger en konstant hastighet. Jag har aldrig känt på en vevkamera dock. Är det så att veven inte är steglös? Så man kan bara veva i en bestämd hastighet?

Postad

[citat=cminc]>Är det så mycket svårare att bygga en enkel filmkamera än det är att bygga en mjölktetra-kamera?

Ja det blir en hel del mer komplicerat eftersom det inte bara handlar om att exponera filmen, den biten är inte särskilt klurig. Det lär bli knepigt med en hål-kamera som du skriver i ditt inlägg, men man skulle ju kunna slakta en gammal SLR och använda linser ifrån den och på så sätt få in tillräckligt med ljus för att korta ner exponeringstiden tillräckligt. Det stora problemet är nog snarare att kameran måste klara av att veva fram filmen exakt en filmruta och sedan hålla den helt fixerad under den tid du exponerar filmen. Detta blir väldigt klurigt eftersom det måste ske med stor precision och samtidigt gå jäkligt fort (~1/24 sekund).

Jag skulle tro att det är därför du inte ser särskilt många hemmabyggen.[/citat]

Annars kan man ju bygga en gammal Nipcow skive film inspelare och spela in på magnet band.

Om ni nu fattade vad jag menade.

Postad
Vad är det som stannar upp varje enskild bildruta en viss tid? Det verkar ju inte bero på hastigheten

jo. du sa ju att du förstod? veven gör *exakt* samma jobb som motorn i en motordriven kamera. varken mer eller mindre.

man vevar filmen eftersom en vev knappast ger en konstant hastighet

vevar du inte med konstant hastighet får du ojämn exponering, men det är inte så svårt att lära sig. jag har inte provat själv men känner flera som har vevkameror som kan. och de 20 första åren eller så i hollywood gick ju också bra. ;-)

/mattias

Postad

Ah, jag trodde att det enda resultatet av ojämn hastighet vid filmning var farten på filmen när den senare spelades upp i projektorn i jämn hastighet. Men bildrutorna blir alltså ojämt exponerade? Hur vet man föresten när man vevar i rätt hastighet?

Sak samma, det jag ville få fram var hur pass svårt det skulle vara att bygga en enkel filmkamera, i samma stuk som mjölktetra-kameran. Så, om man snor lite delar av en systemkamera och vevar en filmrulle bakom linsen på rätt avstånd så ska det alltså fungera som en gammal vevkamera? Vevar man i ojämn hastighet resulterar det i ojämt exponerade bilder även där?

Postad

[citat=Norbert]Ah, jag trodde att det enda resultatet av ojämn hastighet vid filmning var farten på filmen när den senare spelades upp i projektorn i jämn hastighet. Men bildrutorna blir alltså ojämt exponerade? Hur vet man föresten när man vevar i rätt hastighet?[/citat]

Knacka med fingret i bordet i en jämn takt.

Räkna tex till tre mellan varje knackning gör det lite lättare, träning gör det lättare, takt-känsla gör det lättare osv.

Hur vet du om det är en jämn takt? Tja, takt-känsla och erfarenhet kanske?

Det är ju bara att köra med samma princip vid vevningen, räkna till X för varje fullt varv med veven.

Postad

Det är klart, men 24fps kräver väl ändå mekanisk precision för att varje ruta ska bli korrekt exponerad? Den mänskliga faktorn är ju fortfarande inblandad.

Nu hör det väl egentligen inte till saken. Har man en filmrulle så borde man alltså teoretiskt kunna bygga en väldigt enkel filmkamera i klass med en sån vevkamera? En filmkamera behöver väl egentligen inte vara mer än en låda med ett hål i, men för att kunna exponera snabbt så kan man knycka framsidan från en systemkamera?

Postad

[citat=Norbert]Det är klart, men 24fps kräver väl ändå mekanisk precision för att varje ruta ska bli korrekt exponerad? Den mänskliga faktorn är ju fortfarande inblandad.

Nu hör det väl egentligen inte till saken. Har man en filmrulle så borde man alltså teoretiskt kunna bygga en väldigt enkel filmkamera i klass med en sån vevkamera? En filmkamera behöver väl egentligen inte vara mer än en låda med ett hål i, men för att kunna exponera snabbt så kan man knycka framsidan från en systemkamera?[/citat]

OK. Men hur ska du få filmremsan att stanna upp i exakt rätt höjd för varje bildruta som ska exponeras? Det finns en mekanism som "rycker fram" filmen en ruta i taget, den rullar inte i en konstant hastighet genom kameran.

