Lovisingen Postad 10 december 2005 Postad 10 december 2005 Hej! jag undar om det finns någon som är rätts så haj på stop motion filmer. skulle vilja veta hur man gör när en liten figur, tex ler gubbe eller annat, ska hoppa upp i luften och göra volter eller snurra, eller om figuren ska stanna i luften och sedan gör man en sk. bullet time, när figuren fryst i luften och "kameran" åker runt ett varv och sedan landar figuren.. skulle vara toppen med tips! 0 Citera
Anhool Postad 10 december 2005 Postad 10 december 2005 Om föremål ska flyga så får du köra med olika stänger eller liknande som du håller upp figuren med. Sen i postproduction så maskar du bara bort dom. För att kameran ska åka runt figuren som i Matrix så måste ha en anordning så du flyttar hela scenen. Ungefär som en LPspelare. 0 Citera
Lovisingen Postad 10 december 2005 Författare Postad 10 december 2005 hur menar du då flytta scenen? så den snurrar? 0 Citera
Scratty Postad 10 december 2005 Postad 10 december 2005 [citat=Lovisingen]hur menar du då flytta scenen? så den snurrar?[/citat] Han menar nog att istället för att flytta kamera när du låter dina lerfigurer stå stilla i luften som i bullet-time så låter du kameran var fix och låter scenen med alla dina figurer rotera relativt kameran (inklusive ljussättning också) så blir effekten densamma. 0 Citera
Anhool Postad 10 december 2005 Postad 10 december 2005 [citat=Scratty][citat=Lovisingen]hur menar du då flytta scenen? så den snurrar?[/citat] Han menar nog att istället för att flytta kamera när du låter dina lerfigurer stå stilla i luften som i bullet-time så låter du kameran var fix och låter scenen med alla dina figurer rotera relativt kameran (inklusive ljussättning också) så blir effekten densamma.[/citat] Det var vad jag försökte säga, ja. 0 Citera
gorse Postad 10 december 2005 Postad 10 december 2005 Om kameran skall stå stilla gör man en "bakgrund" UTAN figurer, och sen gör man scenen med figurerna som kan ha stöd av pinnar och snören. Scenen läggs som ett nytt lager och man suddar bort pinnarna. Detta har jag ingen egen erfarenhet av, men eftersom det är omtalat flera gånger i detta forum, och de böcker jag läst så tror jag det är sant. Själv har jag haft ganska lyckade försök med kameraåkningar genom att rita kamerabanan på "marken" med penna, mäta och markera in avstånden mellan varje kamerapossition och sen flytta kameran till varje possition för varje bild. Dock, det gäller förståss att sikta rätt och jag har helt enkelt löst det genom att rita ett kryss på skärmen och sikta med detta kryss i en fix punkt, tex figurens öga om kameran skall cirkla runt figuren. Om kamerans fart skall öka eller minska så ökar/minskar man avstånden mellan punkter med +-2 mm per possiotion (eller vad de nu kan bli). En vacker dag tänkte kombinera båda metoderna. Först göra en "åkning" utan figurer, sen en åkning med figurer som stöds av pinnar, göra två lager och sudda pinnarna. Stop motion - motion controll, eh? 0 Citera
wääuu Postad 11 december 2005 Postad 11 december 2005 kameran måste ju röra sig lika fort när du filmar bakgrunden som när du filmar med figurer om du ska göra en åkning och sedan klippa bort saker 0 Citera
gorse Postad 11 december 2005 Postad 11 december 2005 Jag tror nog det skall gå att accelerera kameran. Tricket är att kameran är i samma position båda gångerna. Det är därför jag tänkte mig att man ritar linjer och punkter på bordet. Mao, bild 54 i första tagningen och i andra tagningen skall vara på exakt samma position. Om det kommer att lyckas eller inte skall bli intressant att se. Det svåra är att sikta på samma punkt båda gångerna. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.