Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har läst mycket om den här på forumet och har ett par frågor:

Var kan jag köpa den på nätet?

Det är alltså den bästa micen i den prisklassen?

Och ytterligare en fråga: Finns det någon prisvärd vindbummeldödare man ska köpa eller ska man satsa på stickade vantar o grejjer?

Hur nära elledningar kan man vara utan att man får missljud?

Och slutligen: Behöver jag någon form av skärmad ljudkabel (med 3.5 mm plugg) eller kan jag köpa den billigaste jag kommer över?

Jag tänkte nämligen sätta den på en bom, för det är väl inga problem att plocka av fästet för kameran?

Det blev många frågor, men är grymt om jag får svar på alla! Tack på förhand

Postad

Nej, den är inte bäst för sitt pris, den är helt enkelt bara väldigt avpassad för att fungera direkt på en kamera.

Ska du köra boom så rekomenderar jag MYCKET hellre Rödes NGT-2. Den är fristående, balanserad & mycket användbar till det mesta.

Vad gäller elledningar, den kan inte vara speciellt nära alls. Den saknar dom skydds-system som andra mickar har för att döda sånna störningar eftersom den inte är menad att ha längre sladd än nån decimenter.

Postad

Röde NGT-2 är ju dock inte riktigt i samma prisklass. Där kanske finns bättre mickar i samma prisklass som Videmic, men alla tester jag läst så har den fått väldigt bra betyg. Det är dock ingen proffsmick med balanserad kabel.

http://www.jam.se/ säljer den för 995:- och de säljer även RØDE Dead Cat vindskydd.

Postad

[citat=Ronnie]Röde NGT-2 är ju dock inte riktigt i samma prisklass. Där kanske finns bättre mickar i samma prisklass som Videmic, men alla tester jag läst så har den fått väldigt bra betyg. Det är dock ingen proffsmick med balanserad kabel.

http://www.jam.se/ säljer den för 995:- och de säljer även RØDE Dead Cat vindskydd.[/citat]

Jag är ruggit mycket nybörjare och funderar på en mick. Funkar den här (Videmic) på vanliga "svensson-dvkameror"? Hur långt avstånd från kameran kan man ha för att ta upp schysst ljud?

Eller behöver man spela in ljudet på någon separat enhet?

Postad

[citat=roswall][citat=Ronnie]Röde NGT-2 är ju dock inte riktigt i samma prisklass. Där kanske finns bättre mickar i samma prisklass som Videmic, men alla tester jag läst så har den fått väldigt bra betyg. Det är dock ingen proffsmick med balanserad kabel.

http://www.jam.se/ säljer den för 995:- och de säljer även RØDE Dead Cat vindskydd.[/citat]

Jag är ruggit mycket nybörjare och funderar på en mick. Funkar den här (Videmic) på vanliga "svensson-dvkameror"? Hur långt avstånd från kameran kan man ha för att ta upp schysst ljud?

Eller behöver man spela in ljudet på någon separat enhet?[/citat]

Alla kameror som har en ljudingång utav sorten mini phono, lika dan som du har till ingångaran på PC:n eller till mp3 spelaren, kan använda en sådan här mikrofon. Ronnie hade nog lite brått när han skrev men micken heter "Videomic". Det blir alltid "bråk" när denna mic kommer på tal. Den är inte riktigt rumsren för vissa. Men bry dig inte om det utan gå in på http://www.rodemic.com och titta på vad de rekomenderar.

Postad

[citat=Stefan_holst]

Alla kameror som har en ljudingång utav sorten mini phono, lika dan som du har till ingångaran på PC:n eller till mp3 spelaren, kan använda en sådan här mikrofon.[/citat]

Skulle bara rätta lite...ministereotele ska det vara som du ska ha på kameran, inte phono, det är en helt annan kontakt, även kallad rca.

Postad

Under 1000? Då är det ju inte så farligt :-)

Men faktum kvarstår dock tyvärr att den är jobbig att ha på boom.

Den är som jag ser det en av dom bättre i budgetklass att ha direkt på kameran, men man måste vara försiktig med både närhet till strömkällor/bildskärmar osv och kabellängder.

Kan dock tyvärr inte svara på hur långt ifrån den fortfarande låter bra, men får väl förutsätta att det bör vara en bit eftersom den inte är gjort för närmickning.

Postad

[citat=Luzer][citat=Stefan_holst]

Alla kameror som har en ljudingång utav sorten mini phono, lika dan som du har till ingångaran på PC:n eller till mp3 spelaren, kan använda en sådan här mikrofon.[/citat]

Skulle bara rätta lite...ministereotele ska det vara som du ska ha på kameran, inte phono, det är en helt annan kontakt, även kallad rca.[/citat]

Tack, jag trodde att det var samma, bra nu vet jag.:-)

• 4 veckor senare...
Postad

Hej!

Jag införskaffade mig en Röde NT3 efter rekommenadationer från blanda annat Luzer.

Måste bara säga att ljudet är helt suveränt. Trodde inte det kunde låta så här bra för 995:-

Om man jämför med kamerans egna mikrofon så är det som att jämföra en Hyundai med en Porsche!

Anders

• 1 månad senare...
Postad

[citat=Christian van Caine]Under 1000? Då är det ju inte så farligt :-)

Men faktum kvarstår dock tyvärr att den är jobbig att ha på boom.

[/citat]

Den går att ha på boom tack vara diverse skruvgängor brevid kameraskon... se videoklippet på rödes hemsida! Enda nackdelen är att man då får nöja sig med den inbyggda upphängningen.. Men med låg budget har man ju varken råd med proffsig boom eller dyr upphängning.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...