Gå till innehåll

Funktionen "normen"


Zarakow

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en karaktär som jag vill ska fungera som normen. Jag vill ha lite tips på filmer/manus, där denna funktion fungerar bra. Tycker oftast att det blir "pekpinnar" där denna funktion används ("nu ska ni minsann tycka så här!"). Alltså, tips på filmer eller manus där funktionen används lite mer subtilt...

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Den tydligaste normfunktionen jag kan komma på i en film är båtuthyraren i Gökboet. Han är lite som en åskådare och reagerar som vi/publiken när han träffar galningarna. Syftet är ju att skapa trovärdighet i att alla är inte galna.

 

Sedan finns det större roller som har sådana funktioner integrerade i själva karaktären, som Hugh Grants galne rumskompis i Notting Hill. Men där har man vänt på det så att Hugh Grant ska framstå mer normal och därmed ge trovärdighet till att han kan få Julia Roberts.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har säkert helt fel nu... Men Donnie darko i Donnie darko funkar väl som en "norm" Fasst en väldigt onormal sådan. Det gör han eftersom publiken fattar att han har rätt och alla andra är trångsynta, konservativa galningar.

 

Så, se till så att Normen alltid har rätt och att den tycker och tänker som publiken, eller på sådant sätt att publiken iaf delvis håller med honom/henne.

Samt, plantera in en jävla massa folk som är helt uppåt väggarna dumma i hövvä'

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...