Norbert Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 Jag har tidigare bara erfarenheter från elektronisk musik som oftast är loop-baserad. Där utgår jag nästan alltid från en loop och bygger vidare genom att kopiera loopen, lägga till element, osv. Orkestral musik är väl inte alltför ofta loop-baserad så därför skulle det vara intressant att höra var ni, som producerar orkestral filmmusik, börjar någonstans. 0 Citera
FlumbProd Postad 31 januari 2006 Postad 31 januari 2006 Trial and error, om och om igen, lek dig fram, testa slingor. Spela hur du vill, utan att vara begränsad av trivialiteter som t.ex. tempo. Egentligen är det ingen skillnad mot att t. ex jobba i fruityloops, mina första symfoniarr gjorde jag där. 0 Citera
Norbert Postad 31 januari 2006 Författare Postad 31 januari 2006 Måste vara svårt att göra orkestral musik i t. ex fruityloops som är loopbaserat? Förut gjorde jag orkestral musik utan någon som helst takt, jag spelade efter känsla. Det var dock svårare att lägga på fler element och spela efter känsla. Man vill ha möjligheten att quantisera. :) 0 Citera
Stefan_holst Postad 31 januari 2006 Postad 31 januari 2006 [citat=Norbert]Måste vara svårt att göra orkestral musik i t. ex fruityloops som är loopbaserat? Förut gjorde jag orkestral musik utan någon som helst takt, jag spelade efter känsla. Det var dock svårare att lägga på fler element och spela efter känsla. Man vill ha möjligheten att quantisera. :)[/citat] Jag är inte säker på vad orkestral musik är. Om det är vad jag tror, musik som kräver synfoniorkester, så har jag uppfattningen att återkommande harmonier är regel. Därför borde det gå bra med ett loopbaserat system. Sedan säger jag inte att det blir lätt. Det är nog skitsvårt! 0 Citera
mjg Postad 31 januari 2006 Postad 31 januari 2006 Ett par feta samplade symfoniorkestrar - instrument för instrument - set för set - träblås, strings, mässing, percussion, hela baletten... Sen spelar man med tangenter precis som på ett piano. Loopar gör man bara om man har t.ex. en monoton basfiolslinga som ska tugga länge...men det kan man göra redan i MIDI. I stort sett skriver man och spelar som vilket "klassiskt" stycke som helst. Orkestralt för mig är inte möjligt att loopa - ty orkestralt är tempodymamiskt med en massa ritardandon. Statiska BPM hör hemma i populärmusik...som jag också gillar :-) Så - vill man att det ska låta som en riktig orkester så loopar man inte. man lär sig spela samma sak flera gånger i rad istället :-D 0 Citera
Norbert Postad 31 januari 2006 Författare Postad 31 januari 2006 Jovisst, men man kan ju loopa och sedan ändra velocity något i efterhand för att det inte ska låta alltför loopat. Jag kan tro att det är ett fusk som många använder? 0 Citera
tuco Postad 1 februari 2006 Postad 1 februari 2006 Håller med FlumbProd. Trial & error. Bara att kasta sig ut i det och börja leka. 0 Citera
Fredrik Blom Postad 1 februari 2006 Postad 1 februari 2006 Precis... Lek och lattja :) Själv brukar jag ofta börja med att hitta ett tema eller en slinga (hook) som jag gillar, eller har en idé om något jag vill få med på något sätt (en viss stråk- eller slagverkspassage) och bygger sedan resten från det. Temat/slingan kör jag antingen på piano eller direkt med någon lämplig stråkpatch. När jag har en grund jobbar jag vidare med temat och att arrangera temavariationer, lägga på mer blås/slagverk/stråkar där det känns som att det kan passa. Efter det så inser jag förhoppningsvis att "less is more" och skalar bort en hel del igen... Inte sällan ändras både temat och annat under resans gång, så "slutprodukten" kanske inte alls har det tema jag tänkt från början. Eller så gör jag på något annat sätt :D /Rico 0 Citera
Norbert Postad 1 februari 2006 Författare Postad 1 februari 2006 Jao, det verkar som att man får börja med en melodi när det gäller melodiska stycken. Orkestral filmmusik är väl rätt svårt att snickra ihop utan att ha något att snickra till. Det är som att sticka en tröja utan att veta vem man stickar den till. Jag såg en intressant fråga på soundsonline-forums (tror jag) om det finns musiklösa filmer eller långa stycken i filmer som inte är musiksatta, som man själv kan musiksätta och träna på. Det skulle vara trevligt om det fanns en sajt där man fick ta del av klipp från olika slags filmer där musiken inte är pålagd. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.