Gå till innehåll

Nästa bild i Blender 3D


carbe

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

Nu frågar jag alla animationsproffs en fråga som jag väldigt gärna vill veta. Hur tar man nästa bild i Blender 3D? Ge mig inte länkar till massor av tutorials. Jag vill helst ha ett rakt svar men annars vill jag ha en s.k "speciallänk" till en sida där det står om nästa bild i Blender 3D.

Tacksam för svar!

/Carbe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=carbe]Nu frågar jag alla animationsproffs en fråga som jag väldigt gärna vill veta. Hur tar man nästa bild i Blender 3D? Ge mig inte länkar till massor av tutorials. Jag vill helst ha ett rakt svar men annars vill jag ha en s.k "speciallänk" till en sida där det står om nästa bild i Blender 3D.

Tacksam för svar!

/Carbe[/citat]

 

jag fattade inte riktigt frågan, vad menar du med nästa bild?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

I Blender animerar man med Frame, inte Frame by frame hela tiden utan det räcker med att man flyttar strecket i tidslinjen kanske 10 frame´s bort och så flyttar du sen boxen kanske till andra sidan av fältet.

 

Då när det där sträcket i tidslinjen åker mellan frame 1 och frame 2 så flyttas boxen på samma gång från ställe 1 till ställe 2. Det är lätt, men att animera figurer tycker jag är SKIT svårt. Hoppas du (ni) förstår vad jag menar.

 

Blender är ett super bra freeware program!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...
kanske lite off topic men, hur la du in trätexturen på bordet? och hur får man med färg i rendereringen?

 

Jo, du måste färga objektet i Blender innan du renderar. Har inte använt Blender sen början av sommaren men man addar iallafall texturer på samma ställe som färgerna. Skall se om jag hittar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du markerar objektet du ska lägag till en textur på i form av en bild då. Gå till shading (den skuggade bollen) tryck sedan på textures (leopardmönstrade ikonen) och tryck på texture type då du får upp en rollmeny. Välj Image. Då kommer det upp ågra nya headers, en av dessa heter image och undeer den så kan du trycka på load image. Du bläddrar då rätt på bilden du vill ha och laddar upp den.sen finns det massor med inställningar på hur du vill ha bilen, tex hur många gånger den ska duplicera sig, vilket håll den ska ligga åt, hurstor den ska vara och sånt. testa dig fram härifrån. Det är alltid bra att hitta en enkel tutorial där man går igenom sånt här så man får en grundläggande kunskap. Det var endast så jag lärde mig detta extremt stora och imponerande gratisprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du markerar objektet du ska lägag till en textur på i form av en bild då. Gå till shading (den skuggade bollen) tryck sedan på textures (leopardmönstrade ikonen) och tryck på texture type då du får upp en rollmeny. Välj Image. Då kommer det upp ågra nya headers, en av dessa heter image och undeer den så kan du trycka på load image. Du bläddrar då rätt på bilden du vill ha och laddar upp den.sen finns det massor med inställningar på hur du vill ha bilen, tex hur många gånger den ska duplicera sig, vilket håll den ska ligga åt, hurstor den ska vara och sånt. testa dig fram härifrån. Det är alltid bra att hitta en enkel tutorial där man går igenom sånt här så man får en grundläggande kunskap. Det var endast så jag lärde mig detta extremt stora och imponerande gratisprogram.

 

wow! om detta funkar som det ska är jag evigt tacksam! har velat kunna addatextures i ett halvår! tack så mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga som helst problem Nicke! Fråga om det är nåt mer!
det är det faktist, nu när jag är på mycket högre nivå så börjar jag itressera mig för att kunna lägga på "hairstrands" som tydligen ska finnas, jag har försökt läsa på deras sida men deras tutorials är så konstiga, det står inte änns något viktigt! :S också intresserad av att göra verklighetstroget vatten, men det kan jag nog lösa själv.
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 15 år senare...

Modellerad och renderad i Blender.  Det är ett 3D program, som dessutom är gratis och open source, som funkar väldigt bra.  men det är rätt svårt att lära sig.  Vet man vad man gör kan man rita i princip vad som helst i det.
 Rita och Blender måste man ha ritplatta nästan, skriver man bara är nog mus bättre.  Jag har en XP-Pen Deco 01 V2 drawing pad, Arbetar mest med Blender, Krita och Gimp. Pennan har bra känslighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...