Gå till innehåll

Manus eller bok??


Crossing_82

Recommended Posts

Hej!

Jag har en idé, men jag vet inte om det passar bättre som manus eller bok. Är det lättare att skriva manus utifrån en bok?

Egentligen är min idé rätt visuell, jag ser det liksom i huvudet mer som en film än någonting annat, men det är första gågnen jag försöker mig på nåt sånt här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter på dig som att det mer är en manus idé. Att skriva en bok kräver att man är väldigt duktig på att uttrycka sig i skrift, mer än när man skriver manus. Känner du dig manad så var så god. Du kan posta idén här om du vill så kanske någon här kan hjälpa dig. Sen vet du det säkert redan (men man kan aldrig tjata nog om det), skaffa dig kunskap om hur man skriver innan du börjar skriva. Det kan inte bli något bra utan att man har något hum om struktur mm. "Att skriva" av Stephen King är en bra bok ifall du bestämmer dig för att skriva en roman eller novell (men fungerar även för manusförfattaren). Annars är det bara att leta i forumet här och googla lite, en upptäckt leder till en annan. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset, ska definitivt ta en titt på det.

Idén började med liksom "scener" jag hade i huvudet som jag nu försöker sätta ihop och eftersom det just är scener tänkte jag att det passar bättre som manus än som roman, men sen vet jag inte hur romanförfattare "ser" sina idéer, så boken du tipsa om kan kanske hjälpa mig med det.

Tack igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Java ex Machina]jag tror man måste vara minst lika bra att uttrycka sig i skrift om man skriver ett manus, skillnaden är bara formatet och hur man uttrycker sig.

[/citat]

 

Det går att överse språkmässigt mediokert skrivna scenbeskrivningar om manuset är bra för övrigt, lukrativa och poetiska beskrivningar betyder inte att storyn blir bättre, dom bidrar bara till att förföra läsaren som sitter på pengarna. Men en romanförfattares verk höjs i kvalité ju bättre den är på att uttrycka sig i skrift.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju så olika. I hårda manusskolor är känslobeskrivningar totalförbjudna. Man ska kunna beskriva hur personen verkligen ser ut t ex.

 

Big no no:

 

Mannen såg fundersam ut.

 

Typ mer i stil med:

 

Mannen rynkade pannan och bet sig i underläppen.

 

Jag menar inte att man inte får. Man får göra som man vill. Men i manusförfattande så handlar det ju om att regissören och skådespelarna ska kunna tolka det som står. Om det är väldigt rakt på och exakt så är det lättare. Det handlar inte bara om hur skådespelarna ska agera utan även detaljer. Vem fasiken vet hur någonting är vackert eller fult t ex. Om man som manusförfattare istället beskriver tingesten på ett bra och utförligt sätt så kommer hans/hennes inre vision att kunna bli förstådd och bli verklighet lättare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har lärt mig att beskrivningar ska vara befriade från känslor och tankar genom alla dessa böcker jag läst men jag själv lutar mer mot att skriva ut känslor och tankar numera. I dom flesta bra manus jag läst har känslor skrivits ut. Man kan visst se fundersam ut och jag hade skrivit det mer som: Han funderar. Fungerar mycket bättre än att någon rynkar sig i pannan eller dylikt enligt mig. Det blir mer subtilt och att rynka pannan kan tolkas på flera sätt.

 

Ilska t.ex. fungerar ofta bäst genom att beskriva vad karaktären gör som hur karaktären säger sina repliker (skriker) osv eller slår i något mm. Här fungerar inte "Han är arg" eller "Han ser arg ut". Sedan höver man ibland skriva exakt vad karaktären gör samt hur den känner så att man inte ska missförstå.

 

Den skolan hör jag till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var just så jag menade. Att man nästan överallt får lära sig att om man ska följa alla regler så ska man beskriva så noga som möjligt utan att någon ska behöva tolka. Inte att man måste göra det för att skriva ett bra och/eller framgångsrikt manus.

 

Grundfrågan var om det var lättare att skriva manus efter bok, och sedan verklade det utvecklas till hur de två olika skrivstilarna ser ut.

Visst kan en person se fundersam ut eller det kan stå att han funderar, men allra helst bör man enligt en del manusförfattare och lärare i ämnet undvika allt sådant. Dock inte tankar och känslor. T ex kan man beskriva att han funderar över varför hans fru har lämnat honom. Fundera kan vara ett dåligt exempel. Men som sagt. Ingen har sagt att man inte får. Jag brukar blanda ganska friskt. Men i grunden är det en del av det som skiljer manus från bok. I ett manus finns det instruktioner för andra att skapa. Om du skriver en bok finns bara dina ord och läsarens fantasi.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985][citat=Java ex Machina]jag tror man måste vara minst lika bra att uttrycka sig i skrift om man skriver ett manus, skillnaden är bara formatet och hur man uttrycker sig.

[/citat]

 

Det går att överse språkmässigt mediokert skrivna scenbeskrivningar om manuset är bra för övrigt, lukrativa och poetiska beskrivningar betyder inte att storyn blir bättre, dom bidrar bara till att förföra läsaren som sitter på pengarna. Men en romanförfattares verk höjs i kvalité ju bättre den är på att uttrycka sig i skrift.[/citat]

visst, men att vara bra på att uttrycka sig i skrift är ju inte samma sak som att kunna skriva lukrativa och poetiska beskrivningar. vad det egentligen handlar om i slutändan är hur effektivt man lägger orden så att man får önskvärd effekt hos läsaren, och där på det viset tror jag man måste vara minst lika slug om man skriver filmmanus som om man skriver en bok; fast bara på olika sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...