frehåk Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 Har läst i trådar som tar upp ämnet och försökt i flera timmar men inte lyckats med följande: har gjort en film i premiere pro 1.5. sparat den i ett antal olika varianter både genom export movie, och export to DVD (tex. DV avi, avi, quicktime, pass 1, pass2) och i ett antal olika komprimeringar (planar RGB, mpeg-4, sorensson video, sorensson video 3, microsoft video 1, cinepak...) Men alla varianter hackar mer eller mindre vid uppspelning oavsett om jag använder mediaspelaren, quicktime eller realplayer. Enda möjligheten är att kopiera filmfilen till datorn och spela upp den därifrån. Men det ska väl inte behövas!! Hur ska jag göra. Jag har prövat att lägga filmen både på CD och DVD då den ligger på ca 90 MB (30 sek). Min dator är mindre än ett år gammal med bra prestanda så det ska inte bero på det. Mycket tacksam för tips och råd! /F. 0 Citera
Rogge Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 Det låter på beskrivningen att du har problem med Field Order. När du exporterar, använd Work Area Bar i PPro och ställ in den på tex 1 minut och rendera ut en version som har Upper Fields och en version som har Lower Fields. Titta på dom båda på DVD eller valfri mediauppspelare och se skillnaden. 0 Citera
Ronnie Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 Den hackar när du kör i mediaspelaren, quicktime eller realplayer? Men när du kopierar in den på datorn hackar den inte? Förstår inte riktigt vad du menar här. Förtydliga dig gärna lite; vad är det du försöker göra? En DVD? Är det en film som gjort och fört över med en DV-kamer? 0 Citera
krockis Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 jag gissar på att du vill göra en dvd...dvs. mpeg2(vob)? du får exportera den i dv avi och deinterlace:a som de andra föreslår med lower fields first. sen så använd ett program för att konvertera dv.avi filen till mpeg2.......jag använder canopus procoder 2....garanterar 100 % att detta fungerar utan att det hackar. när du ska till cd så får du väl göra en (s)vcd av dvavi filen och sen spela upp den i dvdn som stödjer detta format. 0 Citera
frehåk Postad 7 december 2005 Författare Postad 7 december 2005 Jo jag har filmat med en DV-kamera och lagt in filmen i pro. Prövade med work area och både upper och lower field men mediaspelaren orkar inte spela upp filmen trots att den ligger en bra bit under 100 MB. Men kopierar jag filen till datorn så går det bra att spela upp den därifrån. Beror det på min CD/DVD spelare? Borde inte göra det tycker jag för den är mindre än ett år gammal. /F. 0 Citera
frehåk Postad 7 december 2005 Författare Postad 7 december 2005 Jag försöker alltså att i första hand göra en DVD för bästa kvalité men eftersom filen är så liten så har jag också försökt att spara den på CD och spela upp den därifrån. Men som sagt det fungerar dåligt att spela upp den oavsett om det är CD eller DVD och oavsett format. 0 Citera
frehåk Postad 7 december 2005 Författare Postad 7 december 2005 Filmen ska spridas i ett antal ex. och man ska kunna spela upp den i sin dator direkt från DVD eller CD-skivan! /F. 0 Citera
jbergman Postad 7 december 2005 Postad 7 december 2005 Som jag förstår det så har du bara kopierat en fil från din hårddisk till en cd-skiva, och då du försöker spela filen direkt från skivan så hackar det. Det är inte så konstigt. Dataöverföringshastigheten från cd/dvd-spelaren är helt enkelt för låg. Gör en "riktig" dvd istället, dvs lägg inte bara din fil på en dvd-skiva, utan bränn ett korrekt dvd-projekt som funkar att spela upp i en vanlig dvd-spelare, alltså en som är kopplad till en teve istället för en dator. Det borde ge minst problem. Alternativet är att kräva av användaren att kopiera filen till sin dator först, men det ville du ju uppenbarligen inte. /Jakob 0 Citera
frehåk Postad 7 december 2005 Författare Postad 7 december 2005 Verkar som att det är fel på min dator/spelare i allafall. Har prövat att spela upp DVD-skivan på andra datorer i mediaspelaren och det har fungerat smärtfritt. Nästa fråga: Vilket format ska/bör man ha på filmfilen som ligger på DVD-skivan som alltså i första hand ska kunna spelas upp i datorn? Är det ok om det är .avi-format eller ska/bör det vara ett annat format. Som jag sa så har jag testat på andra datorer och där gick det alltså bra att spela upp en .avi-fil direkt från DVD-skivan. Men gör jag rätt/bäst? /F. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.