leranimatör Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 Hej Hur gör man ett bra skellet till sina figurer? Nu menar jag leranimation. Hur brukar ni göra eller inte göra. 0 Quote
Ammoniak Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Har aldrig gjort lerfigurer själv men jag skulle tro att ståltråd av rätt tjocklek skulle funka bra. 0 Quote
Hagwall Posted January 28, 2006 Posted January 28, 2006 Tvinnad aluminiumtråd diam 1,5 mm funkar fint för dockor som är ca 20-25 cm höga. Sök lite på google eller nåt så kommer du hitta bildexempel. Tips: Boken "Stop-motion - Craft skills for model animation" av Susanna Shaw kan vara riktigt hjälpsam på ämnet. 0 Quote
BadSeed Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 aluminiumtråd är att föredra framför ståltråd eftersom ståltråd har en tendens att dra sig tillbaka till ursprungsläge. Aluminiumtråd är alltså mycket lättare att styra och håller bättre eftersom det är ett "segare" material. Ståltråd bryts lätt av efter några böjningar 0 Quote
BadSeed Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Här är en docka som jag gjort. Dock inte i lera utan i skumlatex, men principen för armaturen (skelletet) är ju densamma Armaturen är gjord i aluminiumtråd och epoxy (går lika bra med lera man härdar i ugn) 0 Quote
yarrik112 Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 [citat=BadSeed]Här är en docka som jag gjort. Dock inte i lera utan i skumlatex, men principen för armaturen (skelletet) är ju densamma Armaturen är gjord i aluminiumtråd och epoxy (går lika bra med lera man härdar i ugn)[/citat] Dem e grymt gjorda. Du får ju fixa till din hemsida så man kan kolla lite på dina verk =) 0 Quote
BadSeed Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 tackar.. jo jag har precis fått en ny hårddisk så att jag kan fixa till en server.. sen ska den komma upp igen 0 Quote
BadSeed Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 nu finns hemsidan uppe.. dock lite kvar att trixa med 0 Quote
kamera10 Posted December 17, 2006 Posted December 17, 2006 Jag har förut testat att använda olika sorters ståltråd men det är svårt eftersom det skär igenom leran vanligtvis. Men om man gör proffensionellt så ska man beställa skellet på internet. Jag gör det. Dom håller bättre, tro mig! Några länkar: http://www.armaverse.com/ http://www.animationsupplies.net/ 0 Quote
swempa Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Hur gör man händerna då? Det är ju svårt 0 Quote
Recommended Posts