final_cut Postad 14 januari 2006 Författare Postad 14 januari 2006 [citat=Kimster] De har vanligtvis en lista på vad som funkar och vad som inte funkar ihop med deras hårdvara och vet man ändå inte så ringer man deras support, som för övrigt är en av de bästa på marknaden, speciellt om man betalar för det extra skyddet.[/citat] ...och då ska man skaffa vad? Basic, Standard eller Premium? 0 Citera
Kimster Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 Hehe ja du, det är nog bara du själv som kan avgöra det, med behov och ekonomi som faktorer. Jag brukar alltid ge rådet att har man pengar köp det bästa man kan få för dem. Datorer har ortroligt låg livslängd idag, specielt om man köper de sparsamma modellerna. 0 Citera
j3n5 Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 [citat=Per Lind][citat=j3n5] Men dell hr ju t ex sin precision serie som de säger är designad för video.. Kanske kan man plocka ihop det billigare själv, men de datorerna borde ju fungera OK..?[/citat] Det är mycket "borde" när det gäller datorer. Jag refererar bara till vad min kompis råkade ut för. Som alla andra datoranvändare har jag gått på pumpen många gånger med program eller hårdvara som borde funka men inte gör det. Tillverkarna tvår sina händer och lämnar ingen garanti då det finns massor av kryphål. Själv prövade jag med AMD då de hde rykte om sig att vara snabba men med mitt dåvarande Matrox-kort funkade det inte. Först när jag bytte till Intel började det gå som det skulle men ändå inte helt perfekt. Matrox-kortet var lite för gammalt så det fanns inga drivrutiner som passade. Även om Du specificerar vad Du skall ha datorn till finns alltid någon lucka dom inte tillverkaren tänkt på och då får Du skylla Dig själv. En "riktig" vodeodatoraffär typ Lindqvists Radio är nog bättre att ha att göra med även om Du får betala några kronor mer - de vet oftast vad de pratar om. Men, givetvis kan kan sådant funka som borde funka. -Per[/citat] Då är man ju genast uppe i mac-priser, och mac funkar ju alltid..;) 0 Citera
carbe Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 Jag tror den duger fast jag är ju inte helt säker. Jag litar inte riktigt på komplett.se tyvärr... 0 Citera
final_cut Postad 15 januari 2006 Författare Postad 15 januari 2006 Antivirus-program då? Ska jag välja nedan eller ska jag leta annanstans? Norton™ Internet Security™ 2005 15 månaders abonnemang [lägg till 748,74 kr eller 30:-/månad1] Dell Recommended Och modem då? Vad har det för roll (utom it-anslutning, då). Hur väljer man vilket modem man vill ha? Hos Dell kan jag välja mellan dessa... --------------------------------------------------------------------------- Dell v92 Internt Data/Fax modem [lägg till 350,00 kr eller 14:-/månad1] Dell v92 Internt Data/Fax/Voice modem [lägg till 537,50 kr eller 21:-/månad1] Inget modem vald [inkluderas i priset] ----------------------------------------------------------------------------- Och är det nån som vet vad "Ett års hämtservice" omfattar? Om jag nu inte skulle ha råd med bättre, vilket förefaller vara så för tillfället... 0 Citera
Ronnie Postad 16 januari 2006 Postad 16 januari 2006 Akta dig för Norton; tar upp sjukt mycket systemresurser. Själv skulle jag rekommendera http://www.kaspersky.com/. Om du nu skulle använda datorn för redigering rekommenderar jag inte att du kör anti-virus (ialla fall inte påslaget hela tiden). 0 Citera
final_cut Postad 16 januari 2006 Författare Postad 16 januari 2006 [citat=Ronnie]Akta dig för Norton; tar upp sjukt mycket systemresurser. Själv skulle jag rekommendera http://www.kaspersky.com/. Om du nu skulle använda datorn för redigering rekommenderar jag inte att du kör anti-virus (ialla fall inte påslaget hela tiden).[/citat] Ok! Kan du så här på rak arm vad det kostar och sånt? Är det bara att ladda ner, eller? 0 Citera
Ronnie Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 Beror på vad du har för behov, deras olika produkter står på sidan. De har trial-version ifall du vill testa en kort tid. 0 Citera
Ayame Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 nånting jag kan varna dig för är att vad du än gör, köp aldrig en Dell. Dell duger åt ens farmor som vill ha en "helhetslösning".. Har en del vänner som köpt Dell, dom har svurit att aldrig röra en ingen. Känner till företag som känner sig lite blåsta. 0 Citera
