Gå till innehåll

cminc

Medlemmar
  • Inlägg

    6
  • Blev medlem

Personlig information

  • Ort
    Stockholm
  • Namn
    Viktor Andersson

Utmärkelser för cminc

Rookie

Rookie (2/14)

  • Första inlägget
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år

Senaste emblem

10

Anseende

  1. cminc

    Hemmabygge?

    Även om du inte bryr dig om att kameran ska filma med en jämn hastighet så måste du ändå på något sätt lösa problemet att filmen för varje ruta som ska exponeras måste flyttas exakt en bildruta och sedan hållas helt stilla medan filmen exponeras. Filmen i en filmkamera dras inte fram i en mjuk rörelse, den rycks fram en bildruta i taget. Precisionen jag talar om har inte att göra med hastigheten filmen rör sig genom kameran utan att filmen måste hållas stilla när du exponerar och sedan snabbt flyttas så att nästa bildruta kan exponeras.
  2. cminc

    Hemmabygge?

    >Är det så mycket svårare att bygga en enkel filmkamera än det är att bygga en mjölktetra-kamera? Ja det blir en hel del mer komplicerat eftersom det inte bara handlar om att exponera filmen, den biten är inte särskilt klurig. Det lär bli knepigt med en hål-kamera som du skriver i ditt inlägg, men man skulle ju kunna slakta en gammal SLR och använda linser ifrån den och på så sätt få in tillräckligt med ljus för att korta ner exponeringstiden tillräckligt. Det stora problemet är nog snarare att kameran måste klara av att veva fram filmen exakt en filmruta och sedan hålla den helt fixerad under den tid du exponerar filmen. Detta blir väldigt klurigt eftersom det måste ske med stor precision och samtidigt gå jäkligt fort (~1/24 sekund). Jag skulle tro att det är därför du inte ser särskilt många hemmabyggen.
  3. För tillfället använder jag Final Cut Pro 4.5 och kommer inte att skaffa Final Cut Pro 5 inom en snar framtid, så jag har inte HDV-stöd just nu. Det låter ju dock lovande att man skulle kunna få telecinen levererad som dvcpro-hd men som du skriver skulle man ju förmodligen åka på en extra kostnad för att hyra en dvcpro hd-bandare. Jag ska höra med företagen hur mycket dyrare det är med HD-alternativet jämfört med att få filmen i ett bra SD-format, minst digibeta. /viktor
  4. tack igen. [citat=mattsand]och så mitt bästa tips: ring pasi och fråga. han är snäll.[/citat] Naturligtvis kommer jag att ta kontakt med företagen vad det lider, det känns bara som att jag vill ha lite kött på benen först :) Eftersom vi inte har kristallsynk på vår kamera så kommer ljudet inte vara lätt att synka, förmodligen kommer vi dubba det mesta, vi har inte så mycket dialog att tala om. Vi behöver med andra ord inte lägga någon tid på det när vi gör telecinen. [citat=mattsand]ska ni köra 2k, hd, sd eller vad?[/citat] 2k kommer det garanterat inte bli, förmodligen alldeles för dyrt, och jag tror inte vi skulle kunna hantera det på ett bra sätt. HD är ju en möjlighet, men då måste vi kunna få det i ett komprimerat format som vi kan köra "native" i final cut pro, alltså dvcpro-hd (vet inte om det finns stöd för andra format). Jag vet inte ens om man kan köra telecine direkt till det formatet. SD var det vi hade i åtanke, och då gärna okomprimerat. Kanske finns något lämpligt quicktime-format. /viktor
  5. Tack för svaren. Ja vi hade tänkt scanna in i 16:9 anamorfiskt om det var möjligt. Rekommenderar du sto.pp för framkallning också? Är det kanske en fördel att framkalla och göra telecinen hos samma företag? Har du någon erfarenhet om något av företagen kan leverera video-filerna till en hårddisk? /Viktor
  6. Hej, ska spela in en kortfilm på 16mm i slutet av sommaren och behöver lite information från de på forumet som har erfarenheter av 16mm och telecine. Vi räknar med att exponera en halvtimme råfilm, förmodligen kodaks vision2 200T. Filmen kommer att klippas i final cut pro och vi kommer att avsluta på dvd. Vi kommer att exponera hela 16mm-negativet men bara använda oss av mittfältet för att få ett 16:9-ratio. Vi kommer inte filma synkat ljud, så vid telecine-tillfället behöver inget ljud synkas, allt sånt fixar vi själva, vi vill bara scanna in filmen. Vår kamera tar bara 100-fots rullar så det är vad filmen kommer att ligga på. Var kan man få filmen framkallad billigt? Är filmteknik och sto.pp de bästa alternativen, ska man eventuellt skicka filmen utomlands? När det gäller telecinen så vill vi få filmen scannad direkt till vår externa hårddisk som vi tar med till telecine-tillfället. Vilka företag erbjuder den möjligheten i närheten av Stockholm? Det borde inte kosta extra eller hur? Återigen är det filmteknik och sto.pp som gäller? eller kanske chimney pot eller frithiof film? Erfarenheter? Vad kan det tänkas kosta för en halvtimme råfilm? Helst skulle vi vilja få filmen levererad i ett okomprimerat 10-bitars eller 8-bitars-format eftersom final cut pro kan hantera de formaten och det skulle innebära en bättre kvalité än t.ex. dv. Jag antar att digibeta skulle kunna vara ett ok alternativ, men fortfarande så vill vi ha filerna direkt till hårddisk eftersom vi inte har utrustning att läsa in filmen från digibeta till datorn. Vad vi är ute efter är en telecine som är tillräckligt bra för att mastra till dvd. Eftersom vi bara har en halvtimme film tycker vi att vi lika gärna kan scanna in allt i en bra kvalité direkt istället för att först göra en snabb telecine till dv och klippa filmen och sedan finscanna de scener vi kommer att använda. Alla våra scener, med något enstaka undantag, kommer att vara filmade på ett och samma ställe, så det borde räcka med en färgkorrigeringsinställning per filmrulle (100 fot). En onelight-transfer borde räcka med andra ord. Skulle också vara tacksam om någon kan ge lite exempel på vad de betalat för framkallning och telecine.
×
×
  • Skapa nytt...