Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har funderat på om det går att måla på varje frame i nått program??

Alltså måla på något man har filmat med DVcamera..

Hade vart snyggt då man skulle få helt realistiska rörelser..

men jag vet inte kanske bara är jobbigt.

Postad

[citat=Film smurfen]och VAR exporterar man den till en Filmstrip eller vilken fil det måste vara.[/citat]

Om du har Adobe Premiere exporterar du till detta format och tar upp det i Photoshop. Flm blir formatet.

• 2 veckor senare...
Postad

[citat=filmpro]har du tillgång till AE ? Isåfall kan du måla där. VARNING! Om scenen du ska måla är mer än 5 sek så kommer du att dö ..[/citat]

Ja passa dig!!! Mer är 5 sekunder så kommer det en laserstråle ur skärmen.

Om du är snabb att ducka så sveder du nog bara håret ;-)

Nä skôjja bara. filmpro menar nog att det blir trögt, eller vad?

Postad

jojo... har egna erfarenheter med att sitta och måla mynningsflammor i AE... det är som han skriver i After Effects 6.5 studio techniques, dra på dig MP3 spelaren, lås in dig och i all almänhet försvinn med ditt medvetande... du har ingen användning av den ändå just då...

Postad
%2$s skrev:
Nä skôjja bara. filmpro menar nog att det blir trögt, eller vad?

---va tvungen att ta bort mina FULA inlägg---
Postad

[citat=Stefan_holst][citat=filmpro]har du tillgång till AE ? Isåfall kan du måla där. VARNING! Om scenen du ska måla är mer än 5 sek så kommer du att dö ..[/citat]

Nä skôjja bara. filmpro menar nog att det blir trögt, eller vad?[/citat]

Ja, jo de mena ja ju, jag trodde att dom flesta skulle fatta men en del verka ju lite först*ppade...

... fast risken är ju att man somnar med nacken liggande på fel sätt så att man kväver sig själv.

Postad

Jag har själv använt mig av denna tekninken att först filma och sedan måla över. Jag gör så att jag sparar varje frame som en jpg och sedan öppnar upp i photoshop, målar över det och sedan sparar som den som en jpeg och lägger in det i videoredigeringsprogrammet.

Jag håller med om att det tar tid, gjorde ett klipp på ca 2 sekunder med 45 frames och det tog 5-7 timmar!!!

Postad

[citat=Mister]Jag har själv använt mig av denna tekninken att först filma och sedan måla över. Jag gör så att jag sparar varje frame som en jpg och sedan öppnar upp i photoshop, målar över det och sedan sparar som den som en jpeg och lägger in det i videoredigeringsprogrammet.

Jag håller med om att det tar tid, gjorde ett klipp på ca 2 sekunder med 45 frames och det tog 5-7 timmar!!![/citat]

[citat=Degfem]men nu va nu då? kan ju inte spara i photoshop det jag har gjort?! Jamenar den kan ju bar spara bildformat! hjälp mig[/citat]

svar Mister: Det är just därför man använder filmstrip, för att slippa öppna upp varje frame för sig. Man behöver ju inte rendera hela filmen som filmstrip utan det räcker ju med de frames som man vill ha.

svar Degfem: du sparar det som filmstrip (flm), det finns garanterat. Du behöver inte spara den som film i photoshop om det var det du trodde. När du har sparat den som flm så drar du bara in den över timelinen och lägger till ljudtracks.

Postad

[citat=Degfem]men nu va nu då? kan ju inte spara i photoshop det jag har gjort?! Jamenar den kan ju bar spara bildformat! hjälp mig[/citat]

fick problem med det en gång själv... men då kom jag på att jag tagit bort den kursiva background-lagret där all info om hur bilderna ligger i den stora bildfilen... glöm inte heller att flatten image-a bilden eftersom filmstrip inte klarar flera lager... då borde det gå att spara som *.flm

Mannemoviemaker: gör en sequence i AE med ditt klipp, dubbelklicka på lagret så öppnas klippet för sig i en egen liten ruta, nu kan du måla och ha dig med pensel-verktyget och sudden, kom ihåg att öppna brush-tools och paint tools tror jag dom heter och ange hur många bilder du vill att penseln och suddet ska gälla för, och vilken färg du vill måla med. Det är ingen photoshop precis men mycket kan man göra redan där...

Postad

Ska du måla på video, så finns det ett bra men ganska dyrt amerikanskt program som heter Studio Artist. Lite krångligt att lära sig eftersom det är så öppet.

Men med det kan du mata fram varje bildruta och måla på en, antingen i samma eller annat lager än originalet. Du kan animera det du målar, du kan göra tecknad video av filmad video (autorotoscoping). Du kan warpa, morfa och en hel del till. Du hittar programmet på nätet.

Erik Fagerholm

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...