Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vet ju inte riktigt om det här passar in under just specialeffekter, men det är väl nära nog :)

Som ämnet antyder så undrar jag vad man använder för vapen i filmer. Använder man riktiga vapen med blank ammunition eller bara atrapper?

Jag vet att jag har frågat samma sak i Gästboken, men där fick jag ju inget svar, så jag testar här istället..

Posted

Tror det är vanligast att man använder vapen med en mindre pipa inuti som skjuter speciella patroner som avger en ljudknall och en mynningsflamma på sin höjd.

Att vapnet har en mindre pipa inuti beror på att drivladdningen från den speciella patronen annars inte skulle orka dra tillbaka manteln och ladda ny patron.

Fast det förekommer nog en massa andra varianter också; lössplugg och replikor och allt möjligt.

Posted

Oftast använder man sig av lösplugg. Ett tips kan vara att vända sig till en skytteförening för vidare info, förutsatt att ni inte vill anlita en vapenexpert...

Ett "post"-alternativ är att använda replikor och adobe aftereffects samt några inspelade ljud (skott, hylsor faller i marken/på golv etc) efter ett besök på skjutbanan. I en del fall skjuts det även skarpt, men det förutsätter givetvis en rigorös säkerhet och är ovanligt...

Replikor finns bl a på Hobbex

Posted

Adobe Aftereffects? Låter dyrt tycker jag :) Men jag kan ju ha fel.. Det där med replikor låter ju annars som det enklaste om man bara gör en kortfilm med väldigt lågbudget och utan expertis inom området..

Posted

Här kan man hyra vapen som skjuter lössplugg, men det är nog inte billigt... :(

http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/

De säljer även squibs och liknande (man måste dock ha tillstånd av polisen för att äga dem)

För lågbugdet (eller rentav no-bugdet) filmer duger nog replikor bra. Om man inte råkar ha en rik farsa... ;)

Posted

Lite tunn sida, men jag tvivlar inte på att det blir rätt dyrt att köpa squibs, så jag får nog klara mig med replikor. Såvida jag inte kan få låna pengar av någon annans rika farsa :)

Posted

testa och lägg i kinasmällare/ryssar i ditt replika vapen, blir riktigt häftigt och ser realistiskt ut... det dumma är att du bara kan skjuta 1 skott.. sen får du klippa för att lägga in ett nytt. så får man ju vara skicklig och inte visa stubinen ;)

Posted

Men är inte risken överhängande att de flyger ut bitar av det pappers hölje som finns runt krutet och/eller att pistolen skadas? Fast det är väl allt för konsten som gäller kanske? :)

Posted

replika pistoler - exakta kopior av riktiga fast ingen skjutmekanism och pluggad. klart dom pallar en ryss.. det behöver du inte oroa dig för. du behöver heller inte oroa dig för att det flyger ut saker, det går så snabbt så man ser oftast inte det (förutom om du filmar i 150fps och drar slowmo på det sen :e ). speciellt häftigt är det när det är mörkt, då ser man riktigt muzzleflashen.

Posted

Ajdå, då får jag väl låta bli att använda alldeled för mycket slow motion som jag hade tänkt :)

Hmm, kollar på Hobbex vad replikor kostar. 575:- för en Colt 45 Automatic, 599:- för en Beretta och 475:- för en Walter PPK. Får väl bli low-budget istället för no-budget gissar jag :)

Posted

jag har Berettan och Uzin från Hobbex, hade Colten men nån tattare snodde den... (vad han nu skulle ha den till). dom är väl sådär kvalité på... har kanske vart lite ovarsam, men dom börjar säcka ihop nu :)

Posted

hehe, den fanns där när jag köpte den för några år sedan. dom kanske har tagit bort den nu, skrämde väl livet ur alla snutar ute på stan :e

Posted

Måste vara så :) Är nog inget att rekommendera i the U.S. Kalla mej fördmosfull, men min gissning är att man skulle ligga intagen på sjukhus rätt snabbt om man gick omkring med den på sig :l

• 3 weeks later...
Posted

testade det där med replik + kinaskott... gick inge vidare (fast det kan ha berott på filmteamets enorma otur...), pistolen flög bokstavligt talat åt helsike. Vet inte vad det beror på, men det kan ha kommit skit i pipan som "täppte till" eller nåt...

Posted

Jag var med när vi spelade in en film jag är med i, då tog vi en gammal "bysse" som pappa hade gjort till mig när jag var liten.

Det var hål rakt igenom så jag stoppade in ett Tigerskott här fram och proppade in gräs i den andra änden.

Tanken var att jag skulle hålla tummen för den sidan så det "sköt av" men jag glömde det. Skottet gick av och jag fick all rök och gräs i ögat och föll ihop bakom stenen.

Eftersom vi inte tar omtagningar så syns det såklart på filmen och det ser roligt ut. :)

Posted

Jag kanske skall svara på originalfrågan (jag har ju ändå officiellt rekord i antal skottlossningar under en inspelningsdag på en Svensk långfilm).

Generellt sett används vanliga skjutvapen som hanteras av en expert. Skjutvapnen "kasseras" för inspelningar eftersom de drivladdningar man laddar vapnen med är ovanligt kraftiga. Normala drivladdningar ger väldigt lite mynningsflamma och de rikserar att försvinna mellan bildrutorna när man spelar in med film (som är progressiv). Den överdrivna drivladdningen gör vapnen "skeva" och obrukbara för normal skjutning.

Det är inte många som arbetar med vapenhantering på film - de få som finns gör det i huvudsak för att de har ett tillräckligt stort arkiv med filmanpassade vapen (skarpa vapen är väldigt dyra och ingenting man väljer att skjuta sönder om man inte kan leva på det). I USA ser marknaden helt annorlunda ut eftersom produktionen av actionfilm är så pass mycket större.

Och; Ja, det är dyrt att anlita vapenkonsulter för filminspelningar.

Posted

Vi hade ca 70 inställningar under en dag på 35mm med två kameror (Arri 535B och en ombyggd IIC). Minst 50 av dessa har någon form av skottlossning. Hur många skott det blev vet jag inte. Inte vapenkonsulten heller men han konstaterade att det var enda gången på en Svensk filminspelning som filmteamet stod och väntade på att han skulle bli klar med laddningarna. Svetten lackade på den tackarn. Vi skjöt hundratals skott och genomförde en massiv inomhussprängning med tryckluft och ett hopp ut genom sprängtriggad glasruta med fall tre våningar ned i en sophög. Svenska Stuntgruppen stod för det miraklet. Tyvärr är scenen softad i den slutliga distribuerade kopian. Filmen var Hjärta av Sten. En av de mest kritikerhatade på senare år.

Posted

Öhh...jag får ju inte glömma de tre fullkroppsriggarna av squibbs vi genomförde under samma dag. Så rädd har jag aldrig sett Micke Nyqvist. Vi hann göra en improviserad artär pump också (med hjälp av lite gummislang, en spruta och en liter blod).

Posted

om ni vill framställa realistiska skottlossningar o annat kul så kan jag rekommendera ett program som heter ALamDv

www.alamdv.com