Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har problem med kvaliten på mina filmer. Använder en DV kamera och premiere och i början väljer jag DV-pal Widescreen 48kHz. Sen tar jag capture movie.

När man kollar i mappen där filmen har sparats innan den blir redigerad så är jag inte nöjd med kvaliten den skall väl vara som orginalet?

Ser typ ut som små fyrkander på alla kanter i filmen

Smälla hjälp mej...

Nybörjare som börjar tröttna... :-)

Postad

Vad använder du för DV-kamera? Testa att välja vanlig 4:3 och inte widescreen.

Har du testat att köra ut det du filmat direkt på TVn och fått bra bild där?

Postad

Jag har en sony dcr-pc6.

När man kopplar in kameran på tv:n så är det superbild..kanske nått fel på när jag laddar in filmen i datorn..finns det många inställningar att väla på där?

Postad

Hallå....

jag kör också med en Dv kameraa från Sony.....

DEt blir väldigt dålig kvalité nät man lägger in filmen i datorn man ser en massa kanter mm..

det problemet har jag också.... men när jag lägger in det i premiere och gör om det o sparar det till DivX format så blir det Skitbra kvalité--.... jag trr att det är formatet som komme in från kameran inte är så bra iaf inte i mediaspelaren

men testa gör om filmen till DivX genom premiere.... Så blir det inte bra bild där så sg till....

Postad

oki det där med wide har jag ställt in på kameran med...kan det ha nått med det att göra? jag har ju en wide tv oxå..

När man ska ta divx vad ska man välja? Fast el Slow?

sen kan man ställa in lite annat i divx...ska jag ta 50/50?

Postad

du har inte funderat på att datorn kanske spelar upp materialet i en lägre kvalitet för att spara processorkraft och ram.. Testa att exportera filmen tillbaka till bandaren och spela upp på en tv så du kan bedöma kvaliten som den kommer se ut för åskådaren.

/Erik

Postad

File > Export timeline > movie.

Välj settings i dialogrutan som kommer upp..

Där det står General trycker du så du kommer in till Video... (Eller klicka nästa)

I compressor kan du välja vad du vill ha det i...

Men du måste ha codecen i din dator..

Jag kör med XviD MPEG-4 Codec...

Sen kör jag filmen i en DivX spelare... eller mediaspelaren om du har en codec till det..

Men du akn även testa det som Ronny Tjatar om... Ändra till standard istället för Widescreen... kan var det med...

Postad

oki föra över till dvbandet kan jag inte har inte dv in...men jag provade utan wide och det verkar vara bättre...ska exportera filmen nu instalerade xvid codec men tror inte den kom med i premiere

Postad

Herregud vad dålig bild det blev nu...exporterade till xvid utan att ställa in nått och det blev ju 10000 små fyrkanter i filmen!!

Postad

oki här är en viktig fråga..

när man är i general och väljer Microsoft DV AVI så går det jättefort och blir hyffsad bra bild när man exporterar i cinepak

tar man bara microsoft AVI så tar det ju 14 timmar för en 13 min lång fil + att det blir dålig kvalitet

Med microsoft DV AVI kan man inte göra om filmen till VCD senare i Tempeg

men det kan man i Microsoft AVI....men det är usel bild där

Hur kan jag lösa det? Typ om jag vill ha en divx så måste jag ha Microsoft AVI det går inte välja nått annat i video annars

Postad

Oki nu kommer jag en bit på vägen tror jag...När jag tar print to video så blir bilden superbra..

Men hur ska jag kunna spara det på datorn??

Eller vad gör jag för fel när jag Exporterar filmen??

Postad

vi tar det från börja...

instalera premiere/ta 48MhZ pal/Ställer in så att inte klippen skall visas på kameran/ importera filmen/ redigera

Export Movie settings

General: Microsoft DV AVI

Video: Microsoft DV pal

= bra bild

Nästa

Export Movie settings

General: Microsoft AVI

Video: ?? vet inte vad jag ska välja där..Divx blir dåligt..tror alla blir dåliga där

Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postad

Kolla in denna posten angående DV-Kvalité i datorn, förmodligen ger detta svar på frågan. Ni gör det så fruktansvärt komplicerat för er, divx, xvid och grejer ;)

http://www.voodoofilm.org/forum/topic.asp?topic=330

Några förslag

Jobba "aldrig" med divX, Xvid, Mpeg4, Sorenson, MPEG1 som redigeringsmaterial, dessa format är anpassade för slutlig distribution av materialet och är först och främst designade för att dra ner storleken på filmen till ett minimum!

Olika mjukvaru DV codecs finns idag varav "Microsoft DV AVI" är standard på Windows datorer. Dock är den inte speciellt bra jämfört t ex med MainConcepts egen mjukvaru DV codec som hanterar konverteringen från RGB till YUV färgrymd avsevärt bättre. Glöm heller inte att DV codecs är förstörande 5:1(precis som JPEG t ex) och försämras en hel del efter varje omkodning i t ex AfterEffetcs. Försök att jobba omkomprimerat där du har möjlighet. Personligen så undviker jag att koda om materialet mer än en gång genom att hela bearbetningsprocessen sker okomprimerat via Quicktime PNG formatet. Enda gången jag behöver koda om materialet är då jag skall lägga tillbaks det på DV band.

ha de

• 1 månad senare...
Postad

Vet inte om jag har hängt me riktigt. Men att titta på en dataskärm när man redigerar är de sämsta man kan göra. Allt blir nästan fel. Färger blir inte lika dana o texter kan hamna utanför bild när man väl tittar i tvn igen. TVn beskär bilden lite. De blir inte alls bra att titta på en datskärm.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...