Jump to content

Greenscreen eller Bluescreen


Tsukino
 Share

Recommended Posts

[citat=Tsukino]Vilken är bäst för en DV-kamera? Greenscreen eller Bluescreen?[/citat]

 

Greenscreen.

Greenscreens kräver mindre ljus för att bli jämnt belysta. Sedan är också den blåa kanalen på DV brusigast, vilket gör det svårare att dra en bra key på det.

Å andra sidan så kan du få problem när du despillar på Greenscreen. Vad ditt compositingprogram gör är att ersätta vissa bitar ur den gröna kanalen med bitar ur den blå för att få bort grönt spill, du kan då få med massa brus och skit från den blåa.

Tror att de flesta som filmar med DV föredrar Greenscreen, men det finns väl egentligen inget definitvt svar vad som är bäst.

Vissa fotografer väljer bort Greenscreen för att det helt enkelt är jävligt jobbigt att titta på den i en hel dag.

Link to comment
Share on other sites

bluescreen är ju lättare att ljussätta jämnt om den är mörkblå, och skillnaden mellan böå och grön digital kanal är ju inte så stor, men en väldigt grön färg kanske inte finns med i så mycket annat, så den färg som inte finns med i bild är alltid bäst, kan likagärna vara röd typ.

Link to comment
Share on other sites

[citat=wääuu]bluescreen är ju lättare att ljussätta jämnt om den är mörkblå, och skillnaden mellan böå och grön digital kanal är ju inte så stor, men en väldigt grön färg kanske inte finns med i så mycket annat, så den färg som inte finns med i bild är alltid bäst, kan likagärna vara röd typ.[/citat]

 

"Greenscreens will usually require less light than bluescreen to get an acceptable amount of illumination, in part because film and video are more sensitive to the color green than they are to the color blue. Using less light makes for a less expensive shot and will also help to reduce the risk of spill contamination."

 

"On the other hand, the fact that the blue record is more grainy implies that any matte that is based on a bluescreen will be slightly noisier and more prone to holes than an equivalentgreenscreen matte."

 

Herr Brinkmanns egna ord.

Självklart ska du dock tänka på hur din förgrund ser ut. Finns det t.ex. mycket av en mättad blå nyans filmar du självklart mot en greenscreen och vice versa.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Melvin]Man använder också rödscreen för att filma vissa prylar. Det läste jag i Cinematography boken av Kris.[/citat]

 

Som nämnts innan så kan man använda vilken färg som helst. Att man inte, eller snarare aldrig änvänder en röd screen för att dra en matte på mäninskor är för att röda toner i huden också kommer försvinna.

 

Generellt för DV, vilken frågan från början var, är det Greenscreen som gäller. Majoriteten av DV-folket inom compositing förespråkar Greenscreen på grund av att den blåa kanalen i just DV är brusigare och för att det krävs mindre ljus etc. att ljussätta den (Mindre ljus = Billigare). För film är det en annan femma, men jag tvivlar på att Tsukino tänker hyra in en Arri för att filma lite med polarna. Så kort svar, för DV är, enligt många erfarna branschmänniskor Greenscreen att föredra när man filmar med DV.

Link to comment
Share on other sites

the truth is there is not that much difference between blue and greenscreen... use what you have... there are problems but there are the same for both. all you need is good lighting, planning and a really good compositing program, some skills and a few hours and you are good to go...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...