Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ignorera ovanstående länkar, det är bläckpatroner det rör sig om och inte laser. Alltså, nu har jag sökt länge och hittar inga all-in-one skrivare med laser, utan endast bläckpatroner. Finns det inga såna?

Postad

Personligen skulle jag nöja mig med bläckstråle för det priset. Bläckskrivare är enormt mycket billigare och med specialpapper till kan den uppnå i princip samma utskriftskvalité som en laserskrivare.

Annars vet jag inte.

Postad

Men bläckpatroner går väl åt som fan, och är dessutom rätt så dyra, man måste byta jämt och vara försiktig med hur mycket man skriver ut... Eller harjag blivit felinformerad? Lista för- och nackdelar med bläckstråle resp. laser...

Jag kanske ska köpa en svartvit laserskrivare för utskrifter av text och använda en all-in-one för bilder?

Förresten, det här med dpi...är högre eller lägre siffra bättre?

Postad

Laserskrivare är dyrare men billigare i drift, som jag har förstått så blir det bättre fotoutskrifter med bläck men annars så är laser bättre.

Postad

[citat=Clown]Laserskrivare är dyrare men billigare i drift, som jag har förstått så blir det bättre fotoutskrifter med bläck men annars så är laser bättre.[/citat]

Själv hade jag hört att utskrifterna var bättre med laser och inte vice versa...

Postad

Har hört att vanliga utskrifter blir bättre med laser men att just fotoutskrifter (på fotopapper?) blir bättre med bläck - men jag är långt ifrån hundra...

Postad

Laserutskrifter är långt ifrån lika bra som bläck, i alla fall i den prisklass konsumenter brukar röra sig. För att få hyffsad kvalitet på laser ska man upp i 5-10000:- och dessutom laminera bliden efteråt. Ändå så spöar en bläckskrivare för 7-800:- lasern i fotoutskrifter..

/jens...

Postad

[citat=final_cut]

Förresten, det här med dpi...är högre eller lägre siffra bättre?[/citat]

Desto högre dpi-kapacitet skrivaren har desto bättre bilder (högre upplösning blir det) 150 dpi ska det vara minst tycker jag.

Det där med för- och nackdelar med bläck och laser kan du googla på.

Postad

[citat=lilla_farbrorn][citat=final_cut]

Förresten, det här med dpi...är högre eller lägre siffra bättre?[/citat]

Desto högre dpi-kapacitet skrivaren har desto bättre bilder (högre upplösning blir det) 150 dpi ska det vara minst tycker jag.

Det där med för- och nackdelar med bläck och laser kan du googla på.[/citat]

ögat märker egentligen ingen skillnad på 150 och uppåt, men standard i tryckvärlden är att man använder 300dpi.

det är lite som att säga att vid 12fps börjar en bildsekvens se ut som en filmsekvens, men PAL ligger ändå på 25fps.

Postad

Söker nu efter all-in-one bläckskrivare under tusenlapen eller där nånstans. Vika butiker är bäst? Webhalen, Siba...? Eller har ni någon särskild skrivare i åtanke?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...