Pandan Postad 16 januari 2006 Postad 16 januari 2006 Terrence Malicks nya film The New World ska tydligen vara filmad främst på 65mm. Är inte det svindyrt? Har inte så bra koll på hur pass mycket bättre det blir ,har tydligen inte gjorts så på väldigt länge men det är väl en väldigt stor grej att göra det på 65mm, inte minst nu när så mycket är på digital? 0 Citera
alpha60 Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 Jo det är svindyrt. Har för mig att Kodak ville ha 30 000kr/5 minuter råfilm när vi frågade i somras. Kameran får man hyra direkt från Tyskland och det finns nåt labb i Frankrike som kan framkalla... /Fredrik 0 Citera
jmalmsten Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 sidofråga: som ett alternativ till 65/70 millimetersfilmning, finns Vistavision såattsäga kvar? Den ska ju köra vanlig 35mm film horisontellt och därmed få samma bildyta som 70mm film i 2,35:1 läge... jag har läst att ILM brukar köra med sådana kameror som blivit över sedan 10 budordens dagar just för att bildkvaliteen bibehålls under även de gamla fotoprocesserna. byggs dom fortfarande och är det verkligen samma sorts film som 35orna? skulle vara kul att veta. 0 Citera
Pandan Postad 17 januari 2006 Författare Postad 17 januari 2006 Ok, varför är den så pass mycket dyrare för isf, är det bara för att den inte är vanlig att använda? Och hur mycket snyggare blir det? 0 Citera
jmalmsten Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 svar: ingen efterfragan = hogt pris (samma om efterfragan ar stor:) det ar knepigt det dar) nastan ingen anvander 65 mm eller storre, bara IMAX och ett fatal andra manniskor, biograferna kor ju enda oftast 35... snyggare vet jag inte om det blir, men definitivt hogre upplosning, tror aven att skarpedjupet kan kortas av ytterligare. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 18 januari 2006 Postad 18 januari 2006 [citat=Pandan]har tydligen inte gjorts så på väldigt länge men det är väl en väldigt stor grej att göra det på 65mm, inte minst nu när så mycket är på digital?[/citat] Dem flesta filmer görs på 35mm, digital tekniken är fortfarande nånting nytt inom hollywood. 0 Citera
alpha60 Postad 18 januari 2006 Postad 18 januari 2006 [citat=jmalmsten]/.../ finns Vistavision såattsäga kvar? /.../ byggs dom fortfarande och är det verkligen samma sorts film som 35orna? skulle vara kul att veta.[/citat] Det är samma film men däremot blir det nog knepigt att få tag i kamera. /Fredrik 0 Citera
Spartacus Postad 19 januari 2006 Postad 19 januari 2006 Jaja, hur som helst. Malick äger allt. 0 Citera
Munthe Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 Och att jobba med Vistavision i efterarbetet är inte det enklaste. Jag har aldrig hört talas om en scanner som tar Vistavision. IL+M har troligtvis "in house"-grejer för det där. 65 mm kan vara otroligt snyggt. Kolla in Contact - den är skjuten på 65 mm. Scannrat till video kan det ibland se väldigt mycket ut som HD eftersom man inte ser något filmkorn på 65 mm. Arri 565-kamera kostar (ni som jämt ska äga alla kameror ni gör film med) bara 11 miljoner kronor. Billigt va? :) 0 Citera
Ronnie Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 [citat=Munthe]Arri 565-kamera kostar (ni som jämt ska äga alla kameror ni gör film med) bara 11 miljoner kronor. Billigt va? :)[/citat] Perfekt! Bara januari och redan vet jag vad jag önskar mig i julklapp ;). 0 Citera
jmalmsten Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 ja, fa se nu... om jag lagger undan 1000 kr varje manad sa far jag rad att kopa en om tja, 916 ar plus 8 kronor... Det far mig att undra varfor Vistavision aldrig slog igenom... Munthe det far mig att fundera over de gamla spektakelfilmerna (spartacus, 10 budorden) skjutna pa 65-70 mm men som ser ut som misshandlad super8 i dvdutgavan... de ar ju ocksa scannad fran film till video. Ar filmen verkligen sa illa behandlad? speciellt nar vi sett restaureringsarbetet som gjordes pa Metropolis... 0 Citera
Wallin Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 Är mer sugen på en 765-kamera, nån koll på vad de kostar? 0 Citera
Munthe Postad 29 januari 2006 Postad 29 januari 2006 Det var nog bara jag som skrev fel betäckning. 765 är väl Arris 65-smälla? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.