kalle112 Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 1)Vilka program använder ni när ni kör videoredigering och hur pass avancerade är dom? 2)har aldrig hållt på med videoredigering tidigare men nu har jag börjat med adobe premiere pro 1.5. Vet ni om det finns ett enklare program men med minst lika bra effekter? 0 Citera
tomgrejs Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 1. SonyVegas, enkelt gränssnitt om man är van med windows, men ändå rätt avancerat. går att göra det mesta, det man saknar är vissa ljudeffekter. 2. Vet inte direkt vilka effekter som finns i premiere, men antar att det är rätt skapliga, så nej, det finns nog inget lättare med mer effekter. men det finns lättare program som ända har skapligt med effekter. mer än du kommer att behöva använda i början ändå. vill du ha ett lätt program ska du kolla på prislappen. oftast finns sk light verisioner av de stora programmen som inte kostar skjortan men ändå bjuder på sig och gör det enkelt för att få användare av de större programmen. tex, pinnacle, ulead och adobe. 0 Citera
Munthe Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 Fortsätt med Premiere Pro. Det är ett fullt fungerande proffsprogram som går att jobba väldigt enkelt med och väldigt avancerat. Vill du jobba med väldigt avancerade effekter rekommenderar jag inte att du jobbar i ett klipprogram utan i ett program avsett för effekter. After Effects är bäst i det avseendet och är skrivet för att integrera extremt bra med Premiere Pro. Det finns inga andra redigerings/effektprogram som integrerar så bra på marknaden. 0 Citera
Gren Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 [citat=kalle112]1)Vilka program använder ni när ni kör videoredigering och hur pass avancerade är dom? 2)har aldrig hållt på med videoredigering tidigare men nu har jag börjat med adobe premiere pro 1.5. Vet ni om det finns ett enklare program men med minst lika bra effekter?[/citat] Om du tycker att Premiere känns för svårt, ska du definitivt pröva Vegas. Allt beror på förstås på vad man har hållt på med tidigare, men jag har min bakgrund i musiksequencer-världen och jag fattade Vegas på två dagar (då var det version 4,0 so gällde). Har även testat Premiere och Final Cut, men jag kommer inte överens med dem lika bra. Summarum: har man lärt sig ett program väl - håll dig till det och lär dig mer av just det programmet. Om du kan Premiere fyfsad, håll till det. Är det för svårt - testa Vegas. Den är dock ett filmediteringsprogram och vill man göra avancerade effekter får man göra det i t.ex After Effects, vilket man kanske inte direkt har behov av som nybörjare. Vegas går att kombinera fint med After Effects, når man väl har behov av det, så det tycker jag inte är något argument att hålla sig till Premiere. 0 Citera
Ronnie Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 Min röst går på Premiere Pro. Gör en sökning på redigeringsporgram så hittar du massvis med liknande trådar som den här. 0 Citera
kalle112 Postad 28 januari 2006 Författare Postad 28 januari 2006 Tror att jag håller mig till premiere pro...Visserligen kan jag skapa en video, lägga till effekter m.m. men avancerade saker lär nog ta tid tills jag lär mig! Tänkte kolla upp lite tutorials...Tack för era tips!!! 0 Citera
Per Lind Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 Om man har Premiere Pro och kan det hjälpligt är det nog bättre att gå vidare därifrån. Tror att det finns böcker på svenska, (engelska och tyska vet jag att det finns). Tyvärr är de flesta böcker skrivna för dem som redan kan. Man glömmer oftast bort de där enkla men elementära frågorna som vi nybörjare har och som böckerna borde ta upp. Om Du inte vill jobba i proffsprogram utan vill gå ned ett steg finns ett program som kan det mesta och som Du behärskar efter en dag, oftast mindre - Magix Video de Luxe. Kan Du tyska rekommenderas den tyska versionen som ligger ca 6 månader före den engelska. -Per 0 Citera
kalle112 Postad 28 januari 2006 Författare Postad 28 januari 2006 Alltså jag vill verkligen lära mig att hantera ett proffsprogram som adobe premiere pro... Grunderna kan jag redan, typ hur man skapar en video, klipper den, lägger till effekter, transitions osv. Men det är dom där andra grejerna som är lite svåra. Finns det en bok på svenska för adobe premiere pro 1.5??? 0 Citera
Movie Jonie Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 kolla annars runt lite på internet efter toturials. Där kan du lära dig. Jag tror perssonligen inte att det finns en bok på svenska till premiere 1.5. om det inte kom nyligen för jag kollad för cirka 6 månader sen och då hitta jag ingen. Tänk bara på dessto mer du använder programet dessto mer lär du dig. När jag började med premiere så hitta jag den här sidan. Absolut inte bäst men du kan hitta några roliga grejer obs är på engelska. http://www.wrigleyvideo.com/videotutorial/index.htm Lycka till mvh jonas 0 Citera
Per Lind Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 Tidningen "Digital Video" som säljs bl.a. i Pressbyrån har haft en rad guider och enligt annons i senaste nummret har man samlat alla guider + några till på en DVD-skiva. -Per 0 Citera
Rogge Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 [citat=kalle112]Alltså jag vill verkligen lära mig att hantera ett proffsprogram som adobe premiere pro...[/citat] Dom här två rekomenderas starkt! Dom är värda varenda krona! Total Training - Premiere Pro 1.5 Total Training - Premiere Pro Tips & Tricks 0 Citera
pld Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 Du kan beställa "Digital video"s dvd med deras guider på Premiere Pro som är på svenska (tror jag). Du kan beställa den på: http://www.fpgroup.se/guide/ /Jesper 0 Citera
Movie Jonie Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 Jag skulle också rekomendera total traning om man har pengar är otroligt bra. Deras AE del är nog den bästa tycker jag men premiere delen äe också bra. 0 Citera
Hobbi kliparen Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 adobe har ju lackt ut olika film klipp på ur du kan arbeta i premer pro. Kolla på deras hem sida så ska det nog gå bra. 0 Citera
klint Postad 29 januari 2006 Postad 29 januari 2006 avid liquid det lär ju vara nice som fan... fortsättningen på pinnalce.. har inte prövat det med det verkar bra som fan 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.