Gå till innehåll

Ganska långt manus, Drömmen


precision motion

Recommended Posts

Ha tålamod. Det tar en stund att läsa 22 sidor.

 

Jag har lite svårt att se några bilder i ditt manus. Jag tror det beror på att du skriver platsbeskrivningarna i scennamnet. Det är en fråga som diskuterats förut på forumet. Jag tycker man skall skall bara ha namn på scenerna och lite utförligare beskrivningar i scenbeskrivningarna. Antagligen har du bilderna i huvudet men det fastnade inte riktigt på pappret. Skall du filma själv är det kanske inte så noga eftersom du vet vad du vill.

 

Exempel scen 1: Tobbe lyssnar på sin mp3spelare. Syns mp3spelaren eller syns bara hörlurarna och sladdarna? Musiken avbryts snabbt? AHA! Hör vi vad Tobbe lyssnar på? Är det egentligen en rätt lång scen?

 

Jag skulle kunna skriva scen 1 så här:

 

1 INT. SKOLA

 

En till synes oändligt lång korridor med många klädskåp i rader i en skola .

Spår av borttaget klotter kan skymtas på väggar och skåp. Det är morgon.

En typisk skolklocka i korridoren visar på på tio över åtta.

Korridoren myllrar av skolungdomar i 14-16-årsåldern som är upptagna med att

öppna och stänga skåpdörrar, ta med böcker och skynda till lektioner.

 

TOBBE, 15 år kommer gående i korridoren. Han har ytterkläder på sig.

En täckjacka med dragkedjan uppdragen under hakan och händerna

nerkörda i jackfickorna. Jeans, och skoterkängor med snörena oknutna.

Ingen mössa eller vantar.

Tobbe lyssnar på musik i hörlurar. MUSIK hörs på hög volym som överröstar

alla andra ljud. Han hälsar på vänner med en huvudnickning alternativt handgester eftersom han passerar.

Tobbe kommer fram till sitt skåp som han öppnar, hänger av sig sina ytterkläder och tar fram sina böcker. Musiken avbryts när Tobbe stänger av en mp3spelare ur fickan och lindar lurarna runt spelaren.

 

En Lärare kommer ner i korridoren... (här vete tusan hur det skall fortsätta eftersom det är 25 år sen jag gick skolan).

 

Evetuellt skulle jag även kunna tänka mig en scen 0.5 som visar tobbe gående utomhus i riktning mot skolan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=precision motion]Är det jobbigt och läsa, eller? Har jag skrivit i fel form?[/citat]

 

Ja, du har knappast formaterat ditt manus korrekt, men det som i första hand hindrar mig från att läsa vidare efter de fyra första sidorna är att det inte händer något relevant. Vi får inte minsta ledtråd om vem Tobbe är, och en överväldigande andel av scenerna är rena transportscener av typen: "Tobbe går på gatan på väg någonstans".

 

Hälften av scenerna kan klippas bort på en gång - jag skojar inte. Fyll istället ut de scener som återstår så att de upptar mer än en fjärdedels sida och så att de säger något som är relevant, något som får oss att bry oss om Tobbe och hans drömmar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]...formaterat...korrekt...[/citat]Berättelsen står och faller inte med formateringen. Jag tyckte det gick skapligt att läsa, men det fanns andra problem som är viktigare. Jag orkade inte heller läsa klart. Det lyfter liksom aldrig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse: Du har helt rätt, och det var därför jag skrev som jag gjorde. Men han frågade ju uttryckligen om han hade "skrivit i fel form", så då kommenterade jag det.

 

Och om man vill ha läsare så är det en fördel om man formaterar korrekt. Visst kan jag skicka min roman till en förläggare utan att låta meningarna börja med stor bokstav och sluta med punkt, men det förbättrar knappast mina chanser att få den läst.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]"skrivit i fel form",[/citat] *Tock* [slår mig för pannan] Javisst. Jag läste "fel forum".

 

 

[citat=jbergman]...en fördel om man formaterar korrekt. [/citat]Självklart, fast här på forumet är det kanske inte så noga om det är perfekt formaterat, men helst någotsånär i alla fall. När berättelsen är klar kan vi korrekturläsa formatet, tycker jag. Om manuset saknar helt formatering utan mest består av kameravinklar så läser inte jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Ha tålamod. Det tar en stund att läsa 22 sidor.

 

Jag har lite svårt att se några bilder i ditt manus. Jag tror det beror på att du skriver platsbeskrivningarna...

...filma själv är det kanske inte så noga eftersom du vet vad du vill.

 

Exempel scen 1: Tobbe lyssnar på sin mp3spelare. Syns mp3spelaren eller syns bara hörlurarna och sladdarna? Musiken avbryts snabbt? AHA! Hör vi vad Tobbe lyssnar på? Är det egentligen en rätt lång scen?

