Zarakow Posted February 21, 2006 Posted February 21, 2006 Hej! Jag har en karaktär som jag vill ska fungera som normen. Jag vill ha lite tips på filmer/manus, där denna funktion fungerar bra. Tycker oftast att det blir "pekpinnar" där denna funktion används ("nu ska ni minsann tycka så här!"). Alltså, tips på filmer eller manus där funktionen används lite mer subtilt... /H 0 Quote
Qbrik Posted February 22, 2006 Posted February 22, 2006 Den tydligaste normfunktionen jag kan komma på i en film är båtuthyraren i Gökboet. Han är lite som en åskådare och reagerar som vi/publiken när han träffar galningarna. Syftet är ju att skapa trovärdighet i att alla är inte galna. Sedan finns det större roller som har sådana funktioner integrerade i själva karaktären, som Hugh Grants galne rumskompis i Notting Hill. Men där har man vänt på det så att Hugh Grant ska framstå mer normal och därmed ge trovärdighet till att han kan få Julia Roberts. 0 Quote
damtralla Posted February 22, 2006 Posted February 22, 2006 Jag har säkert helt fel nu... Men Donnie darko i Donnie darko funkar väl som en "norm" Fasst en väldigt onormal sådan. Det gör han eftersom publiken fattar att han har rätt och alla andra är trångsynta, konservativa galningar. Så, se till så att Normen alltid har rätt och att den tycker och tänker som publiken, eller på sådant sätt att publiken iaf delvis håller med honom/henne. Samt, plantera in en jävla massa folk som är helt uppåt väggarna dumma i hövvä' 0 Quote
Carro Posted March 6, 2006 Posted March 6, 2006 Ojdå, då fick jag lära mig ett nytt utryck och vips ser jag i mitt manus att jag redan har två såna. Ett par. Fast jag inte visste att man kanske bör ha en sån. :) 0 Quote
gorse Posted March 6, 2006 Posted March 6, 2006 jag tror det heter "likare" i kursboken "dramaturgi". 0 Quote
Recommended Posts