final_cut Postad 17 januari 2006 Författare Postad 17 januari 2006 [citat=Ronnie]Beror på vad du har för behov, deras olika produkter står på sidan. De har trial-version ifall du vill testa en kort tid.[/citat] Vad jag har för behov? Nu tog samtalet en komplicerad vändning - jag vill bara ha ett antivirusskydd, för det är väl vad det är? 0 Citera
final_cut Postad 17 januari 2006 Författare Postad 17 januari 2006 1) Skulle ni inkludera en DVD-ROM? 2) Är det klokt att köpa modem från Dell eller bör det göras någon annanstans, eller spelar den inte någon roll? Modem-sorter nedan: Dell v92 Internt Data/Fax modem [lägg till 350,00 kr eller 14:-/månad1] Dell v92 Internt Data/Fax/Voice modem [lägg till 537,50 kr eller 21:-/månad1] 3)Överspänningsskydd - lyx eller nöd? 0 Citera
MaiM Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 Det var många som har "kompisar" som har Dell och som har problem med dem, inte kompisarna dock (hoppas jag). Vet inte hur det är på consumer sidan, ingen erfarenhet av dem där, men inom processindustrin där jag arbetar så är Dell helt suverän. Faktum är att de levererar datorer till ett flertal av de tillverkare som tillverkar styrsystem till våra industrier och kraftverk. Och dessa datorer stängs ALDRIG av, är alltid igång. Dock inga billiga maskiner som du kan köpa på deras hemsida, men jag tycker att detta borde borga för en god kvalitet på de dator de erbjuder till vanliga konsumenter också... 0 Citera
Ayame Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 styrssystem till industrier och kraftverk`? Det har verkligen ingenting med videoproccessering och videoredigering att göra. Vill du ha bra dator? kontakta typ webbhallen, fråga dom om vad för komponenter är bra/bäst till videoredigering etc etc. Mac kan man köpa om man inte kan någonting om datorer, Kan man något om datorer så förbered er på att bli jävligt frustrerade. Blivit tvungen att stå ut med Mac vid flertalet medialinjer/filmskolor. Ett typ exempel är att om du har problem med ljudet, för en pc användare är det naturligt att gå till kontrollpanelen och sedan kolla up ljudkort osv. går du till mac'ens motsvarighet till kontrollpanelen och sedan ljud/ljudkort finner du en volymkontroll och en mute knapp. Då sitter man där: jaha?. En annan erfarenhet är att operativsystemet är riktigt segt. och sedan tycker jag dom verkar rätt dyra, aldrig köpt en själv, men det jag hört av lärare att dom köpte sina g5:or för skulle jag lätt kunna köpa en 10 gånger kraftfullare pc maskin för. 0 Citera
Kimster Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 [citat=MaiM]Det var många som har "kompisar" som har Dell och som har problem med dem, inte kompisarna dock (hoppas jag). Vet inte hur det är på consumer sidan, ingen erfarenhet av dem där, men inom processindustrin där jag arbetar så är Dell helt suverän. Faktum är att de levererar datorer till ett flertal av de tillverkare som tillverkar styrsystem till våra industrier och kraftverk. Och dessa datorer stängs ALDRIG av, är alltid igång. Dock inga billiga maskiner som du kan köpa på deras hemsida, men jag tycker att detta borde borga för en god kvalitet på de dator de erbjuder till vanliga konsumenter också...[/citat] De funkar utmärkt på consumersidan också, min erfarenhet av de fel många "tycker" Dell-system har är inga Dell-fel utan bara problem användaren skapar själv ofta i tron att de kan göra vad som helst med datorn. Det roliga här är att skulle ens DELL-dator få problem kan de fixa det utan kostnad såvida man inte vart och pillat själv, för det är ingen Bygg-själv-dator, som jag påpekade innan. 0 Citera
j3n5 Postad 18 januari 2006 Postad 18 januari 2006 För några år sedan klagade alla LAN-kids på Compaq. Nu är det Dell de ger sig på...;) 0 Citera
final_cut Postad 18 januari 2006 Författare Postad 18 januari 2006 Senaste nytt! Har nu äntligen beställt en dator från Dell, dock ännu ej betalat för den. Så har ni nåt att tillägga (utöver att Dell suger) rörande valet av egenskaper så är det högtid nu! Jag har inte beställt ÖVERSPÄNNINGSSKYDD eller SÄKERHETSENHETER, men jag antar att det kan köpas seperat och är lätt att "installera"? Dimension 9150 P4 630 (3.0GHz, 800FSB, 2MB CACHE) 2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x1024) Memory 13-1 media card player 250GB SATA (7200rpm) Hard Drive with 8MB DataBurst Cache 16x max. DVD+/-RW & 16x DVD-ROM ATI Radeon X600 256MB HyperMemory IEEE 1394 PCI Adapter card Integrated Sound Blaster Audigy ADVANCED HD Audi Pris 12,883.75 0 Citera
Lars A Postad 18 januari 2006 Postad 18 januari 2006 Den där duger nog bra. Själv bygger jag mina datorer, och kör just nu på ett ASUS P4C800E, vilket kanske var det bästa innan PCIexpress kom ut, och samma bus-prestanda som din förutom grafikhastigheten. Att uppgradera min betyder nytt moderkort, nytt grafik, nya minnen och ny processor...vilket jag väntar med. Ljudet finner jag bättre att ha på moderkortet, då mitt förra Audigy-kort bråkade med i stort sett allt annat som satt på PCI-platserna. Numera kör jag även med en yttre ljudburk kopplad till USB2, vilket gör att moderkortets ljud hanterar windows-effekter och ev. 5.1 ut, medans den yttre burken, en Tascam US224 kan fixa digitalt och analogt mirakelljud, och framför allt en jog-fjärr till div. applikationer. Vad jag dock har, som du skulle fråga om är RAID, dvs två SATA-diskar som jobbar parallellt, vilket ger dubbel speed, dubbel kapacitet (volym data), vilket betyder fler saker igång samtidigt utan att hårddisken bromsar. Allts om krävs är en RAID-kontroller på moderkortet, vilket ditt kanske har, och isåfall beställer du en extra hårddisk bara och ber dem installera den som RAID med den första (Redundant Array of Independent Disks) Låter riskabelt, men det är det inte. Jag har kört i flera år med mina två snurror utan problem. (well, brist på utrymme blir det hur mycket man än bäddar för) 0 Citera
final_cut Postad 18 januari 2006 Författare Postad 18 januari 2006 Ja, men datorn lär nog inte användas så mycket till filmredigering utan mest nedladdning och bild/foto-redigering. Är inte insatt allt detta med RAID och SATA-hårddiskar, men tanken är att jag ska ansluta en extern 250 GB SATA hårddsik om utrymme skulle saknas... Alltså om jag skulle behöva spara större filmprojekt seperat från operativsystemet. 0 Citera
Lars A Postad 18 januari 2006 Postad 18 januari 2006 Då klarar du dig utmärkt. Tänkte mest på filmredigering där. :) 0 Citera
MaiM Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 [citat=Ayame]styrssystem till industrier och kraftverk`? Det har verkligen ingenting med videoproccessering och videoredigering att göra. [/citat] Det har du givetvis helt rätt i. Min poäng var att många säger att Dell är så dåliga, men trots detta så väljer många företag med långt högre krav på tillförlitlighet att använda sig av dem. Jag får liksom inte den ekvationen att gå ihop. Det är ju inte direkt Dells förmåga till videoprocessering och videoredigering, som du uttrycker det, som det klankas ned på. Eller? 0 Citera
final_cut Postad 30 januari 2006 Författare Postad 30 januari 2006 Och nu slutligen, hade tänkt köpa denna skärm. Bra eller anus? Pricerunners recesenter verkar i alla fall gilla den. Självklart kan man köpa en skärm för 5,000 kr, men jag försöker hålla en budget... http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/218085/prices 0 Citera
Ronnie Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 Personligen hade jag köpt en med en responstid på 12ms eller lägre. 16ms känns lite högt i dagens läge. 0 Citera
Ayame Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 [citat=final_cut]Och nu slutligen, hade tänkt köpa denna skärm. Bra eller anus? Pricerunners recesenter verkar i alla fall gilla den. Självklart kan man köpa en skärm för 5,000 kr, men jag försöker hålla en budget... http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/218085/prices[/citat] jo Ush, 16 ms är inte inget att hänga i julgranen. Den här skärmen har 4 vilket börjar bli mer och mer normalt. ingen mening att köpa en skärm som man ingentligen borde byta ut innan man ens har köpt den. 0 Citera
Eric Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 Hmm, det såg rätt hyffsat ut. Det enda som man skulle kunna klanka ner på är eventuellt ramminnet. Köper man en ny dator idag så vill man hellst ha det nyare och snabbare ramminnet DDR2. PC3200 klarar inte av andra bussar i datorn som är snabbare vilket gör att ramminnet sölar ner datorn, en dator som skulle ha mycket större potential med DDR2 som du i framtiden skulle kunna uppgradera till hela 800MHz (PC3200 ligger på 400MHz). Ramminner är viktigare än vad många tror och det är inte bara ramminnets storlek som avgör hur bra det är. Det som förljer med det där paketet är visseligen ett märkesminne, med det är gammalt å håller på att gå ur tiden. 0 Citera
Eric Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 Nu missade jag att du hade ändrat valet av dator. :) Den du har beställt ser betydligt bättre ut. Smacka bara in en till hårddisk (ca 1000:-) och kör de parallellt. Skulle kunna bygga exakt samma dator för under 10.000:- :P 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.