 

Jag skulle kunna skriva scen 1 så här:

 

1 INT. SKOLA

 

En till synes oändligt lång korridor med många klädskåp i rader i en skola .

Spår av borttaget klotter kan skymtas på väggar...

 

...Tobbe stänger av en mp3spelare ur fickan och lindar lurarna runt spelaren.

 

En Lärare kommer ner i korridoren... (här vete tusan hur det skall fortsätta eftersom det är 25 år sen jag gick skolan).

 

Evetuellt skulle jag även kunna tänka mig en scen 0.5 som visar tobbe gående utomhus i riktning mot skolan.[/citat]

Du har uppenbarligen rätt, jag har nog varit lite snål med miljöbeskrivningar.

Jag beklagar att jag skrivit väldigt otydligt, det har nog mest att göra med att den är skriven för eget bruk och att jag har, som du sa, bilderna i huvudet och att jag vet precis hur det ser ut på den plats jag tänkt att spela in.

 

Denna scen är filmens intro scen, här är det tänkt att Tobbe ska gå en längre sträcka innan han kommer till skolan. Medans han går ska det stå lite förtexter.

 

Men detta ska jag ändra till nästa version, tack för iakttagelsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman][citat=precision motion]Är det jobbigt och läsa, eller? Har jag skrivit i fel form?[/citat]

 

Ja, du har knappast formaterat ditt manus korrekt, men det som i första hand hindrar mig från att läsa vidare efter de fyra första sidorna är att det inte händer något relevant. Vi får inte minsta ledtråd om vem Tobbe är, och en överväldigande andel av scenerna är rena transportscener av typen: "Tobbe går på gatan på väg någonstans".

 

Hälften av scenerna kan klippas bort på en gång - jag skojar inte. Fyll istället ut de scener som återstår så att de upptar mer än en fjärdedels sida och så att de säger något som är relevant, något som får oss att bry oss om Tobbe och hans drömmar.

 

/Jakob[/citat]

Du får gärna säga vad som inte är korrekt så jag kan ändra det.

 

Kanske du har rätt men jag tycker att vissa scener är någorlunda relevanta och betydande för filmens fortsättning. Det är rena transport-scener. Dessa ska vissas i kanske 6 sek. I början är det tänkt att men får se väldigt korta klipp från hans vardag, där transport är en del av vardagen. Men jag kan nog hitta på lite mer scener som beskriver Tobbe mer som person.

 

Att klippa bort hälften av scenerna har jag inte några planer på. Då du tröttnar och inte orkar läsa mer än fyra sidor så är det antagligen början som är lite väl seg, så jag får väll jobba lite mer på det.

 

Tack för svaret

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=precision motion]

Du får gärna säga vad som inte är korrekt så jag kan ändra det.[/citat]

 

Det enklaste skulle väl vara att kika på hur ett manus faktiskt ser ut eller att följa riktlinjerna som ges på filmskolan här på voodoofilm, men jag kan kort nämna att det inte skall vara vänsterindrag på den beskrivande texten, dialogen skall inte vara centrerad, ljud markeras med versaler, och man bör inte trycka in så mycket information i scenrubriken som du gör.

 

[citat=precision motion]

Att klippa bort hälften av scenerna har jag inte några planer på.[/citat]

 

Det är din film; du gör vad du vill med den. Men låt mig ändå säga ett par saker. Det första är att om det är något som jag tycker utmärker dålig amatörfilm så är det just ett överflöd av transportscener. Det är inte alltid fråga om ett problem på manusnivå, utan är minst lika ofta ett problem med klippningen. Om vi ser en person befinna sig först på punkt A och sedan på punkt B så förstår vi som tittare att personen har färdats från A till B. Att visa transporten gör bara filmen tråkig.

 

Titta på vilken film eller vilket tevedrama som helst. Om en transport visas så är det för att det sker någonting viktigt under den tiden - oftast ett samtal.

 

Även om det bara rör sig om sex sekunder så är det oftast för mycket. I en kortfilm som jag gjorde för ett par år sedan så förekommer ett transportklipp inom en scen. Klippet är kanske tre sekunder långt, men varje gång jag ser det så sticker det till i ögonen och filmen får en tydlig nybörjarprägel. I det här fallet var det ingen manusmiss, utan istället en miss i regi och klippning.

