Zapper Posted January 17, 2006 Posted January 17, 2006 När jag överför mina gamla vhs filmer till ett dv band blir dem svartvita, är det någon som vet hur man kan lösa det här, för jag vill helst ha mina filmer i färg. Ska man göra på något annat sätt annars, för allt jag vill är att få mina gamla filmer in i datorn för att sedan bränna ut dem på dvd. 0 Quote
Ior Posted January 17, 2006 Posted January 17, 2006 Du kan ju börja med att tala om på vilket sätt du gör nu. :) 0 Quote
Zapper Posted January 17, 2006 Author Posted January 17, 2006 Nu överför jag från min video till min dv kamera 0 Quote
arvid Posted January 17, 2006 Posted January 17, 2006 Det måste vara nånting med kopplingen mellan apparaterna. Jag antar att du kör med s-videokabel. Förmodligen får du färg på filmen om du istället kör med komposit-kabel. I så fall kan det kanske vara nån inställning i kameran som inte är rätt. 0 Quote
Zapper Posted January 17, 2006 Author Posted January 17, 2006 Jag gjorde exakt som det stod i bruksanvisningen, där står det att man ska ha s-video kabel 0 Quote
Java ex Machina Posted January 18, 2006 Posted January 18, 2006 [citat=Zapper]Jag gjorde exakt som det stod i bruksanvisningen, där står det att man ska ha s-video kabel[/citat] s-video funkar så (om jag förstått rätt vill säga) att den skickar två signaler; en med färg och en s/v, när signalerna kombineras får man den slutliga "rätta" bilden. kanske glapp i kabeln eller nåt? 0 Quote
arvid Posted January 18, 2006 Posted January 18, 2006 Jag är övertygad om att det är nån inställning som inte är rätt. Antingen i videon eller kameran. Jag tror inte att det är kabelproblem, men visst kan du ju testa att byta till en annan. Jag gör mina videoöverföringar på precis samma sätt utan problem. 0 Quote
sound_front Posted January 18, 2006 Posted January 18, 2006 [citat=arvid]Jag är övertygad om att det är nån inställning som inte är rätt. Antingen i videon eller kameran. Jag tror inte att det är kabelproblem, men visst kan du ju testa att byta till en annan. Jag gör mina videoöverföringar på precis samma sätt utan problem.[/citat] Kabelproblem är det inte! Eller det är det ju! men inte så att det skulle vara glapp! S-video har förmågan att skicka svart/vit bild när man vill ha färg! ibland går det att ställa in så det blir rätt men ibland inte! då koplar men med RCA/komposit-kabel istället! precis som "arvid" skrev. Men om du nu har gjort som det står i manualen och det inte funkar, tar dig tid att fråga här... Kanske du skulle testa dom tips du får? (Du KOMMER få färg om du kopplar med komposit) 0 Quote
Zapper Posted January 18, 2006 Author Posted January 18, 2006 Det funkade med kompositkabeln, tack för hjälpen 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.