Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

jag undar om det finns någon som är rätts så haj på stop motion filmer. skulle vilja veta hur man gör när en liten figur, tex ler gubbe eller annat, ska hoppa upp i luften och göra volter eller snurra, eller om figuren ska stanna i luften och sedan gör man en sk. bullet time, när figuren fryst i luften och "kameran" åker runt ett varv och sedan landar figuren..

skulle vara toppen med tips!

Postad

Om föremål ska flyga så får du köra med olika stänger eller liknande som du håller upp figuren med. Sen i postproduction så maskar du bara bort dom. För att kameran ska åka runt figuren som i Matrix så måste ha en anordning så du flyttar hela scenen. Ungefär som en LPspelare.

Postad

[citat=Lovisingen]hur menar du då flytta scenen? så den snurrar?[/citat]

Han menar nog att istället för att flytta kamera när du låter dina lerfigurer stå stilla i luften som i bullet-time så låter du kameran var fix och låter scenen med alla dina figurer rotera relativt kameran (inklusive ljussättning också) så blir effekten densamma.

Postad

[citat=Scratty][citat=Lovisingen]hur menar du då flytta scenen? så den snurrar?[/citat]

Han menar nog att istället för att flytta kamera när du låter dina lerfigurer stå stilla i luften som i bullet-time så låter du kameran var fix och låter scenen med alla dina figurer rotera relativt kameran (inklusive ljussättning också) så blir effekten densamma.[/citat]

 

 

Det var vad jag försökte säga, ja.

Postad

Om kameran skall stå stilla gör man en "bakgrund" UTAN figurer, och sen gör man scenen med figurerna som kan ha stöd av pinnar och snören. Scenen läggs som ett nytt lager och man suddar bort pinnarna. Detta har jag ingen egen erfarenhet av, men eftersom det är omtalat flera gånger i detta forum, och de böcker jag läst så tror jag det är sant.

 

Själv har jag haft ganska lyckade försök med kameraåkningar genom att rita kamerabanan på "marken" med penna, mäta och markera in avstånden mellan varje kamerapossition och sen flytta kameran till varje possition för varje bild. Dock, det gäller förståss att sikta rätt och jag har helt enkelt löst det genom att rita ett kryss på skärmen och sikta med detta kryss i en fix punkt, tex figurens öga om kameran skall cirkla runt figuren. Om kamerans fart skall öka eller minska så ökar/minskar man avstånden mellan punkter med +-2 mm per possiotion (eller vad de nu kan bli).

 

En vacker dag tänkte kombinera båda metoderna. Först göra en "åkning" utan figurer, sen en åkning med figurer som stöds av pinnar, göra två lager och sudda pinnarna. Stop motion - motion controll, eh?

Postad

Jag tror nog det skall gå att accelerera kameran. Tricket är att kameran är i samma position båda gångerna. Det är därför jag tänkte mig att man ritar linjer och punkter på bordet. Mao, bild 54 i första tagningen och i andra tagningen skall vara på exakt samma position. Om det kommer att lyckas eller inte skall bli intressant att se. Det svåra är att sikta på samma punkt båda gångerna.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...