Jump to content

16mm, framkallning och telecine till hårddisk


cminc

Recommended Posts

Hej, ska spela in en kortfilm på 16mm i slutet av sommaren och behöver lite information från de på forumet som har erfarenheter av 16mm och telecine.

 

Vi räknar med att exponera en halvtimme råfilm, förmodligen kodaks vision2 200T. Filmen kommer att klippas i final cut pro och vi kommer att avsluta på dvd. Vi kommer att exponera hela 16mm-negativet men bara använda oss av mittfältet för att få ett 16:9-ratio. Vi kommer inte filma synkat ljud, så vid telecine-tillfället behöver inget ljud synkas, allt sånt fixar vi själva, vi vill bara scanna in filmen. Vår kamera tar bara 100-fots rullar så det är vad filmen kommer att ligga på.

 

Var kan man få filmen framkallad billigt?

Är filmteknik och sto.pp de bästa alternativen, ska man eventuellt skicka filmen utomlands?

 

När det gäller telecinen så vill vi få filmen scannad direkt till vår externa hårddisk som vi tar med till telecine-tillfället. Vilka företag erbjuder den möjligheten i närheten av Stockholm? Det borde inte kosta extra eller hur?

Återigen är det filmteknik och sto.pp som gäller? eller kanske chimney pot eller frithiof film? Erfarenheter? Vad kan det tänkas kosta för en halvtimme råfilm?

 

Helst skulle vi vilja få filmen levererad i ett okomprimerat 10-bitars eller 8-bitars-format eftersom final cut pro kan hantera de formaten och det skulle innebära en bättre kvalité än t.ex. dv.

Jag antar att digibeta skulle kunna vara ett ok alternativ, men fortfarande så vill vi ha filerna direkt till hårddisk eftersom vi inte har utrustning att läsa in filmen från digibeta till datorn.

 

Vad vi är ute efter är en telecine som är tillräckligt bra för att mastra till dvd. Eftersom vi bara har en halvtimme film tycker vi att vi lika gärna kan scanna in allt i en bra kvalité direkt istället för att först göra en snabb telecine till dv och klippa filmen och sedan finscanna de scener vi kommer att använda.

 

Alla våra scener, med något enstaka undantag, kommer att vara filmade på ett och samma ställe, så det borde räcka med en färgkorrigeringsinställning per filmrulle (100 fot). En onelight-transfer borde räcka med andra ord.

 

Skulle också vara tacksam om någon kan ge lite exempel på vad de betalat för framkallning och telecine.

Link to comment
Share on other sites

sto.pp är bäst tycker jag, och väldigt snälla om du har speciella krav. chimney/frithiof/filmteknik har länge varit i princip samma företag (=samma ägare) och nu tror jag att de flyttat all sin telecine till filmteknik. de är också väldigt bra så om du får bättre pris där är det bara att köra. ang 16:9 tycker jag ni ska säga till redan i scanningen så att ni får den i riktig 16:9 och inte behöver letterboxa och/eller skala om.

 

/mattias

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

 

Ja vi hade tänkt scanna in i 16:9 anamorfiskt om det var möjligt.

Rekommenderar du sto.pp för framkallning också? Är det kanske en fördel att framkalla och göra telecinen hos samma företag?

 

Har du någon erfarenhet om något av företagen kan leverera video-filerna till en hårddisk?

 

/Viktor

Link to comment
Share on other sites

[citat=cminc]Rekommenderar du sto.pp för framkallning också?[/citat]

har aldrig testat. de är ännu dyrare vad jag förstår men säkert minst lika bra.

 

%2$s skrev:
Har du någon erfarenhet om något av företagen kan leverera video-filerna till en hårddisk?

nej, men jag skulle gissa att de kan det. de har ju en datacine så strängt taget borde det till och med vara enklare än att köra till tape. annars kan de säkert föra över från tape till disk åt er för en billig penning så har ni en backup också. ska ni köra 2k, hd, sd eller vad?

 

har ni tagit ljudet med tidskod lägger de in det utan extra kostnad förresten, fast det tar ju förstås lite av den dyrbara tiden att tanka in om det är på dat.

 

och så mitt bästa tips: ring pasi och fråga. han är snäll.

 

/mattias

Link to comment
Share on other sites

tack igen.

 

[citat=mattsand]och så mitt bästa tips: ring pasi och fråga. han är snäll.[/citat]

Naturligtvis kommer jag att ta kontakt med företagen vad det lider, det känns bara som att jag vill ha lite kött på benen först :)

 

Eftersom vi inte har kristallsynk på vår kamera så kommer ljudet inte vara lätt att synka, förmodligen kommer vi dubba det mesta, vi har inte så mycket dialog att tala om. Vi behöver med andra ord inte lägga någon tid på det när vi gör telecinen.

 

[citat=mattsand]ska ni köra 2k, hd, sd eller vad?[/citat]

2k kommer det garanterat inte bli, förmodligen alldeles för dyrt, och jag tror inte vi skulle kunna hantera det på ett bra sätt.

HD är ju en möjlighet, men då måste vi kunna få det i ett komprimerat format som vi kan köra "native" i final cut pro, alltså dvcpro-hd (vet inte om det finns stöd för andra format). Jag vet inte ens om man kan köra telecine direkt till det formatet.

SD var det vi hade i åtanke, och då gärna okomprimerat. Kanske finns något lämpligt quicktime-format.

 

/viktor

Link to comment
Share on other sites

visst kan man scanna direkt till dvcpro hd fast då måste de nog gå till tape först. fcp 5 klarar hdv också och något av de två om inte båda förutsätter jag att stopp kan leverera. ett alternativ är att dra det till hdcam och göra en samtidig kopia på dv för offline. sedan om ni plötsligt blir rika eller får biodistribution är det bara att onlina med hdcammen.

 

/mattias

Link to comment
Share on other sites

För tillfället använder jag Final Cut Pro 4.5 och kommer inte att skaffa Final Cut Pro 5 inom en snar framtid, så jag har inte HDV-stöd just nu. Det låter ju dock lovande att man skulle kunna få telecinen levererad som dvcpro-hd men som du skriver skulle man ju förmodligen åka på en extra kostnad för att hyra en dvcpro hd-bandare.

Jag ska höra med företagen hur mycket dyrare det är med HD-alternativet jämfört med att få filmen i ett bra SD-format, minst digibeta.

 

/viktor

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet av labb i stockholm men jag vet att jag betalade 2500 ex moms då jag framkallade och scannade en 100feet rulle.

 

Det jag har hört från några mer etablerade filmfotografer är att något labb i köpenhamn ska vara mycket billigare samt minst lika bra. Tyvärr vet jag inte vad det heter.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Poppe]Jag har ingen erfarenhet av labb i stockholm men jag vet att jag betalade 2500 ex moms då jag framkallade och scannade en 100feet rulle.[/citat]

det blir dyrt att skanna när det är lite. på filmteknik är minimidebiteringen för skanning av dailies 120m (400') och när de tar betalt per timme är det en halvtimme. hade du haft 120 meter hade det "bara" kostat 4000.

 

/mattias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...