Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är inte så duktig på photoshop men vet att vissa filformat (jpeg tror jag) kan bli sämre (upplösning) för varje gång man sparar den (typ). Kan nåt liknande ske i premiere? Alltså att man jobbar med en film sparar den och sen redigerar igen sparar en gång till osv. Det är väl antagligen inte så men ibland har jag fått känslan av kvalitén på filmen blivit sämre efter hand men så är det kanske inte eller kan det vara så?

/F.

Postad

[citat=frehåk]Jag är inte så duktig på photoshop men vet att vissa filformat (jpeg tror jag) kan bli sämre (upplösning) för varje gång man sparar den (typ). Kan nåt liknande ske i premiere? Alltså att man jobbar med en film sparar den och sen redigerar igen sparar en gång till osv. Det är väl antagligen inte så men ibland har jag fått känslan av kvalitén på filmen blivit sämre efter hand men så är det kanske inte eller kan det vara så?

/F.[/citat]

O ja. DV-codecen är extremt destruktiv.

Postad

[citat=frehåk]Jag är inte så duktig på photoshop men vet att vissa filformat (jpeg tror jag) kan bli sämre (upplösning) för varje gång man sparar den (typ). Kan nåt liknande ske i premiere? Alltså att man jobbar med en film sparar den och sen redigerar igen sparar en gång till osv. Det är väl antagligen inte så men ibland har jag fått känslan av kvalitén på filmen blivit sämre efter hand men så är det kanske inte eller kan det vara så?

/F.[/citat]

Ja, självklart förlorar du kvalité om du rendrerar flera gånger. Det är därför man ska spara sitt projekt i sessionsfiler eller liknande istället. Vet inte riktigt vilket format i film som är helt lossless, men i PS är det ju psd-formatet, alternativt png, som gäller. Förövrigt så blir det ändå aldrig lossless när man rendrerar trots att det ska vara det enligt programmet, speciellt inte om man gör det flera gånger.

Postad

/F.[/citat]

jpeg är ett "komprimerat" bildformat, det finns olika typer av komprimeringar men jpeg är ett destruktivt sådant. skillnaden ligger i hur bildinformationen skrivs och framförallt att när det gäller jpeg så skrivs den om varje gång baserat på hur den såg ut när du öppnade den (om jag minns rätt, det var några år sedan jag pluggade sånt).

vill du använda helt lossless så kör på psd eller bmp för sånt du ska se på skärm, och pdf (utan komprimering eller med zip komprimering) eller tiff för sånt som ska tryckas eller skrivas ut. png ska också vara ganska safe men det är egentligen precis som jpeg ett bildformat som tagits fram för användning över nätet; små komprimerade filer som går snabbt att ladda och som man ändå inte ska jobba med.

personligen kör jag med bmp för enkelhetens skull. har man ett helt gäng som ska läggas in i följd som frames (säg att du gjort en enkel frame-by-frame rotoscope sekvens i photoshop, en lightsaber eller vad som helst) så har du dem bara numrerade i ordning och samma mapp. därifrån kan du importera dem direkt i klipprogrammet som filmsekvens.

Postad

Hoppsan!

Något väldigt viktigt som jag missat här verkar det som.

Hur ska jag gå tillväga för att inte tappa i kvalité på filmen då? Jobbar i premiere pro 1.5.

Det brukar se ut ungefär så här när jag jobbar:

Tar in filmen från kameran och importerar eventuella texter och musik m.m.

Drar sakerna till timeline och redigerar (klipper, lägger på effekter, övergångar, rörelser osv).

Sparar projektet lite då och då.

Exporterar filmen för att kunna spela upp den och se hur den är så här långt.

Fortsätter att redigera och spara filmen lite då och då.

Exporterar igen (över den gamla) för att se hur filmen är nu.

Så här håller jag på tills jag är nöjd.

Gör jag något galet här?

Frågan är i sådanafall hur bör jag göra istället/vad ska jag tänka på?

/F.

Postad

jag är ingen redigeringsguru, men så mycket kan jag säga att du förlorar ingen kvalite varje gång du sparar projektet. premiere läser in videofilerna du jobbar med en gång och lägger ut förhandsvisningar i tidslinjen där du jobbar med dem. när du exporterar själva filmen sen får du välja komprimering (eller okomprimerat). gör du det bara för att kolla på den så spelar det ju ingen roll eftersom det inte är slutprodukten du skapar, det du däremot bör tänka på är att när du importerar en video eller ljudfil i projektet som redan är komprimerad och alltså ingen DV fil eller liknande, så förlorar den biten kvalite eftersom den komprimeras om nästa gång du exporterar den, om du förstår?

att komprimera innebär att ta bort information, och att komprimera om innebär att ta bort ytterligare information.

tänk också på att använda rätt komprimering, både när det gäller ljud och bild, för det ändamålet du exporterar filmen för.

Postad

Jo, det du skriver är precis så jag uppfattar att t.ex. Premiere Pro arbetar. Redigeringsarbetet på tidslinjen berör inte de faktiska filerna, AVI-klippen, utan tar endast fram redigeringsalgoritmerna som tillämpas på AVI-filerna först vid den sista renderingen till DVD eller vad man nu gör i slutänden. Dvs allt "labbande" med redigeringar där man lägger på och tar bort effekt, övergångar och annat om vartannat, lämnar originalfilerna opåverkade. Sant? Om så är fallet kan man labba runt med allehanda hantering av tidslinjens filer utan att någon kvalitetsmässig förlust inträffar.

Att man däremot, som du skriver, tappar kvalitet genom att tanka hem en redan komprimerad fil till tidslinjen, det ger självklar förluster.

Postad

Den där processen involverar bara en omkomprimering och det är när du renderar ut en fil för att se hur det blir. Vad renderar du ut till och varför? Varför inte titta i Premiere Pro eller allra helst, genom DV-kameran från Premiere Pro och på en TV? Då får du ju se exakt vad det är du gör, i rätt storlek och med hyffsat korrekt färgåtergivning.

Postad

Hmmm, jag tror att jag behöver en begreppsförklaring (nybörjare som jag är...)

Rendering för mig är när man t.ex. i Premiere Pro tar fram förnyade förhandsgransningsfiler (PP:s röda linje i tidslinjen blir grön). De ger en god bild av slutresultatet av övergångar och effekter som har applicerats på klippen i tidslinjen. Här undrar jag om original AVI-filerna fortfarande är orörda? Jag tror de är det, men det är bara en gissning från min sida.

Slutsteget när man tar och bränner en DVD t.ex, då komprimeras filerna via MPEG en faktor 3 ca. (från AVI-filernas tankning från DV-kameran till PC med 25Mb/s till DVD:n med bithastigheten max 8Mb/s). Kallas detta steg också för rendering eller finns det ett annat namn för detta steg?

Postad

Om du sparar ut filen som exempelvis Quicktime med animation codec så komprimeras filmen väldigt lite. Vill du vara ännu säkrare kan du ju alltid rendera ut en tiff-sekvens.

Men båda allternativen blir tunga.

Postad

[citat=SuperMek]Rendering för mig är när man t.ex. i Premiere Pro tar fram förnyade förhandsgransningsfiler (PP:s röda linje i tidslinjen blir grön). De ger en god bild av slutresultatet av övergångar och effekter som har applicerats på klippen i tidslinjen. Här undrar jag om original AVI-filerna fortfarande är orörda? Jag tror de är det, men det är bara en gissning från min sida.[/citat]

Källfilerna blir alltid orörda.

Att exportera till alla format (avi, mpeg, mov, wmv, mm, mm) kallas rendering. :)

• 2 veckor senare...
Postad

I mitt Premiere Elements brukar jag inte spara om det så mycket men jag är ganska säker på att det blir lite sämre kvalité för varje gång. I Paint blir det ganska mycket sämre kvalité bara man sparar det en gång.

Postad

[citat=carbe]I mitt Premiere Elements brukar jag inte spara om det så mycket men jag är ganska säker på att det blir lite sämre kvalité för varje gång.[/citat]

Om du trycker Ctrl+S eller går till File>Save för att spara så tappar du absolut ingen kvalitet, hur många gånger du än sparar. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...