Experiment: Köp en Super8 kamera från Tradera eller något för 50:- och titta hur en sådan fungerar. Sedan kan du ju experimentera om du vill, eller köpa en topp-kvalitets kamera för samma pris som en kväll på krogen kostar.

Postad

[citat=Uppsala BildTeknik]Det finns en mekanism som "rycker fram" filmen en ruta i taget, den rullar inte i en konstant hastighet genom kameran.[/citat]Ah, det var den mekanismen jag letade efter. Jag började just undra om den inte existerade. Det är alltså som att snurra på ett hjul i Bingolotto? :)

[citat=Uppsala BildTeknik]eller köpa en topp-kvalitets kamera för samma pris som en kväll på krogen kostar.[/citat]Om du inte längre pratar om super8 så är jag väldigt glad att jag inte har hamnat på krogen. :P Jag antar att du pratar om super8, och vad får man ge för en begagnad Beaulieu som fungerar felfritt? Ett par tusenlappar?

Postad

det där med att "trimma" stillbildskameror finns det ju även exempel från verkligheten, exempelvis så byggde dom om en till modellfilmandet av gruvvagnsjakten i Indiana Jones och det fördömdas tempel.

ett problem som kan komma isånnafall är väl att om man tar en rulle med stillbildsfilm och filmar med det så blir det ju bara 1-2 sekunder... eller tänkte ni häkta på ordentliga rullar så att det blir som de gamla vistavisionkamerorna?(visserligen inte 35mm på höjden men principen är densamma)

Postad

[citat=Norbert] Det är alltså som att snurra på ett hjul i Bingolotto? [/citat] Snarare är symaskin en bättre jämförelse. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det en mekanism som spänner an det hjul som matar fram filmen och när anspänningen släpper, så snurrar hjulet en filmruta (med en smäll) och man börjar om förloppet i nästa anspänning.

Postad

[citat=Norbert]Om du inte längre pratar om super8 så är jag väldigt glad att jag inte har hamnat på krogen. :P Jag antar att du pratar om super8, och vad får man ge för en begagnad Beaulieu som fungerar felfritt? Ett par tusenlappar?[/citat]

Jo, jag pratade om Super8, det är väl det enda man kan tänka sig experimentera med hembyggda kameror till, eftersom det är så billigt (jämfört med 16mm eller 35mm film).

Postad

[citat=Norbert]Det är klart, men 24fps kräver väl ändå mekanisk precision för att varje ruta ska bli korrekt exponerad?[/citat]

om du tänker efter måste du veva dubbelt så fort för att bilden ska bli bara ett steg underexponerad. vevar du 25% för fort blir bilden 1/3 underexponerad. och glöm inte att det inte flimrar om du vevar med fel hastighet, bara om du varierar under en tagning. plus att en människa är mer mekanisk än du tror. även rätt omusikaliska människor kan i allmänhet klappa i takt (påminn mig inte om undantagen. brrr).

/mattias

Postad

Undrade egentligen hur svårt eller enkelt det kunde vara att bygga den absolut enklaste filmkameran själv, så enkel att den är på gränsen att få kallas filmkamera. Eftersom man enkelt kan göra en stillbildskamera av en mjölkkartong så blev jag nyfiken på om det gick att göra en filmkamera med så enkla medel.

Men det krävs alltså någon form av mekanism som stannar upp bildrutorna under en viss tid för att de ska hinna exponeras. Det är den mekanismen som är det mest komplexa i en filmkamera alltså? Om man bara ser till de absolut nödvändigaste funktionerna.

Postad

Undrar om det inte är lättare att montera filmen fast i en trumma, och rotera trumman framför en spalt och belysa med synkat strobljus? Fast det lär inte bli många millisekunder filmremsa...

Den särklass enklaste filmkamera jag kan komma på ligger i vårat kontorsföråd. Man tar en anteckningsblock, tecknar en gubbe med handen uppåt på första sidan. Sen kalkerar man gubben till nästa sida men tecknar handen neråt. Sen rullar man ihop första sidan till en rulle. I rullen sticker man in en penna och drar den snabbt fram och tillbaka så att det rullade pappret ena sekunden är utrullad och andra sekunden är ihoprullad. Då kommer de två teckningarna göra så att det ser ut som gubben vinkar. En animation med två bilder. Ha! En film så enkel att ett barn klarar av det.

Är man lite mer ambitiös kan man rita olika bilder på anteckningsblockets alla sidor, böja blocket något i handen och bläddra alla sidor i rask följd.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...