Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej, jag använder en sony handycam dcr-hc19e, jag undrar om jag köper en bluescreen, hittade en svensk sida som säljer, gör bra ljussättning. kan jag då få ett bra resultat? jag vill inte bränna pengar på en bluescreen och sen att det inte blir bra pga min kamera..

Posted

Jag vet inte mycket men jag vet att du ska ha en greenscreen eftersom DV tydligen tar upp den gröna färgen bättre än den blå. Jag har själv en sony dcr-hc19e faktiskt och testade med lite grönt tyg och ett försök till ljussättning. Resultatet blev kanske lite häftigt men inte användbart precis. Sedan testade jag med en lånad canon xm1 och resultatet blev klart bättre och användbart.

Posted

Vi ljussatte med en sån stark bygglampa mot ett lite urblekt grönt lakan, tog in de i premiere å fick green 1. Jag filmade modellflygplan i green 2 och fixade sedan me de i aftereffects.

Problemet är att bilderna blivit lite genomskinliga eller fårr gröna skuggkanter pga att man måste höja färgtolerans m.m för att kunna keya ut nånting alls.

Men låna bättre kamera på resurscenter annars (som ja har börjat göra nu)

gr een 1.JPG

green 2.JPG

Posted

Några generella tankar som jag på gott och ont tänkte delge mig av:

Problemet är väl också som jag läser allt mer att till och med proffsen, och då menar jag dom som är ganska van med greenscreen och har pengar så det stänker om det som PJ, Lucas, Spielberg och så vidare, lyckas väldigt sällan få till en bra matte från en enkel peka klicka på färgen. Oftast måste dom välja ut olika områden på bilden och välja separata grönfärger och när allt annat felar, eller om det inte funnits någon grönskärm överhuvudtaget så tar man till rotoscoping (när man handgripligen ritar ut konturerna för hand, bild för bild)

ta en kik i http://www.kongisking.net 's post production diary där man i ett avsnitt får se vilket jobb som läggs ned för att klippa ut skogen med allt lövverk ifrån studiotaket med lampor m.m. som syns i bakgrunden...

och egentligen, rör det sig bara om väldigt korta snabba klipp så kan det duga med rotoscoping...

Glöm inte heller arbetet med ljussättningen så att det efterliknar det fiktiva omgivningen, det är här som dom flesta "amatör-screenarna" faller tror jag. Speciellt om det är ljuskällor som rör sig i bak-/förgrunden.

Och ska bakgrunden bara visas utan kamerarörelse, och det finns så att säga en stilla kontur, i bilden så behövs ju inte greenscreenen alls.

Posted

En kamera med bara en CCD splittar inte grundfärgerna till en bra komponetsignal (rött/grönt/blått) och därför ger XM1 bättre resultat än en singel CCD-kamera.

Posted

Jag har rätt stor erfarenhet av chromakey effekter kan säga att det nästan är ett måste att ha 3ccd om man vill ha något bra resultat. I perfekta förhållanden, bra ljussättning etc etc så kan det gå bra med 1-chippare också. Allt hänger på hur bra man är med programvaran man använder. Premiere till exempel är ytterst dåligt program att göra chromakey i.

Posted

[citat=AlyourPal]jag använder after effects flitigt, så om jag köper en green screen, och har bra belysning, blir de då ett lagom bra resultat ?[/citat]

Testa. Gå till pappershandeln och köp ett blått eller grönt papper. Filma pappret. Lek lite med handen framför pappret. Testa i After Effects. Sedan vet du vad din kamera går för.

Posted

Nja. Det sista tipset är viserligen bra att börja med. Men det är en stor skillnad och keya en hand vs en hel kropp. Det är som att keya en 320x240 webcam vs HDV.

Du kommer få rätt skarpa kanter grön vs handens utkant så d kommer inte bli så svårt och keya när du ligger så nära med kameran, Sedan ska keya en hel kropp på dv kvalite så kommer upplösningen och kanterna vara rätt oskarpa med tanke på att kameran är så långt bort.

Dålgi förförklaring, men bara för att du kan keya din hand så betyder det inte att du kan keya en hel/halvbild av en person/objekt.

Posted

Ett tips. Använd helst inte förprogrammerad CHROMA KEY i kameran (Blue/Green-screen effekt).

Köp spånskivor och en avvikande färg (helst kermit-grön). Måla hela skivan med roller.

Använd ADOBE PREMIRE PRO 1.5, där finns en inbyggd funktion (CHROMA KEY) där du väljer en färg som skall ersättas med transparens. Du kan göra vilken färg genomskinlig som helst. Men använd en färg som inte finns på kläderna, alltså den gröna. (Köp vanlig målarfärg på en färgaffär + en roller).

När du lagt Chroma key och valt bört den gröna färgen som finns på inspelningen blir det svart/genomskinligt.

Nu kan du lägga en bild eller annan film i bildspåret under så blir den med på dom där det gröna fanns.

Använd bygglampor om du inte har vanliga, lys upp jämnt.

Mvh: John.

Posted

jag har lekt en del med chromakey i premiere, man får fett mycket bättre resultat om man använder kanske 3 st filter med chromakey på samma klipp som man ställer in på lite olika nyanser av det blåa/gröna i bilden, med låg tolerans på alla filter

• 1 month later...