Jump to content

Zooma in och ut, miljöbyte...

MnD

Recommended Posts

Hoppas jag ställer frågan på rätt forumsdel nu.

Någon som vet enklaste och bästa sättet att zooma in något/någon för att sedan zooma tillbaka så har hela miljön, platsen eller bakgrunden ändrats.

Det jag menar alltså, ett exempel. Jag filmar Peter som ligger ensam på sin säng och stirrar i taket och fantiserar om en flicka. Jag zoomar in Peters ansikte så bara den syns i rutan, varken säng eller rum. När jag zoomar ut Petes ansikte igen så ligger en flicka bredvid honom.

Nu i detta exempel alltså skapa en drömscen utan att klippa.

Jag hoppas ni förstod frågan rätt. Alltså att zooma ut något utan att det ska synas att man klippt för att sedan byta miljö helt.

Tack!

jag kom på två sätt.

det ena är att peter ligger väldigt stilla när man zoomar in och inte gör några konstiga miner som är svåra att göra lika igen. sen byter man miljö och peter lägger sig lika stilla igen och så zoomar man ut.

det som är viktigt att tänka på då är: att ljussättningen i ansiktet är lika på båda platserna, att inte ändra intällningarna på zoomen mellan klippen och att ha kameran på samma avstånd från ansiktet.

det andra sättet som jag kom på är att man maskar ut peter i datorn efteråt och lägger in en annan bakgrund.

för att få de att se snyggt ut bör nog utzoomningen vara ganska snabb så att man snabbt kan byta till en annan vinkel och filma när han verkligen är på den andra platsen!

lycka till!

Tack för svaren.

Djungelsmurfen har förstått det rätt. Peter på sängen var bara ett exempel och det är inte det jag tänkt att filma.

Det verkar bli mycket svårare än vad jag trodde.

Så om jag ska förklara orginalet, hur det är tänkt att det ska bli.

Personen sitter i köket, hans ansikte med en viss blick zoomas in och när det någon sekund senare zoomas ut igen så befinner han sig någon annanstans, utomhus nu. Men det ska alltså se helt oklippt ut och hans ansiktsuttryck skall vara desamma självklart, det är meningen.

Jag har sett denna trick i filmer förr, vet att det går, men vet ej hur.

Tack!

äh sluta fjanta rundor med massa ettor och nollor!

gör det första klippet, stäng av kameran gå till nästa plats zooma ut från lika stort avstånd sama blick och ljus etc. testa dig fram!

annars kan du ju bara låta peter gapa och springa fram till honom med kameran och trycka in den i munnen på honom sen gör ni samma sak på ett annat ställe fast tvärt om. det ser kul ut även om ljuset är dåligt ;)