final_cut Postad 1 februari 2006 Postad 1 februari 2006 Något jag bör tänka på, utom att skippa bläclpatroner då... Ska använda det till kopiering och utskrift(färg och svartvitt), och så naturligtvist till att...scanna. Hade tänkt mig nåt i stil med dessa... http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000aOxU1Y5U?ProductID=zALD4QFWE4kAAAEGDasRo3ji&CatalogCategoryID=suLD4QFWaSEAAAED42utBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text&windowtitle=CANON%20PIXMAMP150 http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000aOxU1Y5U?ProductID=rDDD4QFWr34AAAEG2aURo3ji&CatalogCategoryID=suLD4QFWaSEAAAED42utBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text&windowtitle=BROTHER%20MFC215C 0 Citera
final_cut Postad 1 februari 2006 Författare Postad 1 februari 2006 Ignorera ovanstående länkar, det är bläckpatroner det rör sig om och inte laser. Alltså, nu har jag sökt länge och hittar inga all-in-one skrivare med laser, utan endast bläckpatroner. Finns det inga såna? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 1 februari 2006 Postad 1 februari 2006 Personligen skulle jag nöja mig med bläckstråle för det priset. Bläckskrivare är enormt mycket billigare och med specialpapper till kan den uppnå i princip samma utskriftskvalité som en laserskrivare. Annars vet jag inte. 0 Citera
final_cut Postad 3 februari 2006 Författare Postad 3 februari 2006 Men bläckpatroner går väl åt som fan, och är dessutom rätt så dyra, man måste byta jämt och vara försiktig med hur mycket man skriver ut... Eller harjag blivit felinformerad? Lista för- och nackdelar med bläckstråle resp. laser... Jag kanske ska köpa en svartvit laserskrivare för utskrifter av text och använda en all-in-one för bilder? Förresten, det här med dpi...är högre eller lägre siffra bättre? 0 Citera
Clown Postad 3 februari 2006 Postad 3 februari 2006 Laserskrivare är dyrare men billigare i drift, som jag har förstått så blir det bättre fotoutskrifter med bläck men annars så är laser bättre. 0 Citera
final_cut Postad 4 februari 2006 Författare Postad 4 februari 2006 [citat=Clown]Laserskrivare är dyrare men billigare i drift, som jag har förstått så blir det bättre fotoutskrifter med bläck men annars så är laser bättre.[/citat] Själv hade jag hört att utskrifterna var bättre med laser och inte vice versa... 0 Citera
Clown Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 Har hört att vanliga utskrifter blir bättre med laser men att just fotoutskrifter (på fotopapper?) blir bättre med bläck - men jag är långt ifrån hundra... 0 Citera
j3n5 Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 Laserutskrifter är långt ifrån lika bra som bläck, i alla fall i den prisklass konsumenter brukar röra sig. För att få hyffsad kvalitet på laser ska man upp i 5-10000:- och dessutom laminera bliden efteråt. Ändå så spöar en bläckskrivare för 7-800:- lasern i fotoutskrifter.. /jens... 0 Citera
j3n5 Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 Laser är dock lite bättre att skriva ut bilder på billigt tunnt papper då färgen inte blöder ut som bläck.. /jens... 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 [citat=final_cut] Förresten, det här med dpi...är högre eller lägre siffra bättre?[/citat] Desto högre dpi-kapacitet skrivaren har desto bättre bilder (högre upplösning blir det) 150 dpi ska det vara minst tycker jag. Det där med för- och nackdelar med bläck och laser kan du googla på. 0 Citera
j3n5 Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 Här kan man läsa en massa om DPI.. http://www.fotosidan.se/forum/search.php?s=&action=showresults&searchid=1608069&sortby=lastpost&sortorder=descending 0 Citera
Java ex Machina Postad 6 februari 2006 Postad 6 februari 2006 [citat=lilla_farbrorn][citat=final_cut] Förresten, det här med dpi...är högre eller lägre siffra bättre?[/citat] Desto högre dpi-kapacitet skrivaren har desto bättre bilder (högre upplösning blir det) 150 dpi ska det vara minst tycker jag. Det där med för- och nackdelar med bläck och laser kan du googla på.[/citat] ögat märker egentligen ingen skillnad på 150 och uppåt, men standard i tryckvärlden är att man använder 300dpi. det är lite som att säga att vid 12fps börjar en bildsekvens se ut som en filmsekvens, men PAL ligger ändå på 25fps. 0 Citera
final_cut Postad 6 februari 2006 Författare Postad 6 februari 2006 Söker nu efter all-in-one bläckskrivare under tusenlapen eller där nånstans. Vika butiker är bäst? Webhalen, Siba...? Eller har ni någon särskild skrivare i åtanke? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 6 februari 2006 Postad 6 februari 2006 Som alltid när man ska köpa saker. Kolla efter begagnade grejer. Finns ofta nya skrivare ute som säljs till begagnade priser. Blocket.. Tradera.. eller annan random site. 0 Citera
final_cut Postad 7 februari 2006 Författare Postad 7 februari 2006 Den här för 699:- verkar prima, men varför så billig? Det finns nog en hake, vad säger ni? http://www.elgiganten.se/is-bin/intershop.static/WFS/store-elgigantenSE-Site/-/sv_SE/imagesOnline/annonser/week_06ppepad/05.pdf och så kanske den här http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000biGq3Ln4?ProductID=5jjD4QFWH1EAAAEEuLKOw_AY&CatalogCategoryID=haTD4QFWXGkAAAED12utBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.