 

Ett generellt tips som jag brukar ge är att göra varje scen i filmen till filmens bästa scen. Jag minns aldrig vem det var som sade det först, men det är ständigt lika relevant. Det är lätt att tänka att en viss scen fungerar eftersom den för fram informationen X eller Y, vilket är relevant för resten av filmen, men om det inte görs på ett bra sätt, så att scenen får en inre dramatik, då blir det en dålig scen. Ett tydligt exempel på hur bör göra är teveserien Vita huset. Se och se om, för där finns det mycket för en manusförfattare att dra lärdom av.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag kan se så ska dialogerna vara centrerade, när jag ser på filmstrukturen på filmskolan

 

 

Du värkar duktig och erfaren, så jag säger inte att du har fel, men jag måste ändå försvara mig lite.

 

Överflödigt med transport scener tycker jag är lite överdrivet, du får gärna nämna vilken scen som stör dig mest, så ska jag fundera på om den är helt fruktansvärt onödig, eller om jag har någon tanke bakom som inte framgår i manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=precision motion]Vad jag kan se så ska dialogerna vara centrerade, när jag ser på filmstrukturen på filmskolan[/citat]

 

Fast det är de inte. Både namnets och replikens position styrs av ett fast avstånd till vänstermarginalen (ett längre avstånd för namnet, naturligtvis). Om du skriver i Word kan du antingen ställa in tabbar på rätt ställen eller göra en formatmall som ger ett vänsterindrag på textelementet.

 

[citat=precision motion]Överflödigt med transport scener tycker jag är lite överdrivet, du får gärna nämna vilken scen som stör dig mest, så ska jag fundera på om den är helt fruktansvärt onödig, eller om jag har någon tanke bakom som inte framgår i manuset.[/citat]

 

Okej, jag kan ta ett par exempel från de sidor jag läst.

 

Scen 6 är helt onödig. Jag kan acceptera att du första dagen visar Tobbes väg både till och från skolan om du nu verkligen vill, men när det händer igen börjar jag fundera på vad jag skall göra istället för att titta vidare.

 

Scen 9 är inte en transportscen i den bemärkelse du kanske tänker dig, men det är vad jag ändå brukar kalla transportscen. Det är helt enkelt en scen där du uppenbarligen försöker få fram en poäng i form av en plantering eller förebådande, men faktum kvarstår att allt som händer är att vi ser Tobbe jogga. Det finns ingen dramatik, ingen konflikt i scenen och vi lär oss ingenting om Tobbe. Och att vi dessutom ser honom gå in i badrummet är tillräckligt för att jag skall sluta titta.

 

Scen 10 är inget annat än en transportsträcka till sömnen, för Tobbes del. Att se Tobbe och Henka mötas på gatan är helt onödigt, och att visa en fest där inget relevant händer likaså. Om du vill ha festscenen där så måste du låta den biten vara intressant. Nu blir det bara en transportsträcka, som sagt.

 

Scen 13 är faktiskt också i huvudsak en transportsträcka. Allt den säger är att Lisa har bjudit hem Tobbe, men det skulle lika gärna kunna sägas i scen 14. Scen 13 skulle kunna berättigas om den innehöll något roligt, något avslöjande eller något dramatiskt, men så är det ju inte nu.

 

Gör så här: fundera på vilka scener du tycker är de bästa och viktigaste, och skriv om resten av scenerna tills även de är lika bra som de bästa och viktigaste scenerna är.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tja man, tänkte precis läsa ditt manus, men herre jävlar vad det inte gick på grund av strukturen. Som andra säger är så måste du fixa in en struktur, vilken är mindre viktig bara den hela tiden följer samma regler. Jag ställer in efter en fast vänstermarginal, men föredrar du att centrera så är det ok, bara du hela tiden följer den regeln.

 

Skriv och förenkla och framför allt gör det lättläst.

 

lycka till /Pandy

Länk till kommentar
Share on other sites

1 INT. SKOLA

 

En till synes oändligt lång korridor med många klädskåp i rader i en skola .

Spår av borttaget klotter kan skymtas på väggar och skåp. Det är morgon.

En typisk skolklocka i korridoren visar på på tio över åtta.

Korridoren myllrar av skolungdomar i 14-16-årsåldern som är upptagna med att

öppna och stänga skåpdörrar, ta med böcker och skynda till lektioner.[citat]

 

 

 

Hur ser man att det är spår efter borttaget klotter? :) det kanske är spår efter en försvunnen Inka stam.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Atreidas]Hur ser man att det är spår efter borttaget klotter? :) det kanske är spår efter en försvunnen Inka stam.[/citat]

 

Ähum! De gånger jag själv stått och skrubbat bort klotter brukar jag inte lyckas trolla bort klottret till 100 % utan det brukar blir rester kvar. Med andra ord spår efter klottret. Spår behöver inte bestå av fotspår allena.

 

"Tysta alla hopa. Jag hör fotavtryck"

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...