Gå till innehåll

Kortfilm: Urban Exploration


tomgrejs

Recommended Posts

För er som inte vet går Urban Exploration ut på att man ger sig ut i staden

och försöker utforska gömda platser som är bortglömda och övergivna,

för att på så sätt upptäcka staden på nytt.

 

Jag har länge tänkt att det skulle kunna bli en bra film. Så mitt första riktiga manus och första kortfilms projekt blev en skräckfilm. Ja jag vet att det är dömt att misslyckas med skräck. Speciellt när det är ens första filmprojekt. Filmen lånar influenser från alla möjliga filmer. Själva stoyn som kanske inte är så orginell har jag försökt göra helt egen. Men jag tror starkt på idén och kommer lägga ner mycket tid på förarbetet. Manuset är klart nu och jag vill ha kommentarer! Vad är bra, vad är dåligt? vad är otydligt? vad kan förbättras, skippas, eller utvecklas?

 

Manuset är bifogat.

 

Synopsis kommer här:

 

 

Titel: Urban Exploration

Syfte: Vara spännande

Budskap: Vänner för livet

Form: Spelfilm

Målgrupp: Ungdommar

Längd: 8-10 minuter

 

Ett gäng ungdommar, "urban explorers", ska utforska en nerlagd fabrik. Det är oklart varför den har lagts ner. De förbereder sig med ficklampor och tillbehör. Ger sig av till fabriken som ligger långt ute i skogen. Väl där händer en del konstiga saker. De hör röster och ser skuggor av något okänt. Efter ett tag uppenbarar sig en liten unge. Är det en riktg unge eller ett spöke? De gillar inte stämmningen och förösker fly. De lyckas fly ut, men två av dom blir kvar. Så de beslutar sig för att trots alla omständigheter gå in igen för att leta reda på sina kompisar. De hittar dom, och spöket. De försöker fly ut ur huset. Tillslut hittar de en väg ut. Alla vid liv. Men mer eller mindre chockade. De tar sig tillbaka till civilisationen, långt bort från fabriken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra story, lite mycket stavfel kanske, men det går ju fort att räta till. Vilken ålder är huvudpersonerna i? Det framkom inte i manuset.

Men med lite arbete så tror jag att det kan bli en riktigt bra kortfilm. Utvecka storyn lite och gör det till en långfilm vettja... Det behövs mycket independent skräck i Sverige...

Länk till kommentar
Share on other sites

"Urban Exploration går ut på att man ger sig ut i staden och försöker utforska gömda platser som är bortglömda och övergivna för att på så sätt upptäcka staden på nytt."

 

Fick en konstig ingivelse att det istället för att stå sådär i början borde stå:

 

"Urban Explorers ger sig ut i staden och utforskar gömda platser för att upptäcka staden på nytt. Vad de hittar kan ibland överstiga de vildaste fantasier..."

 

Jag anser nämligen att filmens inledande text borde handla om människorna bakom Urban Exploration eftersom det ju är det som filmen handlar om. Sen skapas ju en viss spänning genom "vad de hittar kan..". Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

giallo: det är en hel del stavfel ja.. är medveten om det och ska fixa till det imorgon. personerna är ungdomar typ 16-20 år gammla.

 

wallin: jo. introtexten har inte jag inte lagt ner så mycket tid på utan det är bara fakta. och jag håller med om att det är viktigt att göra den bra och personlig som du säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bli coolt att köra med skakig handkamera som "Blair witch project", det kändes lite så, samma stämning...

 

Annars kändes det mer som en spökfilm än en film om UE. Du får nog ta och bestämma hur du vill ha det där...

Men som det ser ut nu tycker jag att du kan stryka UE-förklaringen i början. Även första scenen där det snackas om vilken utrustning de ska ha med, det blir bara tjatigt. Gå direkt till skogen på väg till fabriken, där kan dom kort kommentera utrustningen.

 

Sen kommer den stora frågan; Var det ett spöke eller? Vad gör han där, och vad har hänt honom???

 

Du får nog ge oss lite mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja. det är lite mer en skräck film eftersom hela filmen handlar om det typ. men för att inte göra en i mängden film helt utan anledning till handling tyckte jag UE kom in som ett bra motiverat sätt att få personerna gå till stället. men det kanske inte stämmer in så bra i filmen..?

 

sen början av filmen med grejerna de ska ha med sig var bara för att presentera alla skådespelare i ljus så man fick se hur de ser ut. kanske också går att göra på något bättre sätt.

 

ska renskriva manuset nu och fundera lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en del förslag som du bör tänka på. Rena stavfel är skitsamma men du måste tänka dig in i filmen och fundera om man verkligen uttrycker sig som du skriver i dialogerna i manuset. Exempelvis skriver du:

 

ANTON

-Oscar, har du en bra ficklampa

och mätinstrumenten?

 

Detta är fel, eftersom man som åskådare ju ser vad som händer. Istället bör ANTON säga.

- Oscar, har du prylarna med dig?

 

OSCAR

-Duger den här eller? (Tar fram en ficklampa)

Jag tog även med mätinstrumentet!

 

Eller ett annat exempel

 

-----------------------

ANTON

-Har du med dig bra

rep och tänger?

 

Låter även fel, välj t.ex.

 

ANTON

- Tog du med allt jag bad om? (Ser mot CHRISTOPHER)

 

CHRISTOPHER

- Både rep och tänger! Så oroa dig inte!

 

------------------------

 

Hehe detta var ett roligt fel: "Med hjälp utan ANOTNS karta" :)

 

Men i alla fall! Du måste skriva på ett sätt som du själv tänker dig att det skulle gå till på i verkligheten. Det finns vissa fraser du har med som man aldrig använder i film. TEX

 

ANTON

Va?, sa du nått Christopher?

 

Här nämner man ju inte namnet på personen i verkligheten utan enbart.

"Va?, sa du nått" (Anton betraktade Christopher).Du skriver detta för att du vill förtydliga att han vänder sig till Christopher men i film så säger man inte så utan då vänder sig ju personen och ser mot den andre. Tänk genomgående på detta att inte använda namn för mycket. Vi ska ju se filmen och ska egentligen se vem du vänder dig till. Givetvis ska alla presenteras i filmen och tillrop fungerar men inte så som jag visade ovan.

 

Läs hela manuset med en polare där ni spelar de olika rollerna så känner du om det låter fel och behövs ändras.

 

Jag visar här nedan hur du kan skriva när det gäller dialoger och att få med namn på alla smidigt i det löpande.

 

ERIK, PELLE, KALLE

 

ERIK

(Betraktar Kalle)

- Du ser blek ut

 

KALLE

(Ler)

- Käften va...

 

PELLE

(Skrattar)

- Han hade en tuff natt igår!

 

KALLE

(skakar på huvudet)

- Du skulle sett ERIK

(Nickar mot Erik)

 

PELLE

(Skrattar)

Det kan jag också tro...

 

ERIK

- Pelle, du ska inte ens snacka!

 

osv osv osv..... Detta är gietvis bara förslag. Men man måste försöka tänka i bildperspektivet när man skriver. Allt behöver inte sägas, tänk på det!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk][citat=giallo]Bra story, lite mycket stavfel kanske, men det går ju fort att räta till. [/citat]

 

Hehe, just det ;)[/citat]

 

har ju faktiskt en nyare verision med fixade stavfel och slipade dialoger längre ner som du kan läsa.. :)

 

Atreidas:

Efter jag skrev klart handlingen började jag slipa på dialogerna, och de som du tar upp har jag tänkt extra mycket på. föröskt fårtt det låta så naturligt som möjligt. men tydligen låter det inge bra. ska testa att skriva om det lite efter dina förslag. att det är s¨mycket namn med är för att jag ville presentera alla skådeslpelare. men det kanske kan göras på ett bättre sätt. för jag kan håll amed om att det kan känna slite krystat.

 

sen är jag övertygad om att det blir bättre irl. när man väl är på platts så får ju skådespelarna köra det som låter bäst. men som sag, tdet är bättre att vara förberedd. så jag ska uppdatera det lite senare efter nyår och allt stök.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag skriver manus skriver jag om det flera gånger, låter även andra läsa igenom det. När andra läser det så tar jag inte någon ur familjen eller vänner utan försöker ta någon som verkligen kan ge bra kritik.

 

Man får ju inte ta kritik negativt utan det handlar ju om en process för att förmedla det man vill få fram. Ibland behöver alla få lite ideer. Man vill inet ha vänner som säger "Jo det var mycket bra" om de inte tycker det för att vara snälla.

 

Skriv om, skriv om och släpp inte taget. Har man en story så skall den presenteras så bra som möjligt. Läs andra manus också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Tom!

En väldigt intressant idé du har där, dock några saker med manus som jag tror skulle kunna bli mycket bättre!

Att skriva manus är svårt, och vad jag tycker om det just nu så får jag ingen känsla av vilka dessa personer är, de är enligt mig inte karaktärer, utan bara fem pappers figurer som ska till ett hus, tänk över alltihop och försök se vem som är huvudkaraktär, vilken av dessa karaktärer ska vi känna mest för, utsätt sedan huvudkaraktärern för hemskheterna i huset, och om vi som tittar då känner för den karaktären, så kommer vi också att känna hans skräck, tycker att din Storyline är bra, men jag tror som sagt att flera aspekter kan utvecklas, tycker att du gjort ett bra jobb så långt med det kan bli mycket bättre.

Du får självklart ta den här kritiken som du vill, men jag ställer gärna upp med hjälp om det skulle behövas.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja det är nog svårare än det ser ut att skriva manus. jag såg direkt vad du menade nu. för jag vet ju vilka som är huvudpersonerna och så i mitt huvud, men det har jag helt glömt av att skriva ner och utvecklat på papperet. det är ju anton som är äldst som är huvudpersonen. han bli ju också tagen först av "spöket".. :) men du har helt rätt. jag ska sätta mig ner och skriva om och utveckla manuset lite mer så fort julovet och allt stök är över..

 

 

det enda jag kan säga att jag är lite missnöjd över är slutet. att dom bara hittar anton och björn av en slump liggande och sen srpinge roch inner precis ut. det känns som att det är ett påskyndat och väldigt förutsägbart slut som inte håller samma klass som resten av filmen. vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Synd att göra dig besviken, men det är nog mer än slutet som behöver skrivas om, hella scenen i Köket känns väldigt onödig som fler har på pekat, Sen varför ska vi bry oss om de här grabbarna.. Vilka är dem?

När det gäller slutet så behöver det vara mer förklarande tror jag. Vad är spöket, är det ute efter dem?? Eller är det något annat?

Jag skulle också föreslå någon slags karaktär utvecklign, visst kan vara svårt på så kort tid, men inte omöjligt.. Kanske är huvudkaraktären lite rädd av sig (Huvudkaraktären behöver inte vara den tuffaste) och sen övervinner han sin rädsla och räddar sig själv och de andra! Bara lite förslag, gör som du vill med det..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...