Zhyron Postad 4 januari 2006 Postad 4 januari 2006 Bara en snabb liten fråga, vilket är bäst Hi8 eller DV (mini-dv som de vanliga konsument kamerorna har) Vilket tar bäst bild? Finns det flera val med Hi8? Såg en bild av en sådan kamera och den såg likadan ut som en mini-dv kamera så det verkade inte som om det var stor skillnad i inställningar som man kan göra 0 Citera
Norbert Postad 4 januari 2006 Postad 4 januari 2006 Har inte så stor koll på Hi8, men i konsumentprisklassen ger en DV-kamera en bättre, mer detaljerad bild. Sen beror det på vad man tänker göra med materialet. Ska du slänga in det på en dator och redigera så är väl DV lämpligare då du kan få över det till datorn utan kvalitetsförlust genom Firewire och slipper på så vis videofångarkort. 0 Citera
Ronnie Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 Det kan givetvis vara olika på olika kameror, men överlag DV. Hi8 är ett utgående format. http://www.adamwilt.com/DV-Hi8.html 0 Citera
maxv Postad 6 januari 2006 Postad 6 januari 2006 Men Dv är ju också väldigt mycket enklare att jobba med en med Hi8 som ju är gamalt. 0 Citera
Munthe Postad 6 januari 2006 Postad 6 januari 2006 Varför vill man jobba med ett analogt videoformat? 0 Citera
wääuu Postad 7 januari 2006 Postad 7 januari 2006 det är ju fräckt ;) DV är väl bäst ett analogt format som Hi8 tar väl inte mer än 380 linjer eller är jag fel ute? 0 Citera
mjg Postad 7 januari 2006 Postad 7 januari 2006 Jag tycker svärtan i DV är överlägsen VHS, SVHS och Hi8. Svärtan var det första jag la märke till när DV kom - kontrasten...Dessutom är det mycket mera dropframes i t.ex. Hi8. Jag har svårt att ens jämföra DV och Hi8 (fast jag gjorde det nyss :-D) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.