Jump to content

Extern Mic?

MaSaz9023

Recommended Posts

Hej jag är en fattig hobby filmare som undrar vad man kan få tag på en billig mikrofon till en dv-kamera, ska den vara riktad eller rundupptagande mic?

Är det någon speciell eller går det med en vanlig stark sång mic, förklara gärna kan inte mycket om sånt, ska mest ha den i dialoger och tal.

MVH /Martin

[citat=MaSaz9023]Hej jag är en fattig hobby filmare som undrar vad man kan få tag på en billig mikrofon till en dv-kamera, ska den vara riktad eller rundupptagande mic?

Är det någon speciell eller går det med en vanlig stark sång mic, förklara gärna kan inte mycket om sånt, ska mest ha den i dialoger och tal.

MVH /Martin[/citat]

Vad får det hela kosta?

Jag köpte en mic med 3,5mm-kontakt från Scandinavian Photo, en Sonymic - modell ECM-MS908C.

Riktigt schysst ljud, å på micken finns två val, den kan rikta ljuden 90 grader eller få upp ljud från 120 grader.

Den låg på 1375 kr inkl. moms. I för sig måste det finnas ännu billigare, men jag gillade den här eftersom den kunde ställas in, ljud att den får ett rätt schysst stereoljud.

Hejsan!

Jag rekomenderar RØDE VideMik, glöm inte att köpa RØDE Dead Cat (vindskydd) som tillbehör om du ska filma ute. Totalt med mick och den "döda" katten blir det ca: 1500 - 2000sek tror jam.se saluför dom.

Kolla även under podcasts här på forumet där det ligger minst 2st olika länkar till videopodcast om micar. Där får du en bra uppfattning om de olika typerna samt lite mera info om RØDE